Mommybloggerstopic #3

Maar wordt de test nou vergoed via de basisverzekering?

1 like

Die papaya :joy:

19 likes

It doesn’t matter if you like papaya or not, it is a very healthy fruit.

4 likes

Kleine correctie; als er niks naar haar zin binnenkomt :wink:

Ik kan uit persoonlijke ervaring beamen dat het echt waar is dat je niet zomaar kan laten testen of je vruchtbaar bent of niet, rond m’n 20ste (na een positieve soa test) had ik een vurige kinderwens en was ik doodsbang dat die nu in het gevaar zou komen, het was echt onmogelijk om dit te laten nakijken. Pas heel veel later, inderdaad na klachten bleek ik dus toch onvruchtbaar. Heel zuur. Ik laat me verder niet uit over de manier waarop maar opzich sta ik niet negatief tegenover het überhaupt weten of je wel of niet vruchtbaar bent voordat je begint aan kinderen proberen te krijgen, of bijvoorbeeld 20 jaar lang anticonceptie gebruiken.

2 likes

Maar je kan toch bij de huisarts vragen om bepaalde waarden te prikken?
Ik hoor dat wel vaker van mensen… moet je wel weten welke waarde haha

1 like

Dit is wel 15 jaar geleden, disclaimer

1 like

Goed, om toch weer op het topic in te gaan, en niet de verdediging van iemand:

Zal Annic dit weekend wel een vlog plaatsen en echt zeggen wat ze gedaan heeft en veranderd heeft op haar mama website?

4 likes

Dit is denk ik een beetje waarom ik moeite heb met jullie bedrijf. Waarom zou je deze testen willen doen als je <1 jaar aan het proberen bent en geen klachten hebt?

Wat @Ovenschaal eerder ook al een beetje beschreef: al die bloedwaarden betekenen op zichzelf niets, het is niet zwart-wit. Er is vaak aanvullend onderzoek nodig en een beoordeling van het totaal plaatje (door een arts) voor een goede conclusie. Met jullie bloedtest is geen conclusie te trekken, maar jullie klanten krijgen zorgen over dat getalletje in het rood en gaan naar de huisarts en zullen in veel gevallen helemaal niks mankeren, onrust voor niks.

Voorbeeld: veel artsen hebben moeite met full body scans. Hier kan een afwijking op te zien zijn, maar het maar de vraag of deze ook klinisch relevant is. Stel: een herniatie van een tussenwervelschijf in de rug en helemaal geen klachten. De afwijkende scan geeft zorgen bij de patient, en dan? Nou niks, er zijn wel meer mensen in NL met een asymptomatische hernia van een discus. Idem dito voor die ene labwaarde in het rood.

Artsen doen onderzoek om diagnoses (die ze vooraf bedacht hebben, passend bij de klachten) waarschijnlijker te maken of uit te sluiten. In het wilde weg allemaal labwaardes prikken bij een gezonde populatie mensen heeft helemaal geen zin en zorgt voor onrust.

15 likes

Qua al die testbedrijven - lekker alles medicaliseren.

Gokje van mijn kant: iets met heel de week druk bezig zijn voor de webinar van 10 mei.

2 likes

Ja vind ik ook. Echt cute en heel veel liefde straalt ervanaf.

En volgens mij is haar haar niet meer blond? Dat zou ik ook zo’n verbetering vinden. :see_no_evil:

Haha als ze nu gaat uitleggen dat ze zo’n zware week heeft gehad vanwege de kritische reacties, dan denken haar argeloze volgers: Kritische reacties, waar dan?! Alles zit immers onder de delete knop van haar toetsenbord. In de gecensureerde wondere wereld (I know deze grap kan echt niet meer) geen vuiltje aan de lucht hoor

2 likes

Zo weer kei veel berichten gemist… En nu is het FF forum omgedraaid naar een vraagforum voor Grip Fertility

30 likes

Wat een verschil met Annic en haar bizarre manier van kritische vragen de weg uit ruimen. Over de inhoud weet ik hier niks van maar vind deze manier van discussie voeren toch echt heel mooi.

9 likes

Reclamepraatje of niet, het komt in elk geval sympathiek over. Een vrouw die ofwel zelf veel kennis van zaken heeft, of zich goed laat informeren door mensen die weten wat ze doen. Ze durft zichzelf in elk geval te beargumenteren en dat betekent dat ze achter haar verhaal staat.
Tja, dat ze daar geld mee verdiend, ik kan me daar niet zo druk over maken.
Er zijn genoeg businesses te noemen waar men met een stuk onethischere kwesties (grof) geld verdienen.
Oh wacht… Annic?

26 likes

Inderdaad, mensen moeten zelf weten of ze geld uitgeven. Alleen als iets gevonden wordt, betekent niet dat er ook iets mis is. Maar anderen kunnen dat beter uitleggen - epidemic of fake disease.

Zelf zou ik het best zonde vinden als betekent dat hierdoor onnodige onderzoeken (en dus kosten) worden gemaakt in de gewone ziekenhuizen. :slight_smile:

2 likes

Dat is dus precies het punt: het geeft geen extra informatie. Die bloedtesten kunnen niet aantonen dat je niet of verminderd fertiel bent, en ook niet dat je wel fertiel bent. Het geeft een soort schijnzekerheid en dat vind ik kwalijk. Je krijgt het antwoord uiteindelijk toch pas als je probeert zwanger te worden.

Mocht het niet lukken, dan is daar de huisarts en gynaecoloog die kunnen kijken welke onderzoeken en ingrepen geindiceerd zijn.

Vind zulke websites in het algemeen de schijn wekken alsof je alles in het leven, zo ook fertiliteit, zelf in de hand hebt. Guess what, dat is niet zo.

Edit: je geeft zelf aan dat je bij de huisarts niet zomaar alles kan laten testen en doorverwezen kan worden. Maar deze mensen die op een of andere website een slechte labuitslag hebben gehad zitten daar straks wel op het drukke spreekuur van de huisarts om vervolgens gerustgesteld te moeten worden over de uitslag en de onjuiste informatie die ze hebben gelezen. Echt zonde van iedereen zijn tijd en gemoedstoestand.

12 likes

Is het een idee om een vruchtbaarheidstopic oid te openen waar verder gediscussieerd kan worden? Of is hier geen behoefte aan?

Andersom bespreken vruchtbaarheidsartsen aanvullend je menstruatiecyclus met je, bekijken ze je algemene gezondheid en leefstijl, gaan ze je medische geschiedenis met je na, vragen ze naar je familiegeschiedenis (bijv erfelijke aandoeningen en eventuele vruchtbaarheidsproblemen bij vrouwen in je familie), maken ze inwendige echo’s, bespreken ze je eventuele menstruatieklachten, wordt bij heterokoppels ook de partner onderzocht (!!!) en checken ze daadwerkelijk of er blokkades zijn in je baarmoeder of eierstokken door een scan. Dat gebeurt bij vrouwen tot de 35 inderdaad na een jaar proberen, boven de 35 kun je na een halfjaar al terecht. Allerlei losse waarden laten checken zonder concrete situatie (een partner of donor of wens je eicellen in te laten vriezen) en daar conclusies aan verbinden over ‘hoe lang je nog hebt’ is gewoon geen compleet plaatje en met die halve informatie kun je jezelf wel geruststellen maar dat kan net zo goed volledig onterecht zijn. Er zijn zoveel redenen waarom je moeilijk of niet zwanger wordt of blijft, en helaas kom je er ook lang niet altijd achter waarom het niet lukt. Dus wat je nou precies voor die 150 piek koopt…

37 likes

het triggert gewoon een hele nieuwe behoefte. ik begin ook te denken van oh ja, ja je kan het opzich ook wel laten uitzoeken, geeft net ff wat meer zekerheid en misschien kan het m’n vriend over de streep trekken om toch nu al te proberen…
Dat is de (suggestie van) maakbaarheid van ons bestaan, wil willen ons tegen alles indekken, alle risico’s afkopen of tenminste afwegen en constant het gevoel hebben dat we “de juiste beslissing maken”. Maarja misschien ben ik wel kneitervruchtbaar maar krijg ik een hersentumor/auto-ongeluk/gaat m’n vriend bij me weg. Je hebt geen garanties in het leven en je kunt niet alles in de hand houden en beslissen.

edit: happy forumbirthday to me

30 likes