Als straks de pijn van alle verschrikkelijke verliezen is gezakt, dan hoop ik oprecht dat onze samenleving liever en minder materialistisch wordt. En vooral realistischer wordt. Dat door deze crisis de influencer generatie zoals die nu is verdwijnt. De ‘lipfiller lovers’-‘ik heb alweer een nieuw shirtje’-‘3x per jaar op vakantie naar Bali om te ontstressen’-‘ondernemen is fantastisch, jij kan dit, je hebt geen opleiding nodig’- influencers.
We krijgen het straks/nu allemaal financieel moeilijk. Er zal geen uitzondering zijn, of je zzp’er bent of bij een groot bedrijf werkt, iedereen wordt geraakt. Ik hoop dat er daardoor meer waardering ontstaat voor geld, doordat we alleen geld kunnen uitgeven aan de echt noodzakelijk dingen. Dat er daardoor meer waardering ontstaat voor ‘echte’ beroepen. En dat we in the end gelukkiger worden omdat we minder hebben en het niet meer gaat om het ‘showen’ van al je prachtige spullen. Dat Social Media wordt gebruikt om saamhorig te zijn en niet om op te scheppen. Minder dat gezweef en gedachtes als ‘als je iets echt wil, dan stroomt het naar je toe.’