Mommybloggerstopic #8

Mijn vader doet thuis het meest in het huishouden en ik (meisje) heb ook echt een hekel aan schoonmaken, dus mijn opvoeding is geslaagd vind ik :grin:

20 likes

Wat een rare humor heb je toch af en toe.

16 likes

Grappig dat de meeste kinderen naar jongensspeelgoed toe trekken!
Mijn zoontje (oudste) trekt uit zichzelf juist best wel naar ‘meisjes’-dingen toe. Is bv dol op my little pony enzo, heeft van ons een hele lading gekregen van marktplaats.

Hij krijgt dus vaak van mijn vader als hij mee mag boodschappen doen een ‘boekje’ uit de supermarkt. Laatst had hij een Baby Born boekje uitgekozen (wat trouwens echt verschrikkelijk was, zó genderbevestigend en ook een beetje creepy, werd steeds over moeder (meisje van 6) en ‘dochter’ (pop) gesproken en dan werd de pop consequent ‘haar liefste schatje’ genoemd :persevere:)

Mijn vader kwam toen terug met de boodschap dat ons zoontje lekker ‘woke’ was door dit boekje te kiezen. Heb ik wel een beetje om moeten lachen, beetje klok en klepel verhaal :wink:

15 likes

We hebben tijd geleden het sprookjesbosboek gekocht in de Efteling. Nou daar mag echt een nieuwe versie van komen. Ik schaam me soms dood als ik de verhalen voor lees aan mn zoontje. Vrouw is alleen mooi, daar wordt om gevochten, heeft geen eigen wil. Soms passen we de verhalen zelf al beetje aan om het eaa te neutraliseren.

16 likes

Er is helaas nog geen vertaling, maar er is dus vorig jaar een gender swapped sprookjesboek uitgekomen. Erg van genoten. Gender Swapped Fairytales heet het

18 likes

Voor mijn gevoel maakt het dus op individueel niveau en binnen je eigen huishouding allemaal nog niet zoveel uit, al ben je nog zo lekker bezig met het genderneutraal opvoeden.

Ik woon hier in een redelijk traditioneel dorp, en er is echt niet tegen op te voeden. Dochter (en zoon ook for that matter) (what the fuck, heb ik een dochter en een zoon ?!:exploding_head:) (realisatiemomentje) (jezus ik wordt oud) krijgt op kdv en school zo mega vaak gender bevestigende dingen te horen, van leiding én andere kinderen. Dat neemt ze gewoon over, al dan niet bewust. En ik ga hier echt geen discussies over voeren met mijn 4-jarige, wordt echt nodeloos ingewikkeld voor haar.

Soms wordt ik hier wel moedeloos van. Er is echt nog een lange weg te gaan voordat vrouwen Ă©cht gelijkwaardig zijn. Aan de andere kant, als steeds meer mensen binnen het eigen gezin tegengas geven, zeker straks als je wat meer kunt uitleggen aan je kinderen, dan worden zij of hĂșn kinderen mss wel weer de leiding van de toekomst etc.etc.

14 likes

Idem voor het grote Jip en Janneke voorleesboek! Echt niet meer van deze tijd. Ik verwissel vaak expres de namen van Jip en Janneke.
Ook de Sinterklaas en Piet verhalen uit het boek moeten hoognodig worden aangepast.

13 likes

Dit doe ik ook, en ik wissel ook de vader en moeder af. Jip en Janneke komen natuurlijk ook uit de jaren '50, dat is wel te merken ook (met een schillenboer :grinning_face_with_smiling_eyes:)

8 likes

In dat opzicht vind ik Floddertje toch een stuk leuker om voor te lezen :slight_smile:

Verschil in speelgoed zit 'm denk ik ook niet alleen waarmee je speelt maar ook hoe je er mee speelt.

Ik realiseerde me laatst dat wanneer mijn vriend met onze dochter met de Duplo speelt, ze vooral aan het bouwen zijn. Raketten, huizen, F1 wagens voor haar apenknuffel. Als ik met haar met de Duplo speel, spelen we meer ‘verhaaltjes’ met de poppetjes en de diertjes.

4 likes

Eigenlijk kunnen we onze dochters speelgoed make-up geven als de mannen in huis mascara en lippenstift gaan dragen.

6 likes

Ik vind dat het met Jip en Janneke best nog meevalt, als je in acht neemt dat dat boek ouder is dan mijn ouders. Maar inderdaad, snel op te lossen door Jip en Janneke om te wisselen.

Ik wil ook zo genderneutraal mogelijk opvoeden, maar anderzijds, als mijn zoon allemaal auto en brandweer dingen vraagt aan de Sint of voor kerst, dan krijgt hij dat wel. Ik vroeg of hij geen pop wilde, maar toen zei hij:“nee, daar speel ik wel mee op school”. Maar of dat zo gender stereotiep is weer ik ook niet echt. Ik rijd altijd met de auto, en hij laat ook vaak ‘de mama’ rijden. Elektrisch trouwens:p (en we hebben geen elektrische wagen)

Op school heeft hij vnl. Vriendinnetjes, maar ze spelen wel ‘jongensdingen’ zoals piraat, ridder of brandweer. Maar als hij dan thuis een brandweer bouwt, is er wel altijd een brandweerman -en vrouw (danku Lego). Als ik zijn vriendinnetjes bekijk, vechten die ook gewoon mee tegen draken ipv afwachtende prinsessen te zijn.

Waar ik onlangs wel moeite mee had was toen we een fietshelm gingen kopen en hij er één met roze hartjes wilde. Voor mij op zich geen probleem, maar die helm is wel voor de komende 3-4 jaar en ik dacht wel: wat gaat hij hier over een paar jaar over denken? vooral wanneer andere kindjes daar iets over zeggen
En dat vind ik heel spijtig, maar ik wilde hem daar toch even in beschermen. Nu heb ik met hem de online catalogus bekeken waar hij meer keuze had (dan de 3 modellen in de winkel).

6 likes

Misschien zou je dan een effen kleur kunnen doen en dan kunnen er nu hartjes stickers op en volgend jaar weer wat anders als hij dat wil. Want kan me voorstellen dat dat voor veel plaatjes zou gelden, dat je twijfelt of dat lang leuk blijft

2 likes

Wat dat betreft vind ik het heel fijn om in Zweden te wonen, je ziet hier aan de kleren vaak niet of het een jongen of een meisje is, ze dragen alles door elkaar. Jongens dragen ook roze, glitter, rokjes etc. Dat gebeurt in NL ook natuurlijk, maar wel op kleinere schaal.

Ik schuif veel kleding van dochter door naar mijn zus in NL maar als het te ‘meisjesachtig’ is hoeft ze het niet. En dan geen rokjes maar ook iets met een roze accent ofzo. Hier zou echt niemand daar iets van vinden. Resultaat is dat ik dus vrij veel uniseks koop want dan hebben mijn neefjes er ook nog wat aan.

20 likes

Snap ik maar dat doe ik ook bij mijn hond hahaha

15 likes

Ze zitten al een week in quarantine, respect dat ze zich nog zo weten te vermaken met een klein kind. Zou ook van gekkigheid niet meer weten wat te doen.

6 likes

Het is echt niet slecht om op die manier tegen je kind te praten. Voor de taalontwikkelinf moet je vanaf dag één veel en gevarieerd met een kind praten. Ook over alledaagse zaken. ‘Zullen we nog citroensap in de Hummus doen’ is dus niks raars. Ze zal echt niet verwachten dat het kind ook echt antwoord geeft.

35 likes

Haha ik heb dit niet gezien maar ik loop ook zo met kind in de supermarkt. Zullen we worteltjes meenemen? Hebben we nog sinaasappels? Even de gember pakken. Moet hier zelf ook vaak om lachen.

Maar ik krijg dit soort woordjes dan later vaak terug.

5 likes

Ze leerde Mila laatst ook al spellen. ‘Kijk Mila, hier staat het; ‘EM-IE-EL-AA. Mila.’ Dat is jouw naam!
:sweat_smile:

7 likes

Hun leven in quarantaine is niet echt anders dan die uit quarantaine toch?:joy:

35 likes

Boeiend? Leuk toch lekker beetje tegen je baby kletsen. Ik kraam ook van alles uit tegen babies en huisdieren :woman_shrugging:t3:

27 likes