Ik heb nul begrip mensen die er uiteindelijk voor kiezen niet te vaccineren, maar ken wel aardig wat mensen die sceptisch zijn over het nut en de veiligheid van vaccins en ergens snap ik wel hoe dat ontstaat.
Je kan online behoorlijk wat bronnen vinden over waarom je het niet zou moeten doen, tientallen doemscenario’s en hoe klein het risico ook is: het gaat wel eens fout (waarbij causaal verband met de vaccinatie soms niet aan te tonen is, maar het wel kort erna fout gaat). Tegenovergesteld is het rivm echt te laat op de online informatie gesprongen. Zeker de hoogopgeleide ‘ik wil de hoed van de rand weten’- ouder is lange tijd relatief slecht van informatie voorzien (wat zit erin, waartoe dienen die stoffen, wat is er te zeggen over sterfgevallen/ziektegevallen) en in andere gevallen is het negatieve informatie gewoon veel beter vindbaar dan positieve informatie. Ik begrijp dus wel waar het fout gaat. Als je lang genoeg googled wordt je vanzelf sceptisch.
En wat betreft principiele onthouders denk ik altijd: tja… als jij er heilig van overtuigd bent dat dit de manier is zoals het bedoelt is, moet je daar vrij in kunnen staan (mits jouw kind geen risico vormt voor andere kindjes)