Moord- en vermissingstopic

Ik luister nu een podcast over de zaak van Holleeder. Niet echt helemaal over de moorden, maar meer of het proces en heel veel details hoe alles precies zit. Erg interessant.

Ik kijk nu de film Lucia de B. op npo3 en ik vind het zo heftig dat alles haar kant op wijst terwijl je inmiddels weet dat het zo niet zit of althans zo niet bewezen kon worden

1 like

Het is geen docu he, het is een film. Verhaal van de film klopt namelijk niet helemaal met de werkelijkheid!

1 like

Oke ik pas het aan.
Toch vind ik dat een van de ergste veroordelingen ooit. Dit is ook uitvoerig besproken in mijn statistieklessen op de universiteit. Blijft zo verdrietig

Die film is ook in samenwerking met Lucia gemaakt en laat dus haar kant zien. Niet per se de werkelijkheid inderdaad.

Klopt hoewel ik wel denk dat ze onschuldig is. Maar in die film wordt ook gedaan alsof iemand van het OM ervoor heeft gezorgd dat die zaak is heropend en dat is natuurlijk ook niet zo.

1 like

Er stond in de aftiteling wel iets over klokkenluiders. Weet niet of die van het om waren

Nee, die zijn niet van het OM dat zijn Metta de Noo en Ton Derksen. Zij heeft daardoor ook een hele ruzie met haar familie gekregen omdat haar schoonzusje een hoge functie had in het ziekenhuis waar die kinderen zijn overleden.

2 likes


Deze is trouwens ook interessant om te zien. Dit is dus vanuit de kant van de klokkenluiders. Wel al uit 2010, maar daarin zie je ook wat voor effect het heeft gehad op hun en de familie etc.

1 like

Oh wauw wat interessant en tegelijkertijd triest dat de rol van de klokkenluiders nauwelijks aan bod komt. Ik zag dat Metta de Noo ook nog veel verdriet om de hele gang van zaken heeft. Logisch natuurlijk, en wat vreemd dat Lucia ook na de vrijspraak niets meer van zich heeft laten horen aan Metta.

En dit is echt een grote WTF: ''Het is onthutsend om te merken dat veel mensen in de medische en juridische wereld nog steeds overtuigd zijn van Lucia’s schuld. In medische kringen wordt het mij tot op de dag van vandaag kwalijk genomen dat ik mij zogenaamd tegen hen keerde door mijn nek voor Lucia uit te steken."

WHY :anguished:

1 like

Ik vind de uitspraken die zij over rechters doet wel heel heftig/vraag me af of het klopt wat zij zegt. Heel begrijpelijk voor iemand die zo lang onterecht vast heeft gezeten overigens, maar dat heel Nederland met haar meedoet bij zo’n zaak en de rechter voor rotte vis uitmaakt vind ik net zo oneerlijk. Het spreekwoord ‘de beste stuurlui staan aan wal’ had net zo goed ‘de beste rechters zitten thuis op de bank’ kunnen zijn.

Zeker als je er vanuit gaat dat rechters zich aan de ‘10 tegen 1’ regel houden (wordt ook in de podcast besproken) dan is dit een zeer verschrikkelijke maar ook zeer unieke rechtelijke dwaling.

*Neemt niet weg dat het echt verschrikkelijk fout is hoor, maar ik zou niet graag op de stoel van de rechter zitten in dit soort gevallen en heel Nederland denkt het dan beter te weten.

3 likes

Jeetje wat heftig

Omg :flushed::flushed::flushed::flushed::flushed:

Hij lijkt er wel echt op!

Dat dacht ik eerst ook! Tot ik las dat die rechter foto een een computerillustratie van hoe de jongen er nu uit moet zien. :joy:

8 likes

Oh neee hahaha
Dan heb ik niks gezegd

1 like

Ik ben naar aanleiding van die film gaan lezen over Lucia de B., had me er nooit eerder in verdiept. Wat een vreselijke zaak zeg, aan alle kanten. Ik vind het wel heel goed dat die statistici zich hebben uitgesproken, dit is echt het perfecte voorbeeld van hoe je statistiek kunt misbruiken om je punt te maken.

Okeeeee ik heb 6 keer geprobeerd te plakken maar het lukt niet, want zo’n sukkel ben ik…

Maar. De jongen die zei Timmothy Pitzen te zijn, is niet Timmothy volgens de FBI.

Sneu voor de familie. Hoe ziek ben je om je voor te doen als een vermist kind.

2 likes