Mommybloggers topic

Fles is toch juist minder schadelijk voor gaatjes aangezien de vloeistof voorbij de tanden gaat en al achterin de keel komt? Of bedoelen jullie het ‘scheefzuigen’ van de tanden? Mijn baby is bijna 1 jaar maar die zal na z’n verjaardag ook nog gewoon flessen melk (zuigelingenvoeding) krijgen aangezien hij nog niet voldoende vaste voeding eet.

In dit artikel hebben ze het over zuigflescariës. Dat het beter is dat men de drank in één keer drinkt ipv zuigt.

En er kan sprake zijn (hoeft niet) van spraakproblemen als het kind langdurig uit een fles drinkt of een speen heeft na zijn 2e verjaardag. Geen idee of dit echt goed is onderzocht. Heb nu ook geen tijd om wetenschappelijk onderzoeken erop na te slaan. De meningen zullen daarin wel verschillen. Dus wat nu de absolute waarheid is, geen idee.

Google laat heel mooi zien dat er altijd twee kanten te zien (lezen) zijn.

Edit: kwam dit ook tegen.
https://www.consumentenbond.nl/ontwikkeling-kind/tuitbekers

De enige die ik vertrouw mbt het gebit van mijn kinderen, is mijn tandarts. Qua gezondheid vertrouw ik de kinderarts. En qua ontwikkeling vertrouw ik de juffen op school.

Wat ik hiermee wil zeggen? Er zal een reden zijn waarom het ene kind met anderhalf nog nutrilon krijgt, een ander kind met drie jaar nog niet zindelijk is en er kinderen zijn die tot hun vierde een speen hebben. Prima als er moeders zijn die blind varen op Oei ik groei en een arts bij het cb. Maar de gemiddelde weg is niet altijd DE weg. Ieder kind is anders, iedere moeder is anders. Het ene kind drinkt pap prima uit een rietjesbeker, het andere kind wordt rustig als 'ie die pap uit een fles mag drinken. Who are we to judge.

Edit: @BiloxiParish voeding is zoveel meer dan alleen voeding. Een flesje kan ook troost betekenen, een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Net als dat borstvoeding dat is. Genoeg kinderen van 2,5 die dat nog krijgen, wie weet ook kindjes van jouw werk op het kdv. Heb je het die moeders daar gevraagd of de kindjes in de nacht nog aan de borst mogen als ze verdrietig zijn? Of even lekker warm bij papa een flesje mogen drinken? Wie weet hebben jouw oppaskindjes die behoeftes niet. Genoeg kinderen wel, want zoals gezegd; voeding is zoveel meer dan alleen voeding.

16 likes

Lekker van genieten! Ze worden veel te snel groot :heart:

Speen of veelvuldig flesgebruik met een speen er op is na de 1 geen behoefte meer maar een gewoonte. Het kan (bij langdurig gebruik) fors invloed hebben op de stand van de tanden, mondmotoriek en spraak-taalontwikkeling. Dat zijn gewoon feiten.
Wat je daar vervolgens als ouders verder mee doet moet iedereen zelf weten. Maar ik vind het wel aan een arts van een cb bijvoorbeeld om ouders daar informatie over te geven.
Tanden%20speen
Ter illustratie: gebid van kind boven met speengebruik, onder paar maanden na stoppen speengebruik.

5 likes

Eens dat het een gewoonte is hoor. Maar die is ontstaan door een behoefte en het ene kind leer je sneller iets af dan het andere. Het is aan ouders om te bepalen hoe en wanneer ze aan de slag gaan met iets afleren. Dat het cb hierover info geeft, is logisch (en imo ook hun taak).

Ik vond het echter een vreemde discussie; ik geef na ruim 1,5 jaar nog borstvoeding. Daar vinden mensen ook wat van, dat even terzijde. De who norm is 2 jaar. Hoezo zou een kindje die geen borstvoeding krijgt geen behoefte meer hebben aan een flesje/speentje als troost?

Ik heb overigend geduimd tot mijn 23e dus ik kan werkelijk niks nuttigs toevoegen aan gewoontes afleren :joy:.

3 likes

Maar troost kan toch ook op hele andere manieren gegeven worden. Het is de gewoonte dat troost bij de fles wordt gezocht. De gewoonte moet dan worden om troost op een andere manier te zoeken/vinden.

1 like

Eens. Troost door een speentje/flesje is aangeleerd gedrag en kan ook weer afgeleerd worden, troost kan ook uit een knuffel(doekje) gehaald worden.

3 likes

YES ik dacht altijd dat ik erg was met duimen tot mijn 14e, eindelijk iemand gevonden die mij heeft overtroffen haha

Ben er ook van overtuigd dat ik zo weer zou kunnen beginnen trouwens

2 likes

Ik vind het überhaupt raar dat je het leven van je kinderen al zo uitgebreid filmt en op internet zet, laat staan in bad.

1 like

Ik snap dit ook echt niet en kan er zelfs een beetje kwaad van worden. Ze waren ook een keer te gast bij een programma en toen hadden ze het er ook over dat zwembadvlogs of vlogs waar de kindjes in bad zitten veel meer views hebben. Echt verschrikkelijk! En toch gaan ze gewoon door.

Ja de presentator haalde dat aan hoor! Ik weet hun reactie niet meer precies, maargoed dat moeten zij zelf toch ook weten? Ik vond het in ieder geval schokkend.

Serieus, zo naar. En het dan dus gewoon blijven doen.

Volgen mensen hier ook LadBaby? Ik ben echt fannnn! Haha

1 like

Sowieso vind ik de Bellinga’s een voorbeeld van alles for the moneyzzz. Ontdekte pas dat dit voor hun allebei ook echt hun werk is. Ik vind niet zoveel van vloggers en kinderen, maar in het geval van de Bellinga’s vind ik het bijna een soort van kinderarbeid.

5 likes

Ik maak me dus oprecht zorgen om het gedrag van hun zoon. Dit kan toch niet goed zijn? Als je met 5 jaar al zo’n act opvoert als er een camera aangaat.

3 likes

Hmm ik volg ze niet echt hoor, dus ik heb geen idee mbt gedrag ofzo. Hoorde alleen pas een stukje met iets van ‘ik wil vanmiddag uit school een video met ‘namen kinderen’ opnemen dus ik ga nu even langs de action voor spullen daarvoor’. Je zal zo’n moeder hebben, dat je op die leeftijd al voor een camera een show moet opvoeren :joy:

1 like

Ik zal eerlijk bekennen: ik kijk ook eerder zulke video’s om te kijken wat ze allemaal delen. Ik denk dat ik meer als ‘ramptoerist’ kijk ipv als oprechte kijker. Net als stellig, darcy deelt ook altijd vrij veel bloot

Dit vind ik een beetje gek om te zeggen… met jouw view ‘voed’ je dat toch alleen maar meer? En idd; het lijkt mij heel naar als kind om dat later allemaal over jezelf te lezen. Ik zou zeggen: een ieder dit dit afkeurt: kijk er dan niet meer naar, dan is er vanzelf ( hopelijk) een effect dat ze minder views krijgen en er voorgoed mee stoppen.

5 likes

Ik volg ook iemand op Instagram. Morris.bogaert. Super schattig jochie maar moeder zet ook foto’s van zijn blote billen op insta. Ik zou dat zelf niet zo snel doen!