Mommybloggerstopic #7

Prima dat die jongens mee moeten helpen maar er zijn weinig dingen uit de Nederlandse cultuur die ik deprimerender vind dan ‘eerst hartig, dan zoet!!’

Dat was bij ons thuis nooit een ding en ik weet nog een keer dat ik bij een vriendje thuis op de vingers werd getikt dat ik jam ofzo pakte die op tafel stond van nee nee nee!! Eerst hartig! En dan moest ik eerst smeerkaas eten wat niet alleen ranzig is maar ook nog… niet gezond. Dus wat was je punt, moeder van Daniël??

106 likes

Die kinderen moeten meer op een vakantiedag doen dan ik überhaupt op een niet vakantiedag doe.

23 likes

Ik ging soms bij iemand spelen waarbij ik verplicht warme melk bij de lunch moest drinken :cry: :cry:

11 likes

Ik snap dit ook niet, zoet is niet perse slechter voor een kind dan hartig ofzo, Misschien dat ze anders het hartige niet meer lusten ofzo, maar wat is er mis met vruchtenjam zonder suikers of pure hagelslag ofzo. Is qua kcal nog gezonder dan een plak kaas.
Ik hoop nog dat er ruimte voor ze is om gewoon kind te mogen zijn. Want zelfs ik krijg de kriebels van zo’n lijst, en dat is dan ook nog vakantie.

4 likes

Plus de eeuwige discussie of pindakaas zoet of hartig beleg is.

Edit: ik ben hier nu nog over aan het nadenken, over deze regel. En ik snap hem echt niet. Ik vind een boterham met chemische smeerkaas, smeerleverworst of ander (vettig) vlees of kaas nou echt niet gezonder dan een boterham met hagelslag.

Kun je toch beter de “regel” maken dat er bij de lunch niet alleen boterhammen worden gegeten maar ook wat groenten (soepje, snoepgroenten, tomatensapje, avocado) en/of fruit (plakjes banaan op brood of een zelfgemaakte smoothie ofzo)…

Ik weet wel nog vroeger bij mijn nichtjes dat zij, als de r in de maand zat, een roze pilletje (een multivitamine) door hun vla mochten na het eten. Daar was ik zo jaloers op.

10 likes

Ik vond altijd dat Nederlanders altijd van die strakke regels hadden. Vond het nooit leuk om te gaan spelen bij m’n Nederlandse vriendinnetje. :laughing:

7 likes

Wij waren dat gezin waar geen eetregels waren en altijd als er vriendjes of vriendinnetjes te spelen waren, vraten ze alsof ze al 4 weken geen eten hadden gezien :joy:

22 likes

Wij hadden ook nauwelijks eetregels. Zolang kind maar at. Mochten alleen niet meerdere belegsoorten op één boterham omdat het zo wel heel snel op ging allemaal. Of kaas of salami per boterham :sweat_smile:

Moesten wel verplicht op z’n Engels melk door de thee. Was geen straf, want warme melk alleen kreeg zo’n vies velletje bovenop. Moet als volwassene nog kokhalzen van het idee alleen al :nauseated_face:

2 likes

Hoeveelheid snoepjes en snacks afspreken vind ik wat anders dan in de vakantieregels ‘1x per dag een klusje doen’ opnemen, en dat nog buiten zelf je kamer opruimen, je bord wegzetten, zelf je brood smeren en voor je eigen snacks zorgen.

1 like

Ja ik snap dit ook wel, vooral voor de zomervakantie 6 weken lang. Ik heb bijv echt geen zin om 6 weken lang een soort lakei van mn kinderen te zijn, ze doen ook lekker maar wat zelf. Sommige kinderen vinden dit soort lijstjes ook gewoon erg fijn, beetje zoals op school

4 likes

Ik vond het ook altijd heftig bij vriendjes thuis, dan bleek ineens heel duidelijk dat het bij ons thuis dus meer volgens mijn vaders ~cultuur~ ging. En ik vond het vaak ook ongastvrij voelen, dat je vaak niet spontaan mocht blijven eten ofzo omdat er precies genoeg ingekocht was. Dan altijd dat awkward moment van ‘mag Grace blijven eten?’ en dan ‘nee want we eten x en we hebben alleen dat’. Dat was bij mijn moeder NOOIT zo.

Maar het stomste is nog wel dat ik daar als kind de les uittrok van, Nederlandse gezinnen hebben allemaal regels dus die zullen wel ‘beter’ zijn dan wij. Want ja er zouden wel redenen zijn voor eerst hartig dan zoet, en bepaalde dingen niet door de week maar wel in het weekend, of dat die moeders altijd zo goed precies het eten hadden gepland? Voelde me altijd een beetje trash.

17 likes

Aaaw dit hoorde ik laatst ook al van iemand anders. Zo kut dat het altijd gedoe was als kind om ergens anders te blijven eten. Volgens mij is ergens anders eten voor kinderen ook heel leerzaam. Dit is echt mijn voornemen zelf als (hopelijk ooit) ouder nooit te gaan doen. En daarnaast: je hebt toch altijd wat extra groenten in de vriezer of iets anders ligfen om ergens doorheen te gooien voor wat extra?

7 likes

De enige reden dat het niet werkte is omdat Wout steeds het verkeerde commando gaf. Hij zei iets van “het licht in de keuken” ipv “het keukenlicht”.

2 likes

Ook europees dus had niks met discriminatie te maken ofzo hoor! Maar ik denk dat je als kind wel gevoelig bent voor ergens niet bij horen. En die Nederlandse regels waren altijd zo vol overtuiging, van WIE eet er nu CHOCOPASTA voordat ze kaas hebben gegeten??

@tessel snap ook wel dat je er als ouder gewoon niet altijd zin in hebt hahaha. Maar ik had wel een paar super strikte moeders in mijn omgeving.

3 likes

Ik ben zo blij met mijn ouders want die zijn zo tatta als ze komen maar meeëten was nooit een probleem en we hadden ook geen eetregels.

Ik had een vriendinnetje die wel strenge regels had en die nam dus vaak de snoeppot mee naar boven en had ook al van kleins af aan overgewicht. Wij mochten thuis alles eten en waren allemaal dun als kind. Haar ouders en zus waren ook dun dus het zat niet in de genen ofzo, was puur het overmatig snoepen omdat dat niet mocht.
Oja en daar moest ik ook m’n toetje van het niet schoongemaakte dinerbord eten. Ze hadden gewoon een vaatwasser daar :’)

12 likes

Bedankt voor deze flashback naar m’n jeugd.

1 like

Wij hebben die dingen ook. Ook een radio dus we zo kunnen besturen. Mijn kinderen roepen nu “Bumba stopdans Spotify !” En werkt gewoon. Maar je moet je stemmen daar aan linken.

Je kan ook een genafwijking hebben waardoor je minder snel verzadigd bent. Ook als je ouders dat niet hebben. Lees anders even:

6 likes

Ik denk dat dit gewoon een manier is om een beetje verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. En het schept vooral veel duidelijkheid. Ik geloof echt niet dat Willemijn er als een dictator bij staat te kijken en ik denk dat ze met bv kamer opruimen bedoelt, speelgoed in de bakken/ la etv. Vieze kleding in de wasmand. Dat kunnen jongetjes van die leeftijd prima. Ik laat m’n zoontje van 1,5 ook “helpen” met blokken in de blokkendoos doen. In mijn ogen niks mee.

6 likes

Jaaa ik voelde me dus ook trash daardoor!

1 like