Ik vond het een hele sterke eerste aflevering en ik vind het knap hoe ze een gebalanceerd beeld proberen neer te zetten van een hele complexe situatie. Want als buitenstaander is het bijna niet voor te stellen.
Er zaten ook wel aspecten in die ik herkenbaar vond. Ik ben gelukkig in een totaal andere situatie opgegroeid, maar wel een waar mijn moeder ook een soort alternatieve realiteit maakte. Ze was bijvoorbeeld ‘alwetend’, ze had contact met wat ze ‘daarboven’ noemde en had daardoor antwoord op alle vragen. Ze geloofde in geesten en reïncarnatie. Dat beeld dat je zag dat er iemand anders via het lichaam van die moeder sprak, dat heb ik heel veel meegemaakt in mijn jeugd. En ze kon eindeloos met haar ogen dicht op de bank zitten want dan was ze vorige levens aan het verwerken. Ik moest ook allerlei sessies met haar doen waarbij ik dan vorige levens moest herbeleven. Ik was op mijn tiende al meerdere keren gestorven op allerlei gruwelijke manieren. Maar volgens haar was dat nodig om ‘verder te komen’.
En bij ons was ik de gene met een slechte geest, als mijn zusje nachtmerries had dan kwam dat door mij. Op een gegeven moment dacht ze dat mijn vader (die volgens haar verbonden was met de onderwereld) haar ziek maakte via mij, omdat ik als enige een band met hem zou hebben. Toen een van onze kippen dood ging kwam dat dus ook door mij. Toen heeft ze alles wat met mijn vader te maken had weggegooid en mijn slaapkamer vol gezet met schoteltjes zout en maretak. Ik sliep met een hele verzameling edelstenen onder mijn kussen en een bijbel onder mijn bed. En ik moest naar allemaal spirituele mensen om de band met mijn vader te verbreken.
Ik mocht ook niet praten over wat er thuis gebeurde omdat de rest van de wereld niet begreep dat mijn moeder spiritueel ver ontwikkeld was. Ze zei dat ze dan zouden denken dat ze gek was en dat ze opgesloten zou worden. En dan zou ik helemaal geen ouders meer hebben dus ik nam dat wel serieus.
Maar tegelijkertijd was ze ook heel afhankelijk van me, want ze was zo ziek dat ze niet niet zelfstandig naar buiten kon. Ondanks dat we duidelijk hulp nodig hadden was ze er ontzettend goed in om iedereen op afstand te houden. Ze had geen vrienden, geen werk, geen relatie, de enige die ze af en toe sprak was haar moeder. Ik heb als kind nooit een dokter gezien, geen tandarts, geen inentingen gehad, ik kreeg briefjes voor de schoolarts en zelfs toen ze dacht dat ze dood ging mocht ik absoluut geen dokter bellen. Zo groot was het wantrouwen. En ze deed er dus alles aan om de ‘gewone’ wereld maar op afstand te houden zodat de wereld waar zij in geloofde kon blijven bestaan.
Het is niet iets waar ik veel over praat omdat het moeilijk is om uit te leggen hoe zoiets als kind heel gewoon lijkt en je later pas gaat zien hoe schadelijk het geweest is. Maar ik vind het heel prettig hoe er in deze docu de tijd wordt genomen om een genuanceerd beeld neer te zetten. Dat vind ik (tot nu toe) heel knap gedaan.