Mommybloggerstopic #2

Het lijkt mij eigenlijk alleen maar verwarrender voor kinderen als ze de eerste 6 jaar wel ook iets krijgen en dan op hun 7e ineens niet meer, omdat ze dan wel oud genoeg zijn voor deze ‘levensles’. Volgens mij maak je het daar alleen maar verwarrender en groter mee voor zo’n kind omdat je tegenstrijdige boodschappen geeft.

Ik vind dat een kind eigenlijk niet jong genoeg kan zijn om te leren dat het niet altijd alles krijgt, een kind van 1 dat 10x per dag jengelt om een koekje krijgt dat ook niet al die 10x. Ik vind het ook een beetje groot om dat te omschrijven als een levensles.

15 likes

Ik heb daar nog nooit over nagedacht dat je “het andere kind” ook wat geeft. Alleen mijn opa en oma deden dat, maar die woonden in het buitenland en dan kregen we allemaal een “we-zijn-in-NL-en-hebben-jullie-gemist” cadeautje en daarnaast kreeg de jarige wat. Maar verder niet.

Ik overweeg wel iets voor de dreumes / grote broer to be, te kopen als de baby er is. Is dat net zo gek :face_with_monocle:?

1 like

Ja ik kan me zo goed voorstellen dat het helemaal geen super leuke periode is voor een 20-maanden. Zo’n baby slurpt papa en mama op. Dan zo’n vreemde mevrouw in huis en mama die de eerste dagen niet wil/kan stoeien/spelen/buiten zijn met je.
Je moet je plek in bed delen en je melk…

Ik dacht, ik wil idd iets leuks toevoegen aan die tijd. Een kleine kraammand ofzo (met kleine dingen, zoals holztiger diertjes, een boekje, stuk speelgoed fruit ofzo)… Idd leuk om te zeggen dat dat dan van broertje of zusje komt!

4 likes

Onze dochter kreeg een kraammand met kleine cadeautjes. Elke dag mocht ze er 1 open maken (zaten dan krijtjes in, of een kleurboek ofzo). Voor haar was het ook feest want zij was grote zus geworden.
Met verjaardag heb ik er eigenlijk nooit over na gedacht, maar wij doen dat niet. De jarige krijgt een cadeau, de ander niet. Ze mogen wel altijd een klein cadeautje voor elkaar uitzoeken en dat is dan voldoende.

13 likes

Nee, dat is niet gek en wordt in mijn omgeving wel vaak gedaan. Cadeautje omdat hij/zij grote broer of zus is geworden. Maar dat is eenmalig en een grote verandering in het leven van het oudste kind (aandacht moet nu verdeeld worden). Voor een gewone verjaardag weiger ik daaraan mee te doen (ze krijgen al vaak genoeg cadeaus, haha :joy:). Dat is gelukkig ook geen ding bij ons.

2 likes

Als een kind meteen een verwend stuk satansgebroed is omdat zij/hij iets krijgt als z’n broer/zus jarig is gaat er in de rest van opvoeding iets mis hoor en ligt het niet aan die ene dag.
Als het goed is gebruik je de andere 364 dagen van het jaar om een kind dat soort dingen bij te brengen.

25 likes

Met of zonder cadeautjes, mijn kinderen zijn de kinderen van lucifer sowieso.

22 likes

Ja ViNdT jE hEt GeK mEt Zo’N mOeDeR!!1!1!

1 like

Hahaha

https://youtu.be/AKLrKMz-avE

2 likes

Oh dat vind ik echt een mega leuk idee! Mijn dochter wordt binnenkort ook grote zus en er worden nu steeds cadeautjes gegeven die niet voor haar zijn, het lijkt wel dat ze dat begrijpt want ze legt het ook bij de andere babyspulletjes en zeurt verder niet. Maar als er straks 2 weken lang dagelijks kraamcadeaus worden gegeven is het wel een beetje zielig voor haar. Vind wel dat ze ook in het zonnetje gezet mag worden want voor haar is het ook allemaal maar spannend.

12 likes

Ik kreeg vroeger zelf ook altijd een klein kadootje van mijn ouders als 1 van mijn broertjes jarig was. Toen ik inderdaad een jaar of 7 was, kregen we dit niet meer. Want toen waren we ‘groot’ genoeg. Maar als kind zijnde hoefde dit van mij eigenlijk niet? Ik vond het ook beetje gek ofzo.
Ik doe dit zelf bij mij kinderen nu ook niet. Mijn kinderen hebben heel goed door dat de ander jarig is, en dat het ‘zijn’ dag is. En dat daar ook kadootjes bij horen voor de jarige. En ze zijn ook blij als de ander jarig is want daardoor hebben ze zelf ook meer speelgoed om samen mee te spelen, aangezien ze bijna al hun speelgoed gewoon delen.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe gekker ik het eigenlijk vind. Als ik naar m’n moeders verjaardag ga, neem ik ook niks mee voor m’n ooms en tantes, omdat m’n moeder toevallig jarig is. Hehe rare vergelijking, maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde :stuck_out_tongue:

6 likes

Toen onze baby geboren was kregen oudste twee (toen 1 en 2 jaar) een kadootje smorgens. We zeiden dat de baby die voor ze had meegenomen omdat ze een lieve broer en zus zijn en nu zeggen ze nog steeds over die spullen: die hebben we van B gekregen.
<3

32 likes

Maar ik neem aan dat je oom en tante de mentale capaciteit hebben om te begrijpen waarom zij geen cadeau van jou krijgen als je moeder harig is. Bij jonge kinderen kan je dat nog zo hard willen maar dat werkt echt anders in het (jonge) kinderbrein.
Hierboven werd genoemd dat het tegenstrijdig is als je opeens iets anders doet als een kind 6 is maar een 6 jarige kan prima begrijpen waarom zoiets verandert. Als je altijd alles hetzelfde moet blijven doen als toen een kind klein was komen we massaal nooit ergens natuurlijk.

1 like

Ahh, dat is te lief. Echt een goed idee, ga eens rondkijken voor leuke cadeautjes. Had je hun ook een cadeautje voor de baby laten uitkiezen?

Edit: @midheavenmoon Hahaha nou wel een heel goed bedacht cadeau dan :joy:

1 like

Nee vond dat dan weer niet nodig haha.

1 like

Ohh oke! Nee sowieso niet nodig. Maar dacht wel misschien voor haar dat ze het meer gaat beseffen dat er echt wat komt ofzo.

1 like

Heel persoonlijk hoor! Als jij dat leuk vindt lekker doen.

1 like

Je mag me taggen hoor. En natuurlijk vind ik niet dat je altijd alles hetzelfde moet doen als toen een kind klein was, beetje uit verband gerukt. Ik vind een kind ook geen verwend stuk satansgebroed omdat ze 1 cadeau krijgen, dat heb ik ook niemand anders zien zeggen. Beetje flauw om dat zo te framen. Zoveel mensen zoveel opvoedstijlen, da’s weer duidelijk toch.

2 likes

Toen ik de eerste keer kerst vierde met mijn schoonfamilie kreeg het zoontje van 3 jaar (ondertussen is hij al 18 jaar) iets van playmobil kado, hij keek daar naar en zei “ik moet dat niet hebben geef dat maar aan een ander kindje.” Ik zat echt met open mond te kijken toen. En niemand reageerde daar op.

Bij ons is het ook geen gewoonte dat de broers/zussen iets krijgen als iemand anders jarig is.

2 likes

Ik had geen zin om terug te zoeken en was ook niet direct aan jou gericht hoor, maar ter verduidelijking van mijn verhaal dat je zoiets best kan doen als kindjes klein zijn en later om kan gooien zonder dat een kind daar verward over is.

Ik heb overigens ook niet gezegd dat iemand hier zei dat je een satansgebroed bent als je een cadeautje krijgt als je niet jarig bent. Dat “frame” ik zelf zo.

1 like