omg ja en soms zaten er van die klonten in de pakjes melk, ging iedereen ze leegmaken in de gootsteen.
Zouden de kids van tegenwoordig dan nog âruilenâ met hun snacks? Ik ruilde altijd mijn merkloze koekjes tegen Ligaâs⊠of yoghurtdrink tegen Taksi
Wel overblijven maar gewoon met eigen drinken.
Hier is het geen overblijven maar een continue rooster! Komt veel voor tegenwoordig, zijn ze ook eerder uit!
Ik ging altijd naar huis maar vond overblijven stiekem heel interessant. Toen ik van school afging werd mijn moeder overblijfmoeder en ik was een beetje jaloers dat mijn zusjes wel mochten overblijven .
Dus de meeste kinderen hebben al om 14u30 gedaan met school?
Hoe doen mensen dat die fulltime werken?
Is er dan opvang in school?
In BE is het gemiddeld school tot 10 voor 16u. ( wat ook nog steeds onmogelijk is om aan die schoolpoort te staan maar toch). En de woensdagmiddag tot 11u40 dacht ik.
Nee, de meeste kinderdagverblijven bieden ook voor- en naschoolse opvang aan.
Ik denk ook dat daarom over het algemeen weinig moeders fulltime werken in vergelijking tot andere Europese landen.
Had een continurooster. Volgens het âHoorns modelâ ook, dus woensdag sowieso eerder vrij en vrijdag volgens mij ook.
Zijn hier eigenlijk niet zo veel scholen die het hebben, veel met dat 99% overblijft.
Ja hier 14.30 uur! En voor de werkdagen is er dan bso (buitenschoolse opvang). Moet je wel voor betalen als je daar gebruik van wilt maken.
Bij ons is de school van 8.30 tot 14 uur. Dat is inderdaad wat geregel, maar tot nu toe lukt het.
Volgens mij is het systeem in België zowiezo anders, daar ga je al met 2 naar een soort school dacht ik?
Ben hier wel blij met de kortere dagen, mn dochter is nu al wel echt moe soms na school, laat staan tot 4 uur!
Ja hier starten de kinderen vanaf 2.5 in de kleuterklas.
Dan moeten ze bv. ook al zindelijk zijn daarom dat veel kinderen hier waarschijnlijk vroeger zindelijk zijn.
@Coco Is wel begrijpelijk dat de meeste moeders dan niet fulltime werken vooral als je moet betalen voor die bso. Hier is de standaard of fulltime of 4/5e. Maar zeer weinig mensen die nog minder werken.
Ik ken ook geen vrouwen die minder dan 4/5e (30.4 uur) werken.
Wij hebben een toeslagensysteem voor opvang he? Dus hoe lager het inkomen, hoe meer de overheid bijdraagt aan de kosten van de opvang. Dus hoeveel uur mensen werken hangt in de meeste gevallen niet van de kosten van de kinderopvang (maar misschien wel van andere kosten zoals huis enzo).
Ik werk tussen de 24 en de 40 uur per week. Ik heb hiervoor 2x hele dagen kinderopvang nodig en 2 x 2 kinderen BSO (is van 14.30 tot 18.00 uur). Andere uren kan ik 's avonds werken of neemt mijn man op zich.
Oh ja! Heeft ze ook nog gedaan. Ah vond het altijd wel heel leuk dat ze zo aanwezig was en als we thuis kwamen thee met koekjes enzo.
@Rockstar Oh hier vanaf 4 jaar, maar je hebt wel vanaf 2 jaar (of 2,5?) de peuterspeelzaal. Maar ken niet zoveel werkende moeders die daar gebruik van maken, want het is maar 2 dagdelen per week. Ik ken bijna geen moeders juist die 4/5 dagen werken, de meeste 2-3 dagen. En heb 1 vriendinnetje die fulltime werkt sinds haar kind op de basisschool zit maar haar vriend werkt niet. Heb zelf nog een half jaar 4 dagen gewerkt maar vond dat zelf best wel zwaar als ik eerlijk ben.
Haha ja bso scheelt nogal in de uren opvang!! 2e en 3e kind zijn ook goedkoper, krijg je meer toeslag voor. Ik betaal alsnog een berg maar goed, het systeem is er wel zo op bedacht dat we dat samen dus ook wel kunnen betalen
Bij ons kan je voor de creche kiezen tussen 1 die tarieven heeft inkomensgerelateerd of 1 met een vast bedrag. Wij hebben toevallige de laatste en betalen zoân 23 a24EUR/dag. En krijgen van de overheid ± âŹ3/dag terug. En dan later ook nog een stuk via de belastingsaangifte.
@Coco moet eerlijk zeggen dat ik fulltime werken momenteel ook heel zwaar vind. Wij hebben dan ook nog een kind dat niet echt goed slaapt en een verbouwing gehad. Dus ik heb nu net de keuze gemaakt om binnenkort 4/5e te gaan werken. Echt canât wait. Ook om binnenkort de woensdagmiddagen enzo op te vangen. Maar minder is bv. niet bespreekbaar bij mijn job. Dan zou ik ander werk moeten zoeken.
Lijkt me echt zo pittig, vooral in combinatie met minder slaap.
Hoe doe je dat toch? Vroeg naar bed?
Ja, snap ik helemaal. Wel fijn dat je in ieder geval een dag kunt laten vallen. Wel jammer, maar je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een schoonmaakster die de zware huishoudtaken over neemt als je het nog te zwaar vind. Dat zou denk ik ook al heel veel schelen, dat je je vrije dag echt vrij houdt. Maar heel knap dat je dit zo goed heb volgehouden het afgelopen jaar.
@coco en @Saturnus is lief van jullie. Hier lijkt het wel een soort van standaard dus iedereen doet het. Ik moet wel zeggen dat ik het heel lastig heb (gehad) op mijn werk. Vooral verminderde concentratie etc. door het te weinig slapen. En ik ben onlangs een weekje thuis geweest door soort van oververmoeidheid, er doorheen zitten,⊠Dus nuja ik doe het niet zo goed
En ik probeer vroeger te gaan slapen maar het duurt meestal even voor dat mijn zoontje in slaap valt, dus dan heb ik ook wel nog graag een uur of 2 âvrije tijdâ.
Maar die halve middagen die ik nu binnenkort krijg zijn lekker voor mezelf tot mijn zoontje naar school gaat ( september). Dus die worden zalig.
Tien vlogt in dr babyverlof⊠nog nooit zovaak het woord ânewbornâ gehoord en ik ben nog niet eens op de 10 minuten.
Dit gesprek brengt me terug naar de tijd dat ik boterhammen met chocopasta kreeg, die dan lekker de hele weg naar school heen en weer gingen in het bakje en als kleffe onder de chocopasta zittend hoopje deeg overbleven.
Ik heb nooit meer chocopasta gegeten na de basisschool.