Ik denk dat dit net iets te simpel is. Als docent heb je vaste roostermomenten (lessen, vergaderingen, e.d.) en taken die niet op een ingeroosterd moment hoeven plaats te vinden (het maakt bijv. niet uit of ik toetsen aan het eind van de dag nakijk, in het weekend, of in de vakantie). Ook ligt er in het rooster vast dat wij op bepaalde momenten âvakantieâ hebben. Dat wil zeggen dat er dan geen ingeroosterde momenten zijn (want er zijn geen leerlingen om les aan te geven); wat je met de rest van je taken doet, mag je lekker zelf weten, zo lang je de deadlines maar haalt.
Wij kunnen ĂČf in deze vakanties doorwerken, en daardoor onze uren meer spreiden, waardoor we vergelijkbaar vakantie hebben als in andere sectoren. Ăf we kunnen de vakanties compenseren door deze uren in de reguliere weken te proppen, waardoor we 12 weken vakantie hebben, maar wel in de reguliere weken overwerken. Meestal is daarin weinig keuze (op mijn school althans), omdat bijv. cijfers op een bepaald moment binnen moeten zijn. (En dan heb je situaties dat je in 3 weken tijd, naast je lessen en normale werkzaamheden, 280 toetsen, 90 filmpjes, 90 schrijfopdrachten, en 120 boekverslagen moet nakijken).
En dan heb je - wat volgens mij al door iemand werd benoemd - verschillende scholen en dus variaties in werkdruk. Een gymdocent op een hele chille school met een goed team aan onderwijsondersteunend personeel heeft het makkelijker dan een wiskundedocent op een school waar alles wat minder soepel loopt.
Edit: die wiskundedocent zal dan ook een hoop niet-gecompenseerde overuren maken. Die gymdocent maakt alleen de overuren die wel weggestreept kunnen worden tegen de vakantie.