Mommybloggerstopic #2

Laatst ook zoiets op stories dat Pip echt veel te grof was met de jongste. En ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat maar je mag soms echt wel even ingrijpen en proberen te voorkomen dat een van je kids de ander echt (onbewust) te pijn doet of verwondt.
En die wijsheden. Echt ik durf pas iets te zeggen nu ik er twee voorbij de pubertijd heb en eentje er nog voor. Al die wijsheden die ik dacht te hebben daar had ik niks meer aan toen de puberteit begon en ze hier van God los kwamen…

5 likes

Tegen die kast aan met dat kinderspeelwagentje. Bizar slecht voor dat nekje. Dacht precies hetzelfde!

2 likes

Ohhh die Willem. Zijn haar!!! Kan er geeneens naar kijken.

En die uitspraken… vond hem al zo’n simpele gast maar na dat filmpje met Elise ben ik er echt klaar mee.

2 likes

Hier nog 1 die hetzelfde dacht.
Ben blij dat ik niet de enige ben blijkbaar :wink:

1 like

Bedoel je dat pip die kleine bij dr enkels pakt en optilt + maar achter trekt? Ik kreeg een nekhernia toen ik het zag… :cry:

3 likes

Voor de duidelijkheid, niks tegen die kinderen. Ik vind het zo ongemakkelijk om te zien hoe kinderen van vloggers een show opvoeren als ze een camera zien. Het is niet schattig en aandoenlijk, het is fucked up.

59 likes

Op een bed was het dacht ik? M’n adem stokte er even van ik dacht dat ze haar nek zou breken.
En ik heb dus zelf drie dus ik ben echt heel wat stoeien gewend maar vond dit echt veel te hard. En helemaal wetende dat de ouders dat dus staan te filmen ipv ingrijpen.

2 likes

Maar dat is het ook, dat continu filmen ipv met het kind zelf bezig zijn. Het lijkt net of het kind een toneelstukje opvoert. Wellicht dat ik het niet wil/kan begrijpen omdat dat gedrag zover van mij afstaat. Ik vind het fijn als mijn kind zegt dat ze geen foto wilt. Ze wilt gewoon genieten van haar eigen moment en niet met anderen bezig zijn.

4 likes

Ik trek de huismuts ook heel slecht. Zeker in die vlog waarbij ze zich buiten huilend filmt, verschrikkelijk!
Met dat poppenwagentje tegen de kast rijden, vond ik niet alleen heftig voor Rosie maar ook voor de kast. Ik zou dat echt niet goedkeuren als mijn dochter overal tegenaan beukt.
Ook de opvoedtips komen mijn neus uit. Ja het is idd goed om je kind te laten ervaren dat het buiten zonder jas koud is en dat servies kapot kan vallen, maar je mag je kind ook soms NEE! verkopen! Soms is het ook gewoon zo omdat mama of papa dat zegt of wilt! Tegenwoordig zijn kinderen allemaal prinsjes en prinsesjes die alles zelf mogen bepalen, bah bah!!!

12 likes

Ik vind de huismuts echt zo’n ouder die grenzeloos probeert op te voeden, richting aan het kind, ruimte voor kinds emoties en ik ben er van overtuigd dat daar (edit: als je het verregaand toepast, over het algemeen) niet de leukste kinderen uit voort komen. Toen ik nog keek had ze discussies met pip in de trant van “mag de stok mee op de fiets” “nee dat mag niet van mama, dat is gevaarlijk” pip jengelt, stok gaat toch mee. En “pip ga je mee naar buiten” pip jengelt “oke pip, over een kwartier gaan we naar buiten”.

Een kind heeft grenzen nodig. Zelfs al vind je er niks van dat een kind met een poppenwagen tegen een kast aan beukt, kan je een kind best leren dat een kast van waarde is en je daar dus niet tegenop rijdt.

Daarnaast neem ik sowieso niemand serieus die opvoedkundige wijsheden de wereld in slingert en tegelijkertijd voor financieel gewin kinderen filmt. De eerste wijsheid die ze zou moeten respecteren is het bieden van een fijne, veilige omgeving waarin het kind kan opgroeien zonder dat het altijd bekeken wordt. Krijg koude rillingen op mijn rug als ik een peuter zie vloggen. Kan bij haar opvoedboek ook alleen maar met mijn ogen rollen en denken: we moeten nog eens zien of die van jou leuk gelukt zijn.

71 likes

Er zijn echt wel wat dingen waar wat in zegt wat de Huismuts zegt, zoals dat servies en met die jas. Ik zie dat ook in mijn werk, dat dit kinderen goed doet. Maar er zijn idd ook zat moment waarbij ik flink met mn ogen ga rollen. Een kind mag soms best nee horen of teleurgesteld zijn, ook belangrijke emoties om te ervaren.
Ik vond dat moment vorige week met dat ei echt een mooi voorbeeld. Er werd gevraagd of Pip een ei wilde, zij zei nee hoor. Rachel zei tegen de camera en dat betekent ja en kookte toch een ei voor Pip. Ik zou op zo een moment dat ei niet koken. Zo leert ze nooit de gevolgen van haar antwoord.

18 likes

Dat mensen nog reageren eronder met “ah lief” en “zo ging dat vroeger ook bij ons” .

Dat het gebeurt, ok. Maar er nog bij blijven om het te filmen en niks zeggen is erg

Dit inderdaad! Ik heb hier al eens eerder gezegd dat ik Pip irritant vindt, maar dat dat eigenlijk Willem en Rachel zijn. Dat kind is zo enorm gewend het middelpunt van de aandacht te zijn, dat gaat zich later “in de normale wereld” sowieso tegen zich keren.

Ik moest ook wel gniffelen toen ik hierboven las dat Hm ook gelukg heeft dat Pip een makkelijk kind is, wacht maar tot ze ouder wordt. Dan wordt het een puber/volwassen vrouw die het niet gewend is om nee te horen en denkt dat ze haar kind krijgt om te jengelen. Dan is het opeens niet cute meer…

2 likes

Sowieso zouden ze iedereen met kinderen jonger dan 18 een verbod moeten geven op het schrijven van opvoedkundige boeken gebaseerd op eigen ervaringen. Laten we eerst maar eens kijken of het geen egocentrische jankerds worden.

59 likes

Grappig, ik vind Pip dus helemaal niet perse een makkelijk kind. Tuurlijk ze kan overal mee naar toe, maar ze komt op mij ook over als een kind dat haar plek niet kent. En dit klinkt niet aardig, maar ik bedoel daar mee te zeggen dat ze altijd alle aandacht wilt en niet snapt dat dit soms even niet kan. Kind zelf kan hier niks aan doen, want ze is een product van haar opvoeding. Eigenlijk vind ik het ook helemaal niet aardig van mezelf dat ik zo over haar praat.

Willem en Rachel komen op mij ook over alsof ze de makkelijke en relaxte ouder willen zijn, alleen slaan ze daar in door. Een kind heeft grenzen nodig en die lijken ze haar bijna niet te geven, want alles is leuk en schattig.

17 likes

Ik heb er totaal geen verstand van maar denk wel dat als kinderen totaal geen sturing krijgen, op een latere leeftijd ook minder grenzen hebben of geen weg weten te vinden?

Ik ben het hier zoo helemaal mee eens. Ik refereerde naar een post van iemand anders (kan het ff niet terugvinden. Ik denk dat diegene bedoelt dat Pip en Rosie in essentie makkelijke kinderen zijn: geen kwaaltjes, geen huilbaby etc.

Maar wat de ouders doen is (het) haar moeilijk maken. Ik herken juist hoe je Pip omschrijft: ik vind zelf de manier waarop zij met die baby omgaat zelfs geforceerd en alles is een manier om aandacht te krijgen, lief gevonden te worden, waardering te krijgen etc.

Ik wil ook niet als volwassen vrouw op een kind afgeven eigenlijk (voel me een beetje schuldig), want zij kan er ook helemaal niets aan doen natuurlijk.

Aan de andere kant, misschien wordt ze wel de chillste puber ooit, wordt ze ook wel influencer en ervaart ze nooit special snowflakr problemen

2 likes

Maar ruimte aan het kind emoties en kind volgens is niet gelijk aan grenzeloos toch?
Wij doen die eerste twee ook, maar volgens 2x nee = ja, zou een situatie als die stok niet gebeuren bijv :crazy_face:
Maar zou onze opvoeding wel vrij “vrij” willen noemen…

1 like

Ik moest vooral ook heel hard lachen om het ‘deze kopjes heb ik meegenomen van een reis uit Marokko’ en Elise die hem daarmee te kakken zet, inclusief rollende ogen :joy:

15 likes

Ik bedoelde ze als drie losse dingen. Wil er ook absoluut niet mee zeggen dat die dingen per definitie fout zijn. Je kent je eigen kind het beste en ik denk dat je daarop moet varen. Daarnaast denk ik van alle drie de dingen dat ze met mate prima binnen een opvoeding in de 21ste eeuw passen. Maar als ik naar de huismuts kijk (en dan moet ik toegeven dat ik niet elke vlog bekijk) denk ik wel eens: ik ben wel benieuwd hoe dit zich over een paar jaar uit. Voor hetzelfde geld werkt het prima (opvoeding is sws geen 1+1 is 2. Wat bij het ene kind prima werkt, kan bij het andere totaal anders uitpakken), maar ik zou het anderen niet durven adviseren, omdat ik denk dat zo permissief opvoeden (en het soms lachend filmen) niet een stijl is waarmee je de leukste kinderen voort brengt.

Edit: Wil daarmee overigens niet zeggen dat Pip geen leuk kind is/of dat er iets mis is met haar gedrag (daarvoor zien we ook echt te weinig), het gaat me puur om wat Rachel en Willem toestaan en hoe ze daar zelf vrij lovend over praten en Rachel er nu zelfs een soort van adviseursrol in lijkt te pakken.

Edit2: ik denk vooral dat ouders er goed aan doen om mbt opvoedadviezen te blijven bij wat we daadwerkelijk weten en wat over een grote populatie kinderen lijkt te werken. Je ziet vaak dat influencers tips geven waarvan ik denk: dat werkt in jouw context, op jouw kinderen, met het effect dat jij wenselijk vindt.

6 likes