Ik hou het hier en daar een beetje vaag ivm herkenbaarheid, hoewel het verhaal niet per se geheim meer is… Het is een laaaang en verdrietig verhaal en laat laat ik voorop stellen dat mijn ouders altijd het beste met hem voor hebben gehad. Wat ze hebben gedaan was altijd uit liefde en bescherming, maar achteraf hebben ze verkeerde keuzes gemaakt. Mijn broer komt uit het oostblok en leerde op zijn 11e pas dat mijn ouders niet zijn bio ouders waren. Na hevige puberjaren wilde hij op zijn 17e meer te weten komen over zijn biologische familie. Mijn ouders gaven hem zijn geboorteakte, waardoor hij zijn ‘echte’ naam ontdekte. Na bijna een jaar bleek zijn geboorte akte vals te zijn. Lang verhaal kort; zijn adoptie is shady. Mijn ouders hebben altijd gezegd dit niet te weten en ik weet niet of ik ze 100% geloof, juist omdat ze zijn naam hebben veranderd.
Zijn moeder bleek in leven en zelf ook op zoek te zijn naar hem, maar ook zij had valse papieren mbt adoptie en dacht dat hij door een stel uit een ander land dan NL was geadopteerd. De adoptie is destijds gebeurd tegen haar zin, geregeld door haar ouders.
Ze heeft het ook mijn ouders kwalijk genomen dat ze zijn naam veranderd hebben, wat het gevoel van onrecht omtrent de hele adoptie heeft versterkt. Er bleek ook nog sprake van het eea aan erfelijke zaken waar mijn broer mee belast is.
Het heeft een stempel op ons allemaal gedrukt, want in zijn tienerjaren was zijn gedrag vreselijk (want inmiddels wel een beetje te verklaren is ivm een erfelijke aandoening). Rond zijn 25e kreeg hij echt last van een soort identiteitscrisis en dat is nog aanwezig tot op de dag van vandaag. Dit uit zich in ‘ongewenst gedrag’, om het even vaag te houden.
Mijn zus en ik hebben al ruim 10 jaar geen contact meer met mijn broer, hoe pijnlijk dit ook is. Mijn ouders hebben heel af en toe nog contact.