Mommybloggerstopic #2

Door die berichten heeft mijn moeder dus een tijdje gedacht dat ze iets fout had gedaan door mij te laten vaccineren. Ze was echt bang dat ze me autisme had gegeven. Ik heb toch liever autisme dan polio.

3 likes

Die HPV was echt een ellende. Ik zat in die eerste lichting ‘inhalen’, iedereen was al de dood. En ze zeiden toen ook dat ze het niet op langere termijn wisten blabla. Dat was echt vreselijk, al die verhalen, iedereen die de DES-kinderen erbij gehaalde etc

Iedereen was in paniek, iedereen zei wat anders, onze eigen huisarts stond er niet achter etc etc.

Mijn ouders wisten toen ook echt niet waar ze goed aan deden. Ik ben toen wel geweest, maar was eigenlijk niet zo nuttig, want je ‘moet’ voor je eerste keer gemeenschap en eh, ja dat was al te laat haha.

Ja vreselijk. Ik hoefde het toen niet, omdat ik ouder was, ik geloof dat alleen meisjes tot 19 jaar ze kregen, maar 2 collegaatjes van mij, destijds 16 wisten toen ook niet of ze het moesten halen (hun ouders ook niet), er was veel te weinig over bekend en in de week dat ze gevaccineerd waren kregen ze van iedereen te horen: ‘je zou ontvruchtbaar kunnen worden, doodgaan’ enz enz. Zo zielig vond ik dat. Ik zou nu wel willen of die vaccinatie wel zin heeft gehad. Ga maar eens uitzoeken of er al resultaten zijn.

Onzin, toen we die vaccinaties in Nederland kregen, was al bekend dat dat vaccin niet hier gebruikt werd. Zelfs daarvoor toen je het via de huisarts kon krijgen, was al bekend dat het een ander vaccin was.
Alsjeblieft zeg, laten we hier geen paniek zaaien

2 likes

Sorry, off topic, maar ben benieuwd naar je mening. Hoe kijk jij, als arts, tegen de oorzaak van autisme? Ik dacht juist dat dat zeker te maken had met een (mutatie) van een bepaad gen. Ik lees net op wikipedia, dat wellicht 2 virussen het zouden kunnen veroorzaken, maar volgens mij is er voor het ontstaan van autisme veel meer onderzoek nodig en de info die we nu hebben onvolledig is.

Mag die eventuele discussie dan naar een ander topic?

15 likes

Sorry even advocaat voor de duivel hier hoor (ik heb een gevaccineerd kind, no worries haha). Er worden een aantal cellijnen gebruikt, niet allemaal van embryonaal weefsel inderdaad.

Ze hebben allemaal afkortingen. Waar veel anti-vaxxers o.a. over vallen is MRC-5. Deze cellijn is afkomstig van een mannelijke embryo van 14 weken uit 1966 (zoals ook te vinden is bij leverancier: https://www.lgcstandards-atcc.org/products/all/CCL-171.aspx). Deze zit o.a. in het provarivax vaccin (https://www.geneesmiddeleninformatiebank.nl/nl/rvg29215), dat is specifiek waterpokken maar die zit hier in NL niet in het programma.

Er zijn er een aantal, ik ga ze niet allemaal uitpluizen en zijn ook zeker niet allemaal afkomstig van embryo’s. Maar ik wilde toch even advocaat van de duivel spelen omdat “er zijn geen bronnen” vaak heel makkelijk geroepen wordt maar sommige dingen die heel paniekpaniekpaniek/“big pharma wil ons dood”/groot worden gemaakt (ik las al ergens op een website dat het een soort embryo-farms zouden zijn), niet altijd voor de volle 100% uit de lucht gegrepen zijn.

4 likes

Ja, maar anti-vaxxers vallen er dus over dat hier ook van menselijke embryonale oorsprong wordt gebruikt, zoals in dit geval de MRC-5.

“Welke stoffen zitten er in dit middel?
De werkzame stof in dit middel is: levend verzwakt varicellavirus (Oka/Merck stam)
(geproduceerd in MRC-5 menselijke diploïde cellen).”

Ik weet niet hoe alles met cellijnen etc. werkt en hoe dat allemaal precies in zijn werk gaat. Denk niet dat je daar als gebruiker alles van hoeft te weten en dat we allemaal heel ongelukkig zouden worden als we wel alles wat we tot ons nemen tot de bodem zouden uitpluizen :sweat_smile: Maar in deze reageerde ik op “maar menselijke cellen betekent toch niet dat het van een dode foetus is”, want dat is het in deze lijn die vanaf 1966 wordt gebruikt dus wel.

Hier op kdv en op de basisschool moet je het aangeven of kinderen gevaccineerd zijn. Er wordt niet geweigerd. Op school en kdv is wel bekend dat niet alle kinderen gevaccineerd zijn. Daar zijn ze open over. Ze mogen (uiteraard gezien privacy) niet zeggen welk kind niet is gevaccineerd. Ze mogen wel een percentage geven. Hier op kdv overigens vrij hoog % niet gevaccineerde kinderen (type hoogopgeleide ouders​:angry::roll_eyes:).

2 likes

Ik val hier altijd over de verschillen tussen BE en NL.
Maar hier schrik ik echt van. Volgens mij is die trend er (nog) niet in BE.
Hier volgen volgens mij bijna alle ouders het vaccinatieschema, eventueel iets later.
Ik ken echt niemand die hieraan twijfelt en het leeft hier ook totaal niet bv. in crÚches of kleuterscholen. Ik ga er mss naïef vanuit dat alle kinderen op de creche van mijn kind ingeënt zijn.

Edit: net ff rondje google en las dat de vaccinatie voor polio bij ons wel verplicht is. De anderen zijn sterk aanbevolen. En de laatste cijfers die ik terug vind zijn uit 2016 en daar is steeds de vaccinatiegraad boven de 90% maar bv. bij mazelen, bof wordt de 95% ook niet gehaald wel 93.1%

Willemijn "Petit Bateau is voor de baby wat Vanillia is voor mij" die reclame maakt voor Ter Stal familiemode had ik ook even niet aan zien komen :sweat_smile:
Niets mis met Ter Stal hoor, alleen maar leuk en onverwacht als ze daar daadwerkelijk dingen koopt maar ik vind het niet zo’n geloofwaardige combinatie geloof ik :grimacing:

7 likes

Ik ken Ter Stal niet maar vond het wel een mooie outfit van haar, die roze rok met die pastel tinten trui.

4 likes

Haha exact dit. Hoe dan ook verliest ze wederom weer geloofwaardigheid met deze spon. Even los van dat de outfit inderdaad leuk is, maar voor iemand die op een gegeven moment ( imo terecht) aangaf geen kleding meer te willen van winkels zoals deze ( en alle andere in die categorie) maar alleen nog maar duurdere duurzame ‘merkjes’ (bwaaggh dat woord) zou kopen slaat dit natuurlijk helemaal nergens op.

2 likes

Pff, dat bestond vooral uit ‘duur’ en verder niet echt duurzaam toch. En trouwens nog steeds kind aan huis bij Stradivarius en Cooooostes en dergelijke toch? Sorry maar ik geloof niet dat dat duurzamer is dan een winkel als Ter Stal. De meerprijs die je betaalt zit echt niet in duurzaamheid, maar in marketing, winkelhuur op andere locaties etc.
En het idee dat ze langer doet met kleding die duurder is vind ik ook echt niet kloppen, als je ziet hoeveel er wordt afgedankt in 'kast opruim video’s ". Alles wat ouder is dan een jaar of 2 wordt zo een vuilniszak in gemikt.
Oh en ik doe het zelf echt niet veel beter hoor, ik koop eigenlijk zelden bij duurzame merken (wel tweedehands). Maar ik durf dan ook niet te zeggen dat ik wat dat betreft bewust of duurzaam bezig ben.

4 likes

Het grootste risico zit hem (volgens mij)vooral in de groep kinderen die (om medische redenen) niet gevaccineerd kan worden. Die genieten bij een hoge vaccinatiegraad groepsimmuniteit. En kinderen die inentingen nog niet hebben gehad omdat ze daar de leeftijd nog niet voor hebben.

3 likes

3 likes

Nee eens hoor! Maar ik citeer haar even. Vanillia is net zo goed fast fashion.

Ja weet ik, ik had het ook over haar (uitspraken) en niet over jou hoor!

1 like

Ik vind dat lubach dat echt goed uitlegt! Als je vaccinatiegraad lubach oid YouTube’d, vind je die!

1 like

ALWEER een reden voor mij om naar BE te verhuizen! Bij jullie is echt bijna alles beter :joy:

2 likes