Mommybloggerstopic #8

Wow ja echt een goed idee om alle kleuren en visuele stimulans weg te halen, dat hebben baby’s en kinderen toch helemaal niet nodig voor hun ontwikkeling… Ziet er wel uit als een lekker rustgevende spa dit.
Die ‘zitkuil’ waar ze in eindigt lijkt me ook heel baby proof als je allemaal kleintjes onder je hoede hebt.
Maar no shade, zoals ze zelf aangeeft.

31 likes

Ben benieuwd wat die arts er van vond als ik mijn baby de medicijncocktail gaf die in mijn borstvoeding rondzwom. Maar he, de meest natuurlijke band bleef dan wel in stand!

12 likes

Zo ziet het er bij mij uit (naam even weggehaald)

2 likes

Ik wil daar zelf best een dag liggen maar dan zonder kinderen om me heen.

4 likes

@ al die boze reacties over borstvoeding=beter… het is natuurlijk: borstvoeding is in principe beter.
Natuurlijk kunnen er allerlei dingen zijn waardoor jij dat in jouw geval niet vindt.

14 likes

Het is (understatement) wel ‘een beetje een misser’ als dit in je bedrijfsvisie staat:

Bij Artipoppe geloven we niet dat er in de manier waarop je moeder bent zoiets als ‘goed’ of ‘fout’ bestaat. Het is niet aan ons of aan iemand anders om je te vertellen wat je moet doen. Sterker nog: Wij zijn ervan overtuigd dat je dat zelf eigenlijk al wel weet. Draag je baby op je hart, ga af op je intuïtie, vertrouw op je innerlijke wijsheid. Bij Artipoppe zien we ieder mens – dus ook baby’s – als uniek. Ga de uitdaging aan en vertrouw met een gerust hart op je moederinstinct.

3 likes

Uit talloze wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat borstvoeding de allerbeste voeding is. Daarom wordt dat door WHO geadviseerd. Dat blijkt o.a. uit het feit dat in moedermelk allerlei antistoffen zitten die een positief effect hebben op het immuunsysteem van het kindje. Dat is in een fabriek niet na te maken.
Toch kunnen er allerlei redenen zijn waarom het in bepaalde gevallen niet de beste keuze is, bijv. omdat moeder ziek is, niet genoeg productie heeft etc. Gelukkig is er daarom heel goede kunstmatige voeding. En kan ieder voor zich bepalen wat te geven.

Als Artipoppe beweert dat kinderen die flesvoeding krijgen allemaal ziektes krijgen en een slecht immuunsysteem hebben dan is dat natuurlijk onzin. Uiteindelijk wordt iedereen groot of hij nou borst- of flesvoeding krijgt.

26 likes

En als die borst- en flesgevoede kiddo’s 15 jaar zijn zitten ze allemaal aan de frikandelbroodjes en energydrink :slightly_smiling_face:.

66 likes

Ik denk dat de meeste (‘nieuwe’) moeders goed weten dat om de redenen die jij noemt borstvoeding beter is, en daarom vind ik het onnodig om continue daarop te blijven hameren. Er zijn vaak al genoeg schuldgevoelens terwijl wat je ook zegt; ook kinderen met flesvoeding worden gewoon groot. Flesvoeding is niet altijd vrijwillig of een keuze (en al is het dat wel, doe je ding) en er is al zoveel gezeik op ouders. Dat het kind uberhaupt te eten en liefde krijgt is het belangrijkste denk ik. Want ook dat is niet zo vanzelfsprekend.

18 likes

En het is niet alsof de verschillen nou zó enorm zijn. De grootste verschillen die in onderzoek naar voren komen kunnen ook het effect zijn van de omgeving waarin kinderen opgroeien. Hogeropgeleide vrouwen hebben vaak betere omstandigheden waardoor zij wel borstvoeding kunnen geven of langere tijd. Dus ja, dan lijken kinderen die (langer) borstvoeding krijgen ineens slimmer en gezonder, maar dat kan ook zijn door het gezin/de omgeving waarin ze opgroeien.

Natuurlijk kan kunstvoeding niet zo gepersonaliseerd zijn als borstvoeding, maar de verschillen worden vaak wel overdreven. Als je het wil en lukt, fijn, maar het schuldgevoel dat je krijgt aangepraat als je het niet wilt of het niet lukt, jeetje zeg.

39 likes

Maar ik denk dat niet heel veel mensen weten hoe smerig de bedrijven die kunstvoeding maken te werk gaan en echt actief borstvoeding tegenwerken. Dat gaat echt heel ver en alleen maar om geld te verdienen, niet om het welzijn van een baby en de ouder. Dus 1 klein tekstregeltje op 1 pak om dat tegen te gaan lijkt me geen hameren.

9 likes

Het maakt geen reet uit of je de eerste paar maanden borstvoeding of kunstvoeding krijgt.
Daarna heb je nog zo’n 83 jaar om je lichaam te verkloten of niet. En inderdaad, als ze 2 jaar zijn
en je kijkt even niet dan staan ze aan een muur graffiti te likken, als pubers vreten ze alleen
nog maar frikandelbroodjes.
Het is echt zo’n enorme non-discussie :woman_shrugging:

43 likes

Ik had er gewoon geen zin in en heb het daarom ook nooit geprobeerd :woman_shrugging:t2:

64 likes

Heb je hier een bron van, of weet je nog waar je dit hebt gelezen? Uit interesse, niet om een discussie te starten.

Ik vind het sowieso zo’n vreemde discussie, net als dat iedereen zich bemoeit met je eten als je zwanger bent. Alsof het een vrijbrief is om zich daarmee te bemoeien en alsof een zwangere vrouw publiek bezit is.

6 likes

Ja tuurlijk maar die disclaimer hoef ik er op dit forum niet bij te zetten denk ik.

@Discopony ik weet zo even niet meer één bron, ben wel eens in een black hole hierover gevallen haha. Mogelijk onder andere Emily Oster, maar ik weet het niet meer zeker.

8 likes

Oh ik denk dat we langs elkaar heen praten. Het gaat mij niet om die zin op de kunstvoeding, meer in het algemeen.

4 likes

Same here. In mijn geval heb ik teveel vriendinnen gezien die hun hele kraamtijd jankend doorgebracht hebben. Zag het niet zitten.

5 likes

Willen jullie weer om-topic gaan? Voor mensen die door willen praten over borstvoeding en toegang hebben tot members only (zie evt de faq voor uitleg) is er het borstvoedingstopic.

17 likes

Vind dit echt een verademing om te lezen.

3 likes

Ik was sowieso al een beetje klaar met dit boek toen ik het stukje las over dat “je kindje dit leven heeft uitgekozen, omdat het precies gaat meemaken wat zijn of haar ziel nodig heeft in zijn of haar ontwikkeling. En dat het een eigen agenda heeft voor wat hij/zij in dit leven wil ervaren.
Euh, hoe kan je dat zeggen terwijl er kinderen met bijv. ernstige ziekten te maken krijgen of bijv. mishandeling…

13 likes