Mommybloggerstopic #2

Ik vind het wel gek dat mensen dat autisme verhaal nog steeds blijven geloven,terwijl dat al ontiegelijk vaak weerlegd is… Dan begrijp ik nog eerder de (quatsch) verhalen over een natuurlijke weerstand opbouwen.

Voor mij is dat een beetje zoals beweren dat asbest niet kankerverwekkend is.

4 likes

Nou dit haha. Ik denk vooral liever even huilen en koorts door een vaccinatie, dan een echt (dood)zieke baby/kind. Dat verdriet gaat pas door merg en been :frowning:

1 like

Ik kan héél moeilijk geloven dat dit het volledige verhaal is… Chemo is natuurlijk ook niet de enige manier om kanker te behandelen.
(Resectie/radiotherapie/immunotherapie)

14 likes

Ik begrijp antivaxxers ook niet helemaal, maar begon zelf ook te twijfelen jaren geleden toen we een vriendin (in het buitenland) haar kind moest laten inenten en de zuster (vriendin van haar) haar in haar oor fluisterde: ‘kom de volgende keer maar terug, deze vaccins zijn niet genoeg getest’.

In NL, een wetenschapper die maar al te blij is dat ze als kind ingeënt is tegen polio en haar kinderen heeft laten inenten, weigert ieder jaar weer om de griepprik te halen. Reden: niet genoeg getest.

Op YT is er een Amerikaans/Canadese vrouw van 22 met epileptische aanvallen die gelooft dat ze epilepsie kreeg als gevolg van een vaccinatie. Om de vraag of ze nog in vaccinatie gelooft, zegt ze ja, maar mensen met een bepaald gen zouden epilepsie eraan overhouden. Ik als noob dacht meteen ‘huh, ok, interessant, kan best waar zijn’.
Zelfs als het waar is, artsen/wetenschappers gaan heus niet de hele dna van je kind testen, om pas na maanden te kunnen vertellen: ‘nou mevrouw, uw kind heeft dit gen, dus het zou epilepsie kunnen krijgen, maar geen polio. Door dit gen en dit vaccin zou het geen mazelen kunnen krijgen, maar wel autisme. Aan u de keus!’

Ik begrijp antivaxxers best hoor, maar niet een van hen komt met keiharde bewijzen die mij meteen kunnen overtuigen.

Dat is een verouderd beeld.
De Bible Belt is het probleem niet meer. Ja, daar zijn nog steeds wel wat mensen die niet inenten omdat dat ‘tegen de wil van God ingaat’. Ze leven echter in zo’n afgesloten bubbel dat hun kinderen amper in aanraking komen met openlijk andersdenkenden. Ze doen vrijwel niet aan reguliere kinderopvang, zitten op reformatorische scholen etc. Als er al mazelen uitbreken, dan blijft het redelijk op 1 plek.
Er zijn echter heel veel mensen op de Bible Belt die niet vaccineren (althans, dat zeggen ze) maar die hun kinderen stiekem dus wel laten vaccineren. Zolang de dominee het maar niet hoort. Controleren kan je het amper.
Ik kom zelf oorspronkelijk uit die kringen. Mijn ouders hebben mij gelukkig wel gevaccineerd.

De antivaxxers die nu voor uitbraken zorgen zijn mensen die denken dat het autisme in de hand werkt, en die wijzer menen te zijn dan artsen. Het nare is dat die mensen niet in een afgesloten zuil / dorp / gemeenschap zitten maar gewoon onder ons leven. Naar dezelfde kinderopvang, naar dezelfde scholen, etc.

11 likes

De meeste dode foetussen belanden in vaccinaties? Serieus?? Dit kan je toch gewoon niet geloven. Daarnaast zijn veel stoffen in grote concentraties schadelijk, maar in het vaccin zit zo’n kleine hoeveelheid.
Ingeblikte mandarijnen worden ook ‘schoongemaakt’ met gootsteenontstopper’, maar je gaat ook niet dood aan als je een blikje mandarijnen eet.

4 likes

Ik ging even twijfelen dus ben opnieuw gaan googlen en vond verschillende dingen. Dit staat op de website van d beroepsvereniging

" In Nederland is osteopathie niet door de overheid gereguleerd. De regulering en het toezicht op kwaliteit zijn in handen van het Nederlands Register voor Osteopathie (NRO). Het NRO is door de beroepsvereniging (NVO) aangewezen als kwaliteitsregister voor de osteopathie in Nederland, maar heeft een onafhankelijke positie."

Verder lees ik veel “het is een beschermd beroep maar iedereen mag zich ostheopaat noemen”.

Huh?? Wat een vreemde verhalen. Volgens mij zijn vaccins juist een van de meest geteste medicijnen, als je je bedenkt hoeveel vaccins er verstrekt worden. Dat met de griepprik heeft er mee te maken dat het virus snel verandert waardoor je zelfs na een vaccin niet altijd beschermd bent. Ik kan niet begrijpen dat wetenschappers zulke dingen zouden zeggen

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/wat-zit-er-in

Wordt wel gewerkt met een celkweek, van veeeeele jaren terug (jaren 60 geloof ik?). Daar maakt de bijsluiter ook geen geheim van omdat ze het nodig hebben voor het vaccin.

Tekst vanuit de overheid

Resten van kweekbodem in vaccins

Voor het maken van werkzame vaccins moeten bacteriën en virussen gekweekt worden. Om te kunnen groeien hebben ze een goede voedingsbodem nodig. Virussen hebben een voedingsbodem van levende cellen nodig om zich te kunnen vermeerderen. In plaats van steeds opnieuw cellen uit organen (of dieren) te halen, kan dat tegenwoordig met celkweken. Deze cellen kunnen steeds weer worden doorgekweekt zonder gebruik van nieuwe donoren. Voor bof en mazelen betreft dat een celkweek van een kippenembryo en voor rodehond een celkweek van menselijke cellen. Celkweken worden ook wel cellijnen genoemd. Ze worden gemaakt door een cel buiten het lichaam kunstmatig te laten delen.

1 like

Oké, maar menselijke cellen betekent toch niet dat het van een dode foetus is.

11 likes

Ik vind de griepprik wel wat anders dan andere inentingen. (Want ben voor andere inentingen helemaal vóór) Want de griep is steeds een net andere variant, dus is niet een ziekte die echt kan uitsterven of al op z’n retour is (toch?)
Griepprik vind ik een logische voor zwakkeren maar als je zelf denkt van nou ik word nooit ziek dan vind ik dat toch anders en snap ik dat.

Maar misschien zijn het ook wel domme overdenkingen van mij en betrek ik het teveel op mezelf, kan maar zo.

3 likes

Huh een griepprik is toch niet hetzelfde als al die andere vaccinaties die je als kind krijgt? Naar mijn idee nemen maar heel weinig mensen een griepprik. Vooral risicogroepen of als je in de zorg werkt. Maar alle andere doelgroepen hebben dat toch niet nodig?

4 likes

Ja, je moet aangeven of je kind het volledige inentingsprogramma heeft doorgelopen.
Maar ik weet eerlijk gezegd niet of ze kinderen dus ook weigeren die dat niet hebben gedaan.

Wordt hier wel gedaan. Kindje van een collega moest naar een christelijk kdv omdat de grootste organisatie hier geen kindjes aanneemt die niet gevaccineerd zijn.

3 likes

Ik heb even gekeken op de website van het KDV van mijn zoontje en daar staat het volgende op:

"Nederland kent geen wettelijke vaccinatieplicht. Dit betekent dat je als ouder zelf kunt beslissen of je je kind wel of niet laat vaccineren. De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd stelt dat het voor kinderopvangorganisaties niet is toegestaan om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. Wij weigeren dan ook geen kinderen.

Op dit moment wordt in de politiek gesproken over het aanpassen van de wet. Zodra de overheid het kinderopvangorganisaties toestaat om kinderen zonder vaccinatie te weigeren, zullen wij hier ook in meegaan."

1 like

Mijn kind gaat binnenkort naar het KDV en wij hebben wel gevraagd hoe dat zit. Ze vragen het wel altijd, maar het is niet te controleren en ze mogen ook geen kinderen weigeren. Het kdv waar mijn kind heen gaat is er heel open over. Zo vertelde ze dat er op een andere locatie 1 kind zit die niet is gevaccineerd.
Ze vertelde ook dat je andere ouders vooral moet stimuleren om hun kind te vaccineren en er dus naar mag vragen aan andere ouders en veel over moet praten.

3 likes

Wat interessant is, ik heb de voorwaarden van de betreffende organisatie gecheckt en daar staat dat ongevaccineerde kinderen wel mogen worden aangenomen. Maar in de praktijk gebeurd dat dus niet.

Ik ben ook superblij dat wij een crèche hebben waar alleen maar gevaccineerde kindjes aangenomen mogen worden! Woon in het buitenland en hier wordt binnenkort volgens mij sowieso een verplichte mazelen-inenting ingevoerd.

8 likes

Hier weigeren ze ook geen kindjes, maar er hangen wel overal posters dat ze erg pro vaccineren zijn :grin:

Toen mijn kind een keer tot bloedend toe gebeten was, vroeg ik of de bijter gevaccineerd was. Geen idee of dat uitmaakt, maar ze mogen/kunnen daar niets over zeggen.

Nee, maar door dit soort uitspraken van wetenschappers tegen hun naasten worden antivaxxers wel gestimuleerd om te geloven dat vaccineren slecht is. Nog een verhaal uit het buitenland: het kindje moest sowieso 2 prikjes krijgen in een week, maar door een uitbraak van een ziekte werd besloten om de prik die het jaar erop gegeven zou worden, het in die week te doen. Desbetreffende ouders vonden 3 vaccinaties in 1 week teveel en besloten het kinde niet te vaccineren. Sterker nog, ze zijn door dat voorval gaan googelen en met mensen gaan praten waardoor ze nu ineens antivaxxers zijn geworden en hun kind maar half ingeënt is. Ik geloof dat het in NL beter geregeld is, maar door dit soort dingen wordt de groep anticaxxers alleen maar groter.

Ik ken ook een heleboel meisjes die niet zijn ingeënt tegen hpv na het nieuws dat er in Denemarken verkeerde vaccinaties zijn gebruikt en een hoop vrouwen onvruchtbaar zijn geworden en in enkele gevallen in de rolstoel zijn beland. Deze info is te vinden op internet, voor iedere antivaxxer beschikbaar. Geen wonder dat er steeds meer antivaxxers zijn.