Mommybloggerstopic #11

Ook interessant dat ze altijd zo benoemen dat ze een 'trotse moeder zijn. Alsof je als ouder niet trots kan zijn, zonder foto’s van je kinderen online te slingeren.

23 likes

Dat! En andermans kinderen die random in een binnenspeeltuin waren kwamen wel vol in beeld

2 likes

Ja daarom was het ook zo zielig! 🫠

6 likes

Ik vind dit sowieso een ding eigenlijk. Deel m’n kind heeel bewust niet herkenbaar of in badkleding etc voor mij echt een gevalletje duuuh, maar voor anderen blijkbaar niet. Maar dan zie ik dat sommige mensen gewoon bij een zwembad,strand oid filmen en posten waar je gerust ook andermans kinderen dus herkenbaar en/of in badkleding ziet?! Ik zou echt woest worden als ik dat zou zien, maar in 99% van de gevallen zie je dat waarschijnlijk helemaal niet.

8 likes

Ik vind dit dus wel een lastig punt. In principe ben ik het helemaal met je eens. Mijn man en ik hebben ook de keuze gemaakt om onze dochter niet herkenbaar op social media te zetten en hebben dat bijvoorbeeld ook aangegeven bij de opvang, dus zou het ook vervelend vinden als ze dan wel bij iemand anders (onbedoeld/onbewust) op social media komt. Alleen is het ook iets wat je, denk ik, niet kan controleren. Net als dat je, bijvoorbeeld, bij een concert foto’s of video’s maakt (en post) waar ook vreemden opstaan. Ik denk dat je er tot op zekere hoogte (helaas) niet aan ontkomt dat dit soort dingen gebeuren.

1 like

Nee, je ontkomt er helaas niet aan. Maar ik vind het dan nog wel een verschil tussen een foto/filmpje bij een concert dan in het zwembad/op het strand in badkleding.

4 likes

Maar neem je zelf dan geen foto’s als je met je gezin op het strand bent? Daar zullen vast ook mensen op staan die je niet kent.

4 likes

Ik probeer daar dan wel op te letten eigenlijk. En post het dus sowieso niet. Het gaat mij vooral om het laatste. Ik zie bij mensen foto’s/filmpjes op social media waar je ook duidelijk vreemde kinderen in badkleding ziet. Dat vind ik niet oké.

21 likes

Ja Rebecca Boektje plaatst ook altijd foto’s van de zwemlessen met daarop ook andere kinderen :sob::sob:

2 likes

Ik vind het ook heel raar dat ouders bij een kijkles van de zwemles foto’s nemen. Ook bij baby/peuterzwemmen doen mensen dat, terwijl er bordjes staan in ons zwembad dat het niet mag. In het begin zei ik er wel eens wat van, maar dan was het ‘uh, ja, ik maak alleen een foto van mijn eigen kleinkind hoor’. Terwijl ze dan minutenlang een filmpje aan het maken waren, en ik probeer dan toch niet door het beeld te lopen/zwemmen en ben een soort van afgeleid.
Maarja, als er geen foto van bestaat, heeft je kind dan wel gezwommen?!

3 likes

Ik let daar wel op eigenlijk? Ook als ik een foto maak in een museum of monkeytown of wat dan ook, ik zorg ervoor dat er geen andere kinderen op staan, en ik post die foto’s verder nergens maar ik zou het ook niet leuk vinden als mensen die ik niet ken een foto van mijn kind op hun telefoon hebben (en helaas gebeurt dat wel want andere mensen letten daar niet op).

29 likes

En ook van de andere sportactiviteiten van haar kinderen met andere kinderen op achtergrond.

2 likes

In de familie-app krijgen we heel vaak foto’s van zwemles/afzwemmen van onze neefjes/nichtjes, die a) zelf in badkleding zijn en b) zijn er áltijd andere kinderen scherp in beeld. Ik vind dat zo raar, dat zoveel mensen niet stilstaan bij deze kwestie.

3 likes

Ja ik snap dat niet, hier is bij de zwemles en in het zwembad een ‘geen foto’s’ beleid en wordt ook strikt gehanteerd door het personeel.

5 likes

Ik vind vooral het delen op sociale media en de hoeveelheid ervan problematisch. Ik heb ook nog foto’s van mijn zwemdiploma uitreiking maar die zitten wel gewoon in een plakboek thuis en staan niet op internet, dat is echt wel een groot verschil.

19 likes

Ja. Vergeet buiten social media niet de hoeveelheid foto’s die met grote groepen wordt gedeeld om het diploma van een neefje/buurjongen/achterkleinzoon weet ik ‘t te delen. Zoveel foto’s komen bij randoms terecht. Inderdaad heel anders dan onze plakboeken.

Edit: ohja wat @thenerdyintrovert zegt dus!

2 likes

Ik denk dat van ‘foto’s maken zonder andere mensen er op’ wel een cursus uit te buiten is. Das echt een kunst!

8 likes

Denk dat het grote verschil voor mij toch wel zit in het aantal mensen dat de foto ziet (“besloten” appgroep vs. social media van een influencer met honderdduizenden volgers). Ben sowieso niet enthousiast van mensen die te pas en te onpas kinderfoto’s delen, maar op een Instagram met miljoenen views mijn hypothetische kind terugzien zou me echt woest maken.

2 likes

Anna Nooshin (ik was haar vergeten want ze post bijna niets) heeft een boek geschreven over het moederschap en is dat nu op instagram aan het pluggen.
Haar stories en berichten zijn helemaal in romies stijl (misschien ook wel allemaal door haar gemaakt?) en ik krijg er zo’n jeuk van!
Maar ik ben dan ook geen moeder.
Hoe vinden anderen deze nieuwe weg die ze ingeslagen is?

7 likes

Klamme Jeffrey die op z’n rug op de badkamervloer de vulva van Vera ligt te scheren stond niet op m’n wishlist van vandaag.

27 likes