Haha ja bso scheelt nogal in de uren opvang!! 2e en 3e kind zijn ook goedkoper, krijg je meer toeslag voor. Ik betaal alsnog een berg maar goed, het systeem is er wel zo op bedacht dat we dat samen dus ook wel kunnen betalen
Bij ons kan je voor de creche kiezen tussen 1 die tarieven heeft inkomensgerelateerd of 1 met een vast bedrag. Wij hebben toevallige de laatste en betalen zo’n 23 a24EUR/dag. En krijgen van de overheid ± €3/dag terug. En dan later ook nog een stuk via de belastingsaangifte.
@Coco moet eerlijk zeggen dat ik fulltime werken momenteel ook heel zwaar vind. Wij hebben dan ook nog een kind dat niet echt goed slaapt en een verbouwing gehad. Dus ik heb nu net de keuze gemaakt om binnenkort 4/5e te gaan werken. Echt can’t wait. Ook om binnenkort de woensdagmiddagen enzo op te vangen. Maar minder is bv. niet bespreekbaar bij mijn job. Dan zou ik ander werk moeten zoeken.
Lijkt me echt zo pittig, vooral in combinatie met minder slaap.
Hoe doe je dat toch? Vroeg naar bed?
Ja, snap ik helemaal. Wel fijn dat je in ieder geval een dag kunt laten vallen. Wel jammer, maar je zou ook nog kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een schoonmaakster die de zware huishoudtaken over neemt als je het nog te zwaar vind. Dat zou denk ik ook al heel veel schelen, dat je je vrije dag echt vrij houdt. Maar heel knap dat je dit zo goed heb volgehouden het afgelopen jaar.
@coco en @Saturnus is lief van jullie. Hier lijkt het wel een soort van standaard dus iedereen doet het. Ik moet wel zeggen dat ik het heel lastig heb (gehad) op mijn werk. Vooral verminderde concentratie etc. door het te weinig slapen. En ik ben onlangs een weekje thuis geweest door soort van oververmoeidheid, er doorheen zitten,… Dus nuja ik doe het niet zo goed
En ik probeer vroeger te gaan slapen maar het duurt meestal even voor dat mijn zoontje in slaap valt, dus dan heb ik ook wel nog graag een uur of 2 “vrije tijd”.
Maar die halve middagen die ik nu binnenkort krijg zijn lekker voor mezelf tot mijn zoontje naar school gaat ( september). Dus die worden zalig.
Tien vlogt in dr babyverlof… nog nooit zovaak het woord “newborn” gehoord en ik ben nog niet eens op de 10 minuten.
Dit gesprek brengt me terug naar de tijd dat ik boterhammen met chocopasta kreeg, die dan lekker de hele weg naar school heen en weer gingen in het bakje en als kleffe onder de chocopasta zittend hoopje deeg overbleven.
Ik heb nooit meer chocopasta gegeten na de basisschool.
Waarom? Dat is echt jammer.
Ik heb me er totaal niet in verdiept (wist niet eens dat dit bestond), maar minstverdienende ouder klinkt heel wat anders dan laag verdienend. En als je partner gewoon goed verdiend is het toch niet nodig?
En als je een kind moet hebben om dat te krijgen… (maar goed, dat vnid ik ook van zwangerschapsverlof.)
zo krijg ik welgeteld 8 euro per maand
Ooh, op die manier, dat klinkt heel logisch, hah! Zoals het eerder werd genoemd klonk t apart.
Met 2,5 moeten ze zindelijk zijn ?
Het is een korting op inkomensbelasting en premie zorgverzekeringen.
Mag het toch jammer vinden dat deze toeslag weggaat in plaats van een van de 10 andere?
Die 15u25 is wel heel vroeg. Maar grootouders zijn bij ons hiervoor niet mega gewillig, ons zoontje mag 1 woensdagnamidag om de week gaan naar de ouders van mijn vriend ( nu gaat hij dan een volledige dag). En mijn ouders staan zeker niet te springen om een vaste regeling dus springen enkel in wanneer het niet anders kan ziekte of verlof dus.
Ik kan het hen niet kwalijk nemen, wij kozen voor een kind. Maar ben soms wel heel jaloers op vrienden waarvan de ouders bijna vechten om te mogen zorgen voor het kind. Of niets liever hebben dan dat het min. 1 dag in de week bij hen is.
In mijn sector is minder ook praktisch onmogelijk.
Ja ze moeten zindelijk zijn om naar school te mogen gaan. Natuurlijk mogen ze wel ongelukjes hebben maar ze mogen niet meer standaard een pamper dragen.
Mijn zoontje wordt binnenkort 2 en dat is hier wel de leeftijd om te starten met training. Sommige doen het ook vroeger.
Hmm maar het klopt toch dat ze niet meer echt met pamper mogen komen? Of heb ik dat mis?
Ben me nog maar pas aan het informeren naar scholen.
Is ook gewoon praktisch onmogelijk voor die juf om 20 kinders te verversen.
Respect voor alle ouders in België. Ik ben Gastouder en sommige zijn met net 4 hier in nl pas zindelijk. Ze zijn er dan echt niet aan toe nog!
Ik mag het toch jammer vinden dat je daar voor eerst een kind moet baren? Bijv. net als voor/met zwangerschapsverlof?
Ja het lijkt me vreselijk zo jong naar school. Hier in Nederland de peuterspeelzaal is 2 dagdelen vanaf 2,5 (niet verplicht) dat lijkt me wel leuk
Wat een aparte opmerking? En zwangerschapsverlof? Als je ooit een kind heb gebaard weet je dat je niet gelijk aan het werk kan.
En trouwens je moet toch voor alle toeslagen ‘‘iets’’ hebben. Een kind, weinig inkomen, een handicap oid?