Och ja, erg. Het is niet alsof het erg is. Als je graag zo gezien wilt worden, alleen maar als ‘mama van’ is dat natuurlijk prima.
Ik word alleen graag zelf gezien als persoon, die ook gewaardeerd kan worden omdat ik gestudeerd heb, zelf m’n broek kan ophouden omdat ik een fatsoenlijk inkomen verdien, een gewaardeerde collega/vriendin/familielid ben.
Er is wat mij betreft meer in het leven dan de dimensie ‘moeder zijn’.
Door sommige vrouwen wordt ‘moeder zijn’ gezien als het hoogst haalbare in het leven, en dat voelt voor mij alsof we 50 jaar terug gaan. Terwijl we leven in een tijd waarin er gelukkig ook een heleboel vrouwen zijn die naast het krijgen van een kindje (waar ik met 200% liefde, overgave en trots voor zorg) kiezen voor meer in het leven (carrière bijvoorbeeld) dan alleen dat.
Denk inderdaad dat niet zozeer gaat om neerkijken op vrouwen die zichzelf moeder noemen maar dat het gewoon compleet onlogisch is om jezelf te identificeren als ‘alleen’ moeder. Zie t zelf ook om me heen gebeuren, meiden die alles laten vallen, ook zichzelf, omdat ze zich compleet overgeven aan de moederrol. Tuurlijk veranderen kinderen je leven en je persoon, maar zodra het “Nee dit mag of kan ik niet meer want ik ben moeder” effect bezit neemt vind ik het jammer. Voor de vrouw zelf maar ook de vrienden om haar heen die zoiets hebben van…leuk als je op bezoek komt maar er zijn meer gespreksonderwerpen dan je kind.
Het is niet dat ik vind dat jullie ongelijk hebben want in kan mezelf ook echt niet vinden in alleen het plaatje mama zijn, ik zou ook meer als dat gezien willen worden maar ik heb het gevoel dat er gewoon wat wordt neergekeken op mensen die dit niet zo ervaren. Als er termen bij komen kijken als feminisme dan denk ik volgens mij is het juist heel feministisch als je hier zelf een keuze in maakt. Ik vind het anders wanneer het van je wordt verwacht uit een traditioneel oogpunt en dat je eigenlijk helemaal niet zo happy bent met de rol die je min of meer is opgedrongen.
Ik denk ja laat iedereen gewoon lekker zijn eigen keuze hier in maken. Als iemand gewoon lekker in zijn bio de namen van de kinderen wil zetten lekker belangrijk. Als je op bezoek bent bij iemand die alleen maar over de kinderen praat wat is jouw rol dan? Ik zou gewoon zeggen oke nu genoeg over de kinderen hoe is het met jou?
Het gaat volgens mij niet zozeer om het benoemen van de namen van je kinderen in je bio; maar meer om het jezelf profileren als ‘mama van …’
Is ook zo. Het is je eigen leven en je mag zelf bepalen welke rollen je aanneemt en welke je voorop stelt. Ik heb er een mening over en dat is dat ik het jammer/beperkend vind als je jezelf identificeert als moeder en jezelf niet los daarvan meer kan zien, maar dat is maar een mening.
Ja, dit inderdaad.
Bij deze hele discussie moet ik altijd maar weer denken aan mijn moeder die ook een hekel had aan het geïdentificeerd worden als ‘moeder en vrouw van’. Als zij werd aangesproken met “Ha moeder van Koffiebroodje” of “Jij bent toch de moeder van Koffiebroodje?”, reageerde ze steevast door zichzelf voor te stellen. Zelfs als ze de mensen als lang kende zei ze “nee, ik heet Maartje.” Lijkt wat overdreven maar vooral in die tijd en waar zij vandaan komt was je alleen maar moeder van en geen eigen persoon.
Ik hou van jouw moeder
Sorry maar ga toch wel ff lekker op “Moeder van koffiebroodje”. T zal je maar gezegd worden, letterlijk
Ja jij wel, ik niet, ik vind globetrotter saai, lekker boeiend
Vraag mij oprecht af hoe je je er zo aan kan ergeren?
Overigens voel ik zelf altijd de mega druk, aan alle kanten aan je getrokken worden
Het kan nooit goed zijn, je moet van alles zijn, mensen verwachten alles van je en soms denk ik laat mij gewoon lekker een moeder in huispak met knot zijn die even hard gaat op hét samen knutselen met 2 kleuters. Sorry dat ik hiernaast geen SM- meesteres ben, studies heb afgerond en de meest geweldige betrouwbare vriendin ben voor mijn vrienden.
Maar van wie mag dit niet dan?
Joe. Ik vind het meer frappant dat je je zo aangesproken voelt.
Hahaha aansteller
Haha pas maar op, straks komt de “bleeeeh saaaaie discussie”
Genoeg ergernissen hoor
Ik had er misschien een emoticon bij moeten zetten dan was het vast vriendelijker overgekomen want ik bedoelde het helemaal niet onvriendelijk.
Vroeg mij oprecht af hoe het komt dat mensen zich er zo aan ergeren? Wat hun rol ook is in zelf iets veranderen wat ik als als voorbeeld gaf. Je kan best eens zeggen genoeg over je kinderen hoe is het met jou? Heb genoeg vriendinnen met drama’s over in dit geval mannen, dan zeg ik ook wel eens oke genoeg over dat hoe is het met jou want ik ben meer geïnteresseerd in jou. Ik vind het ook wel eens bijzonder hoe vriendinnen hun geluk en alles zo kunnen ophangen aan een relatie.
Weetje het is meer dat ik op social media zoveel dingen in overload zie, bijvoorbeeld elke dag sport updates etc. Of hele dag foto’s en filmpjes van katten, tsja ik ben vrij om te volgen en te ontvolgen.
Ik heb niet het idee dat ik mezelf nu goed kan uiten, in ieder geval het was echt niet onaardig bedoeld en excuses als dat zo overkwam
Ik dacht effe dat je je forumtitel bedoelde en dacht al: een identiteit ontlenen aan carbona queen, dan moet ze dat wel héél goed kunnen!
Nou maar echt he, lijkt me zó irritant. Tuurlijk je deelt het zelf online, maar kom op zeg.
Viel me ook op bij Lisa van Cuijk; die vraagt tips over krampjes. Begint ineens iemand dat die baby wel erg geel ziet. Gebaseerd op een IG-foto met waarschijnlijk nog bewerking en een filtertje… en ook die tips tegen krampjes, ze is nog geen 2 weken zegt iemand ipv borstvoeding afkolven, in fles en jpbm erbij??? Wat is dat voor advies voor zo’n jonge baby gebaseerd op de vraag om tips voor krampjes🤯
Ik heb me bij de Vodafone ingeschreven als professor. Heerlijk want elke keer als er post komt staat er: Gutentag professorin Iniemaxi!