Moord- en vermissingstopic

Ik ook! Echt ongelovelijk. Iemand zei in de comments; we komen er op hetzelfde moment achter als de politie agent en de omstanders. We zijn letterlijk de vliegen op de muur. (In het Engels dan). Vond dit zo intrigerend.

Enne, wat irritant dat niemand die hond troost! Overduidelijk dat hij/zij overstuur was en dingen had gezien.

1 like

Ik kijk nu Encounters with evil op netflix en ik vind elke aflevering weer zo interessant. Vooral dr afleveringen over kannibalen en school shootings. Snap echt niet hoe je zo kan zijn en zulke walgelijke dingen kan doen.

:scream::nauseated_face: best heftig dit

Ja ik las het ook net. Krijg er echt de bibbers van.

Ah bah wat ziek. Je zou maar als politie agent niks vermoedend de koelkast opentrekken en zoiets tegenkomen.

die man praat een beetje irritant, maar ik sta telkens maar weer versteld van sommige misdaden die kinderen plegen


2 likes

Pff ja ook de moord op James Bulger, al eerder voorbij gekomen op egf, blijft zo bizar dat twee kinderen van 10 een jongen van 2 vermoorden.
Als een kind van 10 bijvoorbeeld mishandeld of misbruikt word oid door een volwassene, kan ik ergens nog “begrijpen”.
Maar een willekeurig jongetje van 2, echt eng dat 1 van de daders gewoon 4x een nieuwe identiteit krijgt. Dit betekent dus dat mensen hem misschien kennen maar geen idee hebben wie hij echt is en heeft gedaan. Al vermoed ik dat zulke monsters niet veel contact leggen met de buitenwereld, maar toch.

1 like

Volgens mij doet 1 van die daders (Jon Venables) dat jĂșist wel, dat is ook een van de redenen dat hij steeds weer een nieuwe identiteit krijgt.

Er heeft volgens mij ook een keer iemand zelfmoord gepleegd, omdat mensen dachten dat hij een van de daders was (was dus niet zo). Ik vind dit ook zo’n super tragische zaak, kan er echt met mijn hoofd niet bij


Denk ook omdat hij meerdere strafbare feiten heeft gepleegd?
Ik vind het in ieder geval niet te begrijpen dat iemand nog zo beschermd word?
Bedoel je dat laatste als verdachte in deze zaak?
Ken wel een verhaal uit een dorp waar ik ben opgegroeid, werd een man beschuldigd van aanranding van meerdere jongens, zaten zoveel gaten in, nooit bewezen, maar hij heeft wel zelfmoord gepleegd omdat hij er wel op werd aangekeken door vrijwel iedereen.

Ik heb jaren geleden het boek ‘Jongen A’ van Jonathan Trigell gelezen en kwam er laatst pas achter dat dat deel geïnspireerd is door de moord op James Bulger. Maar het boek gaat dus over iemand die met een nieuwe identiteit ergens opnieuw moet beginnen. Het is al heel lang geleden dat ik het las maar heeft wel veel indruk gemaakt dus zeker een aanrader.

1 like

Wist niet dat daar ook een boek van was, heb wel ooit de film gezien! (Boy A) Was inderdaad heel duidelijk geĂŻnspireerd op de James Bulger zaak.

Gatver, ik heb net gelezen over die Bulger zaak, wat heftig! Ik heb een dochter van 2 en kan het me gewoon niet voorstellen dat kinderen kunnen bedenken om zo’n klein kind iets aan te doen.
En dat de daders dan zulke bescherming krijgen, weet niet wat ik daar van vindt. Is dat terecht vinden jullie?

Maarja ik kan tegenwoordig ook geen boeken meer lezen waarbij kleine kinderen het slachtoffer zijn, komt dan te dichtbij ofzo


Ik vind het wel terecht dat de identiteit beschermd wordt na een celstraf! Deze jongens hebben een straf gekregen voor de misdaad die ze hebben begaan, en hebben deze uitgezeten. Zolang ze daarna aan de reclasseringscriteria voldoen is het toch niet aan ons om te weten wat deze persoon gedaan heeft als we hem ontmoeten? Hij heeft immers z’n straf uitgezeten.

De mening dat deze jongens veel te weinig straf hebben gekregen voor wat ze hebben gedaan, is een ander verhaal – Maar dat wordt natuurlijk niet opgelost door de gegevens van deze jongens in het openbaar te delen.

Ik vind zaken zoals de dader van Anne F. uit Utrecht echt afschuwelijk en het is echt schrijnend dat we blijkbaar een rechtssysteem hebben waarbij mensen die al eerder een zwaar seksueel misdrijf hebben begaan dit weer kunnen doen, maar ik denk niet dat dit voorkomen was door de gegevens van die man te verspreiden na z’n eerste misdrijf. Het enige wat dan was gebeurd is een soort heksenjacht waarbij mensen de adressen van dit soort personen gaan opzoeken en voor eigen rechter gaan spelen.

4 likes

Tenzij je iedereen die een misdaad begaat levenslang of de doodstraf geeft is er altijd een kans dat iemand nog een keer de fout in gaat. Ik vind het een beetje kort door de bocht om wat er is gebeurd een soort van op het rechtssysteem te gooien. Dan zou je het in deze zaak nog eerder bij die kliniek moeten zoeken waar hij zat.

5 likes

Ja, da’s waar - dat is wellicht ook te kort door de bocht beschreven omdat mijn punt nou juist was dat we gegevens van zulke mensen niet gedeeld moeten worden - Dit was even een kanttekening.

Toch word ik wel echt boos van de hoge straffen die die kinderen krijgen. Je kunt een kind van 12 toch geen levenslang geven


8 likes

Het verschil ook kind uit Amerika is perongeluk op een kat gaan staan: 300 jaar gevangenis straf.
Kind uit europa heeft op gruwelijke wijze zijn ouders vermoord : lange maar normale straf.

2 likes

Ja dat klopt inderdaad ook wel, dat ze recht hebben om beschermd te worden. In het geval van een van de daders las ik dat hij keer op keer zijn identiteit verklapte, dan vind ik het op een gegeven moment wel ophouden.

Vraag me af hoe vaak een dader een andere identiteit krijgt nadat ze uit de gevangenis komen. Eens opzoeken!

Ja, ik vind dat wel een heel interessante. Had er pas nog een discussie over met iemand. Wanneer kan een kind terecht staan (als volwassene)? Ik weet bijvoorbeeld dat Jon Venables en Robert Thompson allebei als volwassenen berecht zijn, ook al waren ze beide 10 jaar op dat moment. Ik geloof dat het cruciaal was in die keuze of zij ‘theory of mind’ hadden en of ze beseften dat ze iets slechts deden. En uit het onderzoek kwam dat ze zich wel degelijk bewust van waren dat ze iets deden dat slecht was en dus moreel besef hadden, waardoor ze als volwassenen terecht hebben gestaan. Maar het lijkt me een heel moeilijk inschatting om te maken.

Ik ben geen (forensisch) psycholoog maar ik vind eigenlijk dat je, zeker in het geval van een kind, moet kijken naar waar zulk gedrag vandaan komt. Ik ben zelf niet echt fan van straffen voor vergelding, het moet vooral nut hebben. Bij sommige mensen die heel ziek zijn en niet meer beter worden is het misschien de beste oplossing om ze hun leven lang op te sluiten met dwangverpleging, maar als ik het goed zeg mag je kinderen nog niet diagnosticeren als ‘psychopaat’ of ‘sociopaat’ juist omdat het levenslange labels zijn.

Voor veel mensen speelt vergelding toch wel mee. In de meeste Scandinavische landen wordt er veel meer gebruik gemaakt van taakstraf bijv., ook bij ernstige delicten en daar is het percentage recidiven veel minder. Toch zou dat in NL en al helemaal in de VS denk ik nooit gebeuren omdat mensen toch het idee van ‘straffen’ willen behouden.

3 likes