Mommybloggerstopic #2

Ik kan mij daar altijd zo kwaad over maken wanneer mensen anti medicatie zijn. Vooral wanneer ze het hebben over de gezondheidszorg en dat iedereen maar een pilletje krijgt.

ehm krijg jij maar eens een knal psychotisch iemand voor je, hoe wil je dat oplossen?
Want pilletjes helpen op dat moment wel

7 likes

Over het vaccineren: hoewel ik 200% pro vaccineren ben, Ă©n geen seconde heb getwijfeld om mijn kind te laten vaccineren, ben ik in die periode wel gaan begrijpen waarom sommige mensen dat toch niet willen doen (maar niet gaan goedkeuren!). Het krijsen van een baby’tje tijdens die prikjes gaat echt wel door merg en been. Ik weet niet hoe ik dat moet beschrijven, maar dat lokte echt een soort super-moeder-beschermingsgevoel uit, ofzo. Alsof iemand mijn kindje het allerergste aandeed. Natuurlijk kon ik dat rationeel plaatsten, maar het deed toch iets met me.

Daarnaast is ons kindje ook elke keer ziek geworden van die vaccinaties. Natuurlijk, dat stelt niets voor in vglk met mazelen of rode hond, maar ergens kreeg ik toch het gevoel: “wat doen we hem toch aan?”. Bovendien kennen we ziekte’s zoals polio, mazelen, pokken, etc. niet meer. Wij begrijpen niet meer dat daar vroeger 1/10 kinderen aan dood gingen, wij kennen zelfs nog maar amper kindersterfte (gelukkig) waardoor heel wat mensen die noodzaak van vaccins niet meer begrijpen.

Dus, ik heb zelf geen seconde getwijfeld aan vaccins, maar ik kan me inbeelden dat mensen die minder ingelezen zijn in vaccins, en dan hier en daar te horen krijgen ‘dat dat goed is voor het immuunsysteem van het kind’, hun kind dat niet willen aan doen. Zeker als het kind bvb al snel ziek is. Al geloof ik wel dat een goede begeleiding en een goede overheid daar veel aan kunnen doen.

Ik heb wel problemen met hoogopgeleiden, die zweren bij homeopathie, overal een complot van big pharma inzien (hoewel ikzelf best ook kritisch ben over big pharma) en beweren goed geĂŻnformeerd te zijn. Dat zij hun kinderen niet vaccineren vind ik dom en egoĂŻstisch. Ondertussen is het echt wel makkelijk om op internet de schadelijke info eruit te halen, en is het al 70000 keer weerlegd dat vaccins autisme veroorzaken. Maar je moet natuurlijk wel eens buiten je sofistisch facebookgroepje durven zoeken.

Voor wie graag goede en objectieve info wil over wat er nu juist in vaccins zit, ik vond dit een heel duidelijke link:
https://www.vaxinfopro.be/spip.php?article2836&lang=nl

9 likes

Bij crĂšme vind ik het persoonlijk ook weer anders? Want dan zijn er zat natuurlijke producten die bijv. de huid vet houden of droge plekken tegengaan: lekker blijven smeren. Maar ik zou raar opkijken als bijv Shirley ineens zou beweren dat iets van a vogel/vsm haar van haar extreme eczeem heeft afgeholpen XD.

Dat hele osteopathie gedoe snap ik zelf eerlijk ook niet, met energiekanalen enzo? Worden kinderen daar niet ook soort van ‘light’ gekraakt? Net als acupunctuur
 Maar dat kan allemaal geen kwaad denk ik en ondanks dat ik geen kinderen heb snap ik wel dat je desperate kan worden en zoiets relatiefs onschuldigs probeert.

2 likes

haha, ja ik vond het ook moeilijk om te verwoorden. Ik denk dat het een oerinstinct is:)

@HvO Osteopathie vind ik ook dubieus. Het is ook geen beschermd beroep.

5 likes

Maar (ik vermoed) dat jij een goede scholing hebt gehad, en geleerd om goede info op te zoeken.

Iemand die ik ken werkt voor Kind en Gezin in Brussel (Vlaamse tegenhanger van het consultatiebureau) en zij heeft als taak kansarme gezinnen proberen te betrekken. Zij vertelt hoe moeilijk het soms is om die mensen al gewoon tot daar te laten komen. Als die baby vervolgens plots een spuit in zijn arm krijgt, en dan twee dagen koorts maakt, dan komen die mensen niet meer. Die mensen hebben amper een referentiekader. Vaak spreken ze amper Nederlands of Frans, dus communicatie loopt heel moeilijk.
Dat vind ik iets heel anders dan hoogopgeleide ouders die beslissen hun kind niet t e vaccineren om dat zij dat om weet ik veel welke reden niet optimaal vinden.

8 likes

Haha ja zeker als je ze (wij hebben nu de BMR ellende) nachten lang gillend en bloedje heet tegen je aan hebt liggen. Hij ligt gewoon te spartelen van ellende, niet eten, niet drinken, niet meer lopen. Kind is noooooit ziek, behalve van prikjes. Deze keer hebben we allebei maar de helft vrij genomen, want daar was het anders toch wel weer op uitgedraaid. En dan houd je jezelf maar voor ogen: for the greater good.

Om voor de allerlaatste keer terug te komen op alle mensen die kotsen van de de “mijn achtergrootmoederoma heeft door dit kruidenmengsel de dood ontweken”-verhaaltjes
 Mijn verhaal is er dus ook zo een, wel iets dichter bij. Tja, ik kan het ook niet helpen, ik snap het niet, en ik durf er niet in te vertrouwen. Maar de beste man is wel kankervrij, en zou dat niet meer worden volgens de artsen in NL, iedereen had al afscheid genomen zo ongeveer. Echt, ik heb gezworen m’n schoen op te vreten als het zou helpen (did not do it though). Maar het hielp. En nu kunnen we alleen maar dankbaar zijn dat hij een springlevende en fitte opa is
 Maar ondanks dat ik het niet kan verklaren, zie ik ook niet in waarom men dat soort verhalen niet zou mogen delen?

5 likes

Ach homeopatisch zalfje tegen builen ofzo (arniflor?) had ik vroeger altijd. Zal vast te maken hebben met de zwelling masseren waardoor t minder pijn doet. Maar sommige geneesmiddelen zijn ook gebaseerd op de natuur toch :)? Aspirine komt van de bast van een wilg bijvoorbeeld. Ooit is ontdekt dat dat ergens tegen werkt.
Vind dat wel interessant. Ben zelf verpleegkundige en zou toch wel echt iedereen aanraden te vaccineren
 maar toch heeft bv maar 50% van mijn afdeling de griepprik gehaald
!!

Wat ik dus zo moeilijk vind, is dat als je argumenten gaat zoeken tegen vaccineren, je allemaal sites en informatie tegenkomt die mensen die daar gevoelig voor zijn compleet bevestigd in hun keuzes. En de pro-vax informatie komt veelal vanuit overheidsinstanties. Het is heel makkelijk om vanuit je eigen standpunt dit in je eigen denkwijze te plaatsen. Big pharma propaganda of geitenwollen sokken klets. Er zijn echt momenten dat ik zou willen dat er geen internet was.
Ik wil graag respect hebben voor keuzes van mensen, ook als die verschillen van de mijne, maar in dit geval vind ik dat erg lastig.

Misschien moeten we zelf een soort oekieboekie site starten! haha

3 likes

Ohhh, kom maar op met die blogger monnies!!

1 like

Ik zweer bij die pillen tegen holteontstekingen hoor! Misschien placebo, geen idee :woman_shrugging:t3:. Vond die tandengel voor baby’s ook top. En de vallen en stotencreme niet te vergeten :clap:t2:

2 likes

Het zal wel aan mij liggen en ik zal wel een loedermoeder zijn, maar het krijsen van mijn zoontjes bij de vaccinaties ging bij mij helemaal niet door merg en been. Het is idd vervelend voor ze en het is vooral de schrik denk ik, maar bij elke vaccinatie denk ik: mooi, die hebben we weer. Ben elke keer alleen maar opgelucht. Vervelend voor ze dat ze er last van hebben en ze krijgen altijd extra knuffels en liefde, maar ik vind het een fijne gedachte dat ik ze heb kunnen beschermen tegen iets waar ze nog veel zieker van kunnen worden.

22 likes

Oh don’t get me started. Zo vaak gehoord in mijn omgeving als een baby krampjes heeft: dan moet je naar de osteopaat! Heeft bij ons echt geholpen na 42 behandelingen! News flash: baby’s hebben de eerste 3/4 maanden last van krampen omdat de darmen nog in ontwikkeling zijn. Ik word er zo ziek van dat er zoveel misbruik wordt gemaakt van onwetende ouders. Hier ook een osteopaat gehad die onze zoon ‘wel weer in balans zou kunnen krijgen’ nouuu een genetische aandoening krijg je niet zo snel in balans.

Ik ben nu heel negatief omdat ik lang zoekende ben geweest naar wat er met onze zoon aan de hand was en daarin uit wanhoop bij een boel kwakzalvers ben geweest. Misschien zijn er idd mensen die baat hebben bij alternatieve geneeswijzen, maar weet wanneer je moet doorverwijzen en moet kappen mensen onzin te verkopen.

4 likes

Same. Ja sneu hoor dat gillen, maar na 10 minuten is het over. En die koorts
 Hier ook altijd allemaal (incl eentje met een koortsstuip ooit). Het is logisch dat het lijfje even reageert en was daar ook altijd op voorbereid. Nooit gedacht ‘oh shit wat voor troep zit er dan in’ eigenlijk :face_with_monocle:

Edit; ik ben extreem pro overigens, het mijn twee oudsten extra laten vaccineren tegen meningitis en zelf de kinkhoestprik gehaald toen ik van de derde zwanger was. Moest ik allemaal zelf betalen maar zelfs toen dacht ik ‘hoe sneller hoe beter’

9 likes

Dit is wellicht een goed filmpje (van een UK cardioloog) over waarom alternative medicine terrein wint: Don’t Blame Gwyneth For Goop’s Success.

En eentje waar het een beetje over quacks gaat: Is there a doctor on board? Medical emergencies at 35,000ft. Moeite waard om beiden te bekijken

vind je? ik vond het heel erg zielig, dus ik begrijp dat mensen die het heel erg zielig vinden en niet zo goed weten wat de gevolgen van polio e.d. zijn (of het gewoon niet kennen) snel geneigd zijn om af te haken

Dat betekent niet dat ik het goedkeur. Maar ik denk niet dat je iedereen zomaar kan verwijten dat ze niet beseffen aan welke risico’s ze hun kind blootstellen. Of dat ze het concept ‘herd immunity’ begrijpen.

@Oprah
Oei, dat klinkt heftig. Ik ken in elk geval niemand met mazelen (behalve de Stampertjes en Aagje uit Pluk van de Petteflet). Maar ik geloof dat het in Nederland een groter probleem is dan in België door de Bible Belt (enfin, dat soort verhalen pik ik hier toch vaak op in de media).
Er was een paar jaar geleden wel een bof-uitbraak onder mensen van mijn leeftijd aan mijn universiteit. Blijkbaar was de productie van vaccins die in ons jaar werden gegeven niet erg effectief. Toen waren er heel wat studenten ziek geworden, inclusief een vriendin van mij. Ze heeft daar nooit heel erg van af gezien, waardoor ze een paar jaar geleden zei dat ze die vaccinaties wat overdreven vond ‘zo erg was dat nu toch niet’. We hebben best lang op haar moeten inpraten tot ze weer begreep waarom haar opmerking geen steek hield.

Maar ik snap echt niet waarom stoffen in een vaccin “troep” worden genoemd. Die term maakt het echt al zo gevaarlijk want mensen reageren erop, oh “troep”, troep is slecht, dat moet niet in mijn lijf.

Een vaccin is ook een beetje van een ziekte, ziektekiemen, dood of verzwakt zodat je er misschien wel een piepklein beetje ziek van wordt maar in ieder geval antistoffen ontwikkelt en dus tegen het echte werk beschermd bent, dat is het hele idee van een vaccin. Dus ja misschien krijg je er last van, tja een spuitje met glitter maakt je nou eenmaal niet immuun, het mĂłet wel zo. :woman_shrugging:

“Troep” vind ik sowieso echt een superstomme manier om over bestanddelen te praten, ook met eten of cosmetica ofzo. Zo van alles moet zonder troep, “100% natuurlijk”, hallo sommige stoffen die in de natuur voorkomen zijn ook giftig, en sommige onnatuurlijke dingen zijn maar wat fijn dat ze zijn uitgevonden.

28 likes

Maja, dat is wat de antivaxxers roepen, en de hardste roepers worden het meest gehoord.

Troep gaat ook vooral over de andere stoffen dat er in zitten. Vroeger zat er bvb kwik in sommige vaccins, wat effectief schadelijk is maar niet in zo’n klein concentraties. Ook stoffen als formaldehyde klinken eng voor veel mensen.

Edit: ik wil trouwens geen glitter spuitje, allemaal onafbreekbare microplastics :grin:

Ik kan ook gewoon niet voorstellen dat je je kind niet vaccineert. Nu ik zelf een baby heb, ben ik heel bang dat m’n baby ziek wordt omdat iemand anders zijn kind niet wil vaccineren.
Ik ben ook heel erg pro en een vriendin van mij vaccineerde haar kind niet. Ze had van die domme redenen dat kinderen er autisme van zouden krijgen, het een complot was van de overheid om zo geld te verdienen etc. Onder andere hierom heb ik de vriendschap beëindigd.

8 likes