Mommybloggerstopic #6

Echt he! Vind het echt knap hoe ze zo relaxt is.
Door haar lijkt zo een thuisbevalling zo fijn, zonder al die draden en gewoon in je eigen huis.

Beetje tegenstrijdig deze post. đŸ„Č
Zeggen dat er “geen goed of fout is” maar blijkbaar is je kind op de eerste dag op eigen kamer leggen niet goed volgens de rest van de hele post. :face_with_hand_over_mouth:

5 likes

Ook dit idd!!

1 like

Huid op huid contact/kangerooen, is bv wel echt bevordelijk voor de hechting, maar van ‘samen’ slapen in de eerste X periode heb ik het ook nog nooit (bewezen!) gehoord, en het is mijn vakgebied. Ik zou ook zeggen; lekker doen waar je je zelf goed bij voelt.

Ik vind het ook kwalijk dat zij die stelling zo inneemt. Maar dat vind ik ook met borstvoeding. Ja, het is misschien ‘beter’, maar er is ook genoeg goeds te zeggen over flesvoeding en met dat soort stellige uitspraken kan je mensen (die vaak al wat kwetsbaarder zijn) echt verdrietig/onzeker maken.

28 likes

Ik heb juist de indruk dat je tegenwoordig scheef wordt aangekekenen als je er wél voor kiest om je kind langer tijd op je kamer te laten slapen. Beide kinderen hebben een half jaar in een co sleeper naast me geslapen en dit was een heel bewuste keuze. Ik zou niet anders willen, maar vind er vrij weinig van als iemand anders er voor kiest het niet te doen. Je wil echt niet weten hoe vaak ik mezelf heb moeten verdedigen als mensen hoorde dat de kinderen naast mij lagen, Terwijl het gewoon in een veilige co-sleeper was.

3 likes

Ik denk dat veel ouders het idee hebben met de nek aangekeken te worden over eigen beslissingen, omdat andere groepen ouders op basis van eigen ervaring en wat stukjes in ouderboeken/tijdschriften bedenken wat de weg is en vervolgens rondroepen dat iedereen die weg moet volgen. Terwijl context, voorkeur en de reactie van het kind uiteindelijk steeds bepalende factor is. Waardoor de ene beslissing in het ene gezin heel anders uitpakt dan in het andere, met hele andere effecten op het welzijn van kind en ouders. Zolang als dat mensen dat niet gaan beseffen maken ze elkaar gek door triviale keuzes uit te vergroten tot de heilige graal en het effect op welzijn te overschatten. Veel wat we weten over opvoeden is supergenuanceerd en het beetje dat dat niet is is veelal geborgd in de zorg en voorlichting. Kortom: laat je niet gek maken en volg wat jij denkt dat het beste is.

20 likes

Ik vind het wel maf dat je veel hoort over betere hechting als voordeel van samen slapen, terwijl dat dus niet bewezen is, maar je eigenlijk nooit hoort dat samen slapen voor een jonge baby beter is om een echt fysieke reden: dat ze dan de ademhaling van de ouder(s) horen en volgen, en zo minder snel zullen stoppen met ademen. Ik dacht dat dat wel bewezen was? Zeg dat dan gewoon in je bednest spon :grin:

4 likes

Grappig haha, want het is ook mijn vakgebied (orthopedagogiek) en ik heb geleerd (wel 2019/2020, niet meer ingelezen daarna dus weet niet of er weer nieuwe info is) dat het dus wel bevordelijk is voor veilige hechting (hoewel klein aandeel heeft overigens, maar wel significant), maar vooral dat het zoals @Pininhetweb zegt de kans op wiegendood aanzienlijk verkleint.
Zowel Unicef als AAP als IMH raden dan ook 1jr op ouderlijke kamer aan vooral vanwege dat laatste en niet perse vanwege het hechting stukjes. (Dus niet samen slapen perse maar op 1 kamer of co slapen).
Maar het was bij ons in de master echt een major thema :crazy_face:!

Maar net als met alles worden die voordelen compleet teniet gedaan als ouders er geen voordeel uithalen want oververmoeide ouders hebben weer meer nadelen dan de voordelen. Dus tja, altijd persoonlijke afweging.
Beetje zoals dat hardlopen natuurlijk super goed is, maar niet als je een enkel blessure hebt of er dood ongelukkig van wordt. Waarom zou je dan gaan hardlopen? Dan is het allang niet meer zo goed voor je of zelfs slecht.

Maar dit is natuurlijk ook een reclame. Er zoals dat Nutricia reclame maakt dat hun melk de beste is voor de overgang van borst naar fles. En dat Tony’s de lekkerste chocola is

3 likes

Ik vind het gewoon de reinste bullshit.
Mijn kind lag vanaf dag 2 op haar eigen kamer en toen ik gisteren een dag was weggeweest en terug kwam heb ik haar nog nooit zo zien lachen.
Denk dat ze dus totaal niet aan me gehecht is. :joy:

15 likes

En dan krijg je dat gelul over “ maar later blablabla”
Volgens mij is dat helemaal niet bewezen?
Ik heb vanaf mn geboorte op mn eigen kamer geslapen en ik heb alles behalve een hechtingsprobleem.
Vind het echt grote bullshit.

16 likes

Ze kijken dan idd niet naar over 60jr, maar volgens kinderen dan de eerste 5jr bijv. Onze kinderen zaten/zitten ook in zo’n onderzoekspoul van de UvA haha.

En nu bijv is dat Generation X onderzoek ofzo? Volgens mij doen er hier ook een aantal moeders mee dacht ik? Heb het wel eens gelezen hier volgens mij! Waar ze al moeders voor vragen bij een kinderwens. En die kinderen volgen ze dan waarschijnlijk ook zo’n 10-20-30 jaar. Dus zo doen ze dat (onderzoek) dan.
Maar het is dus niet zo doe je A en dan krijg je B. Gelukkig niet nee :crazy_face:, en zoals ik al zei is het context afhankelijk / persoonlijk of het voordelen heeft

Ik denk dat wat hierboven gebeurt precies het gebrek aan nuance is dat nog wel eens fout gaat. Rooming-in heeft voordelen op verschillende gebieden, dat is de consensus. Zit daarom ook in de advieslijnen. De voordelen zijn overigens klein. Op macroniveau maakt het dus uit dat professionals ouders informeren, omdat alle ouders die informatie dan meenemen in hun handelen, op microniveau is het bijna verwaarloosbaar tegenover de andere factoren die meewegen en schept dit het idee dat er een goed/fout is terwijl dit veel subtieler ligt.

8 likes

Ja. Dat zeggen we toch beide hihi?

Sowieso worden de termen “rooming in” “co sleeping” en “bed sharing” door elkaar gebruikt.
Waarbij cosleeping eigenlijk hetzelfde is als rooming in in veel gevallen. Want bij rooming in staat de ledikant vaak tegen het ouderlijk bed aan. Bij cosleeping ook en is het hekje vaak dicht tussen bedje en grote bed. Dus
 voor de baby/kind is er geen verschil. Voor moeder/vader wellicht wel want die kan makkelijker het kindje pakken.
En samen slapen is vaak dan gezien als bedsharing. Maar de Bednest reclame noemt dit ook samen slapen dus
 alles door elkaar :new_moon_with_face:

En ondertussen koopt wel iedereen aereosleep shizzle terwijl dat ook niet bewezen wiegendood voorkomt🙈

5 likes

Spot on :joy::ok_hand:t2:

Edit: zie die eigenlijk nooit in spon deals oid haha

Ik vind uitspraken als dat het bevordelijk is voor veilige hechting en de kans op wiegendood aanzienlijk verkleint dus vrij groot. Elke ouder wilt veilige hechting en een zo klein mogelijke kans op wiegendood. Als je dit dan zo leest kan ik me voorstellen dat je als ouder denkt: mijn kind moet op mijn kamer, anders doe ik iets slechts (en dus ook dat je een instapost als die hierboven maakt). Terwijl we hier spreken over piepkleine effecten in een enorm groot verhaal.

7 likes

Nee klopt, dat zit ik me ook net te bedenken. Maar wel echt iedereen in mijn omgeving koopt dat braaf. Ik moet er stiekem altijd beetje om lachen eigenlijk.

Ja precies dit dus. Was ook wel fan van je eerdere macro micro opmerking. Echt hoor jongons, ouders (moeders) maken dit soort dingen zĂČ groot, terwijl het allemaal echt geen enorm verschil maakt. Zo lang je kindje veilig is en zich veilig voelt.

Ik zeg dit niet op basis van wetenschappelijke inzichten maar op basis van mijn moedergevoel. EN DAT ZIT ALTIJD GOED TOCH. Dus. Bullet proof.

5 likes

Het is niet erg als het jou helpt. Maar wel als je niet veel geld hebt (want die dingen zijn toch super duur? En je moet de speciale hoeslakens enz hebben) en dan denkt: shit mijn kind moet dit hebben anders slaapt het niet veilig en ik wil de kans op SIDS zoveel mogelijk verkleinen.
Dan voel je je weer rot zeg maar. En dat is dan weer niet nodig.

Omdat de winkel echt gebruik maakt van je onzekerheid als zwangere. Toen ik zwanger was van mijn oudste hadden ze in die winkel een pijp met een balletje wat er in zweefde en dan drukte ze er een merkloos matrasje tegen aan en dan viel dat balletje naar beneden. EN NU KRIJGT JE BABY DUS GEEN LUCHT. Wist niet hoe snel ik dat stomme aerosleep matras in mijn karretje moest gooien😅

Trouwens nooit gebruikt want je mag hem niet gebruiken icm met kruiken.

2 likes