Ik begrijp antivaxxers ook niet helemaal, maar begon zelf ook te twijfelen jaren geleden toen we een vriendin (in het buitenland) haar kind moest laten inenten en de zuster (vriendin van haar) haar in haar oor fluisterde: ‘kom de volgende keer maar terug, deze vaccins zijn niet genoeg getest’.
In NL, een wetenschapper die maar al te blij is dat ze als kind ingeënt is tegen polio en haar kinderen heeft laten inenten, weigert ieder jaar weer om de griepprik te halen. Reden: niet genoeg getest.
Op YT is er een Amerikaans/Canadese vrouw van 22 met epileptische aanvallen die gelooft dat ze epilepsie kreeg als gevolg van een vaccinatie. Om de vraag of ze nog in vaccinatie gelooft, zegt ze ja, maar mensen met een bepaald gen zouden epilepsie eraan overhouden. Ik als noob dacht meteen ‘huh, ok, interessant, kan best waar zijn’.
Zelfs als het waar is, artsen/wetenschappers gaan heus niet de hele dna van je kind testen, om pas na maanden te kunnen vertellen: ‘nou mevrouw, uw kind heeft dit gen, dus het zou epilepsie kunnen krijgen, maar geen polio. Door dit gen en dit vaccin zou het geen mazelen kunnen krijgen, maar wel autisme. Aan u de keus!’
Ik begrijp antivaxxers best hoor, maar niet een van hen komt met keiharde bewijzen die mij meteen kunnen overtuigen.