Moord- en vermissingstopic

De discussie van de afgelopen dag doet me denken aan een conferentie die ik ooit heb bijgewoond. Hierin werden lange celstraffen etc. bezien als ‘retributive approaches’, welke niet het gewenste effect hebben op rehabilitatie en ook om andere redenen moeilijk verdedigbaar zijn. Er werd door de betrokken academici eigenlijk gepleit voor het inzetten van ‘non-retributive approaches’ en prison reform neigend naar abolition. Er was tijdens die conferentie overigens wel aandacht voor de slachtoffers van delicten, maar het bleef voor mij onduidelijk hoe dit precies ingevuld zou worden in de praktijk.

Ik merkte wel dat het bijwonen van die conferentie en de discussie rond straffen bij mij veel ambivalentie en ook wel weerstand opwekte. Ik snap op rationeel niveau volledig dat de zwaarste straf opleggen totaal niet het gewenste effect gaat hebben op de pleger en ook niet op de samenleving.
Ondanks dat besef kreeg ik toch een ongemakkelijk gevoel bij het standpunt van de academici bij de conferentie, ook al weet ik dat dit gevoel waarschijnlijk voortkomt uit mijn eigen emotie en persoonlijke ervaringen. Ik heb ooit een afschuwelijke rechtszaak bijgewoond waarbij delicten besproken werden die mijn voorstellingsvermogen wat betreft wreedheid te buiten gingen. Ook tijdens de rechtszaak was de dader het slachtoffer gewoon in haar gezicht aan het uitlachen en het idee dat deze man inmiddels (na 4 jaar) weer rondloopt op straat vind ik intens akelig, ongeacht zijn rehabilitatie.

Weet eigenlijk niet precies wat ik hiermee wil zeggen, maar ik blijf dit (hoe als maatschappij om te gaan met daders van zware delicten) een van de meest complexe vraagstukken in onze samenleving vinden.

5 likes

Niet specifiek aan jou gericht hoor Shadina, maar ik snap oprecht niet waar deze hardnekkige misvatting vandaan komt. Zelfs tijdens mijn colleges (criminologie) werd deze fout aan het begin van mijn studie veelvuldig gemaakt door mede studenten.

10 likes

Ik denk omdat er dus na 25 jaar een herbeoordeling komt? Er is dus een (hele kleine) mogelijkheid dat ze wel weer vrij komen? Ook hoor je dat mensen bv 20 jaar krijgen, maar dan na 15 jaar wegens goed gedrag vrij komen. Misschien dat men er daarom zo in staat? (Disclaimer; het is niet dat ik dit zeg/vind, maar als antwoord op de vraag waarom mensen dit zeggen. De jaren zijn ook fictief).

2 likes

Ik denk inderdaad door dat toetsingsmoment na 25 jaar.

Overigens vind ik het wel goed dat dat er is. Die Delano G (schutter Peter R) is 22 jaar… stel dat hij ook daadwerkelijk levenlang krijgt, dan heb je al zo jong je leven ‘verspild’. En mocht iemand in al die jaren gevangenisstraf alsnog tot inkeer komt en een goed leven kunnen leven in de maatschappij… dan mag imo die mogelijkheid er zijn

2 likes

Volgens mij was hier vroeger onduidelijkheid over? Dus het komt wel “ergens” vandaan denk ik

“De keuze is aan de rechter. Als maximum van de tijdelijke gevangenisstraf gold vanaf 1870 de termijn van 20 jaar. De invulling van ‘levenslang’ werd aan de praktijk overgelaten.

Standpunt in de 21ste eeuw

Per 1 februari 2006 is het maximum van de tijdelijke gevangenisstraf verhoogd naar 30 jaar. Doel van de wetswijziging was het ‘gat’ tussen tijdelijke en levenslange gevangenisstraf te verkleinen (Wet ‘Herijking strafmaxima’ van 22 december 2005, K. 28 484, S. 2006, 11 en S. 2006, 23). Aan het begrip ‘levenslang’ werd bij de behandeling van dit wetsvoorstel door de toenmalige Minister van Justitie Donner een meer letterlijke betekenis toegekend, met de woorden: ‘(…) levenslang. Dat is gewoon voor de rest van het leven.’ (Kamerdebat 1 juni 2004, K. 28 484, 34, p. 30-31).”

1 like

Ik denk niet dat het door die toetsing na 25jr komt, die ik er ook pas sinds een aantal jaar en het is niet bepaald alsof er daardoor veel mensen zijn vrij gekomen waardoor mensen dat kunnen zijn gaan denken, integendeel. Ik denk indd eerder doordat bij alle andere, dus tijdelijke, straffen vervroegde vrijlating eerder regel dan uitzondering is (en tot vorig jaar zomer dus al na 2/3 zitten) waardoor men dat wellicht is gaan denken? Of door het contrast indd tussen eerst max 20jr was (nu 30jr), helemaal met vervroegde vrijlating) en levenslang wel dusdanig groot was dat mensen zich niet voor konden stellen dat een land als NL mensen daadwerkelijk heel hun leven opsluiten. Ook omdat een groot deel van NL roept dat wij hier maar erg lichte straffen hebben t.o.v. bijv Amerika, maar dat gaat dan wel alleen over de tijdelijke straffen. En wellicht dat het ook extra hardnekkig was doordat we het enige land in Europa waren waarvoor levenslang echt levenslang was, terwijl we verder bekend staan als een vrij “soft” land wat regels etc betreft?

Is wat gissen, al vind ik het zelf ook heel vreemd dat het zo’n hardnekkig iets was en nog steeds is @neusklem. Want ook al behoort het niet tot je algemene kennis, je hoort dat toch keer op keer weer als er (mogelijk) levenslang geëist wordt danwel opgelegd is. Helemaal nu het het afgelopen decennium vaker is opgelegd. Waarom registreren zo weinig mensen dat feit? Of blijven ze toch denken dat tóch niet echt zo is? Dat het uiteindelijk wel mee zal vallen? :thinking:

8 likes

https://www.bndestem.nl/brabant/bouchra-d-veroordeeld-tot-tbs-met-voorwaarden-voor-doodsteken-van-halfzus-anouk~a62f2610/

Dit is een heel uitzonderlijke zaak, dat zo’n jonge vrouw zo’n gewelddadig misdrijf pleegt (al dan niet vanuit een psychiatrische ziekte / verslaving). Ik vraag me wel af of ze ooit weer in de maatschappij zal kunnen meedraaien.

6 likes

Ja jeetje wat een zaak zeg. Treurig, zo’n jong slachtoffer en de hond van de buren ook dood :frowning:

Echt zo’n zaak met alleen maar slachtoffers. De dader moet wel volledig buiten haarzelf zijn geweest. De moeder van beide vrouwen heeft gebruik gemaakt van haar spreekrecht en de tekst daarvan online gezet. Daarin geeft ze ook aan dat ze haar dochter altijd zal blijven steunen. Je moet er maar mee kunnen leven, als dader maar ook als familie.

1 like

Dit in tegenstelling tot de moordzaken waarbij er enkele winnaars in het spel zijn?

2 likes

Uhm hallo, ik zei “alleen maar slachtoffers”, niet “alleen maar verliezers”. Dat is iets compleet anders. Erg vreemd dat je in je reactie over winnaars begint.

Bouchra is de dader, maar ook slachtoffer van haar psychose.

24 likes

Die pagina’s uit het notitieboek van Brian Laundrie zijn nu vrijgegeven. Echt een heel vaag verhaal waarvan experts denken dat het grotendeels verzonnen is.

Volgens hem viel Gabbie in een rivier en had ze zoveel pijn dat ze Brian vroeg of hij haar uit haar lijden wilde verlossen :face_with_raised_eyebrow:

8 likes

En ook @Hectometer een moordenaar met een psychose is iets wat vrij veel voorkomt. Zo’n opmerking vind ik zoiets wat altijd waar is en daarom compleet nietszeggend.

1 like

Wat je zegt klopt niet en draagt bij aan de stigmatisering van psychiatrische aandoeningen. Er worden per jaar om en nabij de 120 moorden gepleegd in Nederland. Jaarlijks plegen circa 10 daders onder invloed van een zware psychose een levensdelict: minder dan 10%.

Deze vrouw is volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard en krijgt geen gevangenisstraf opgelegd. Die situatie is totaal niet vergelijkbaar met een zaak waarin een dader zich wél (volledig) bewust was van het leed wat hij/zij het slachtoffer aandeed door het plegen van het delict.

23 likes

Dit is zo’n bizar verhaal. Ik ga sowieso die serie kijken.

36 likes

Ik ben deze serie aan t kijken en vind m echt intrigerend! Blijft een bizar verhaal.
Vind alleen die fictieve stukjes over die journalist zo suggestief en weinig toevoegen? Niet die interviews enzo maar dat ze gehackt zou zijn en op dat vliegveld enzo.

3 likes

Ja had die Videoland serie nog niet gekeken toen ik dit postte. Heb nu de eerste aflevering gezien en het is wel interessant maar die fictie stukken?? Ook nog slecht geacteerd

3 likes

Heel bizar verhaal. We gaan de echte waarheid nooit te weten komen denk ik :frowning:

2 likes

:pleading_face::pleading_face::pleading_face:

3 likes

Ooh heftig! Amber Alert doen ze maar zo’n 2 keer per jaar lees ik dus dan moeten ze zich om haar wel heel erge zorgen maken om dat ‘nu al’ te doen. Hopelijk komt ze snel terecht :four_leaf_clover:

1 like