Ik was de gene die reageerde dat ik een boer kende, zo te horen als je vader…
En ik overweeg ook met mijn zoontje naar de boerderij dagen te gaan.
Doet jullie boerderij mee?
Ik las ze ook en besloot niet te reageren. Dit zijn de reacties die zorgen dat vegetariers en vegans voor gekkies worden uitgemaakt. Ik ben vegetarier en oogst groenten op een tuin naast een biologisch gerunde boerderij met o.a. koeien. Als er iemand van zijn dieren houdt, is het die boer. Ik heb veel respect voor hem, en hoe hij bezig is met dierenwelzijn, natuurbehoud en kringloopboeren. Het is heel makkelijk schreeuwen achter je toetsenbord, dus even een hart onder de riem voor je vader.
Eens. Ik stond laatst met een boer te praten die huilde om het feit dat hij een koe moest laten afmaken in verband met ziekte. En nee, dat was niet om zijn inkomsten.
Ik denk dat dat hartstikke leuk is voor je zoontje!
Mijn vader doet niet mee. Hij heeft geen melkkoeien meer, hij houdt nu schapen en is druk met lammetjes de fles geven
Ik denk dat vegans en vegetariërs vooral “voor gekkies uitgemaakt worden” omdat dat makkelijker is dan de ogen openen voor al het dierenleed.
Ik geloof echt dat er ook boeren zijn die het beste voor hebben met hun dieren. Maar helaas gaat dierenwelzijn doorgaans niet hand in hand met de vlees- en zuivelindustrie. Dat betekent niet dat alle boeren per definitie slechte mensen zijn.
Dat klopt, maar de manier waarop er hier in dit topic met een grote zwiep iedere boer op een hoop werd gesmeten, getuigt net zo min van realiteitszin.
Nou ja het is toch 90% wel de realiteit maar inderdaad wel erg hard verwoord en generaliserend.
Niet dat dit het goed praat maar misschien creëert het wat begrip: ik merk zelf ook wel dat ik soms hard kan worden als het gaat om veganisme. Mensen reageren echt zo vaak kut als ik zeg dat ik veganistisch eet. Wat jij al zegt, mensen zien je 9/10x als extremistisch gekkie. Daar gaan m’n stekels nu na 2 jaar wel preventief van uit staan. Het is eigenlijk oneerlijk dat “wij” (mensen die geen dieren eten of geen melk drinken) worden weggezet als gekkie terwijl de doorsnee (dus niet allemaal!) boer (iemand die koe van kalf scheidt en slacht voor vlees) wordt gezien als dierenvriend.
Het is gewoon krom en ik denk dat vegans mede daarom vaak erg fanatiek zijn. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat harde en fanatieke effectief is want dat idee heb ik zelf totaal niet haha.
Ik ben 2 jaar veganist geweest (om medische redenen niet meer) en ik herken die reacties. Maar het helpt niet om zelf ook op die manier te reageren op mensen zoals Willemijn, die proberen een vegetarische leefstijl aan te meten en kiest voor een campagne die niet in lijn is met jouw (niet persoonlijk bedoelt) leefstijl, maar wel bij haar leefstijl. Het duurde voor mij als vegetarier ook even voor ik iets begreep waarom veganisten nog een stapje verder gaan. Willemijn, en veel andere vegetariers of flexitariers hebben veel aan goede uitleg, maar niet aan berichten waar zij voor dom worden weggezet.
Oh dat ben ik met je eens hoor. Ik vond de reacties ook te fel want je bereikt er niks mee. En tegelijkertijd vind ik het hypocriet om een paar dagen per week en op feestjes dierenleed wel oké te vinden en zeker om er geld aan te verdienen.
Maar snap ook dat het een proces is waar veel mensen ingroeien en elke bewustwording is goed.
Ooooh we gaan ook naar de lammetjes (op Texel ), zo lief!
Al noemt dreumes ze “aaaaap” want de SCH is nog geen optie haha
Maar ik denk dus dat het belangrijk is om te beseffen dat Willemijn die claimt anti-dierenleed te zijn, de gemiddelde Nederlander in het idee van lieve koetjes en kalfjes gaat sterken door middel van deze spon. Ik vind dat zo enorm teleurstellend. Vond de commentaren ook fors, maar zeker niet onterecht.
weg
je moet zn baby nog afpakken
Mannen krijgen geen baby’s die geven alleen zaad. Ik zal een trekgat in de muur maken zodat ik met z’n zaad andere vrouwen kan bevruchten. Zoveel hou ik van hem!
oh pardon, ik dacht niet dat je het zo nauw nam met de werkelijkheid in je beschrijving
Nee gewoon rellen
Ik vind het goed dat je het geprobeerd hebt, maar zo’n discussie gaat hier gewoon niet!
(En daarmee zeg ik niet dat ik pro zuivelindustrie ben)
Ik snap wel dat een dier geen mens is maar ik vind het zo flauw dat er wordt gedaan of het liefdevol is om dieren gevangen te houden voor het product dat ze opleveren.
Zal het weghalen
Echt hè! Ik vind het gewoon dom dat mensen denken dat ze op deze manier een positieve bijdrage leveren aan de wereld.
Eigenlijk moet ik m’n energie hier niet meer aan verspillen, maar wat er nu weer hier gebeurd vind ik zo typerend en ongelooflijk kinderachtig. @Yzile
Ik hoop oprecht dat dit niet is hoe jij in het echte leven bent.
Als je dan wilt reageren doe het dan op een normale en respectvolle manier zoals anderen hierboven hebben gedaan. @Boppie @Shaaar daar heb ik tenminste respect voor.