Moord- en vermissingstopic

De naam Bende van Nijvel ken ik wel, maar ik had je niet kunnen vertellen wat ze precies op hun geweten hadden.

Mijn brein associeert het met Dutroux, dacht dat ze in dezelfde jaren actief waren en de krant haalden, maar dat is dus niet (ja Dutroux deed in de jaren 80 ook al bedenkelijke dingen volgens mij, maar we leerden hem later pas kennen).

1 like

De volksjury heeft het daar ook supervaak over, het zei mij voordat ik naar die podcast luisterde niet veel en ik vind het ook niet zo interessant, maar misschien moet ik er nog eens induiken

1 like

Ik ken de bende van Nijvel vooral van de overval op de Delhaize.Ik heb daar een tijdje geleden een documentaire over gezien waarbij ze ook spraken met een overlevende die zijn vader en zusje kwijt is geraakt tijdens de overval (misschien is dat dezelfde als waar jij het over hebt maar dat weet ik niet zeker).Daarvoor heb ik mijn ouders er wel eens over gehoord en vaag wel eens iets op TV,maar ik denk dat het niet echt heel bekend is.Als je in NL begint over Dutroux dan weet iedereen wel waar je het over hebt maar met de bende van Nijvel denk ik niet.Sowieso zijn er heel veel interessante Belgische zaken waar we in Nederland bijna niks over horen (zoals Bernard Camerman vond ik ook echt een hele aangrijpende zaak of AndrĂĄs PĂĄndy).Ook jammer dat we hier geen De Kroongetuigen kunnen kijken (ja een paar via Videoland maar dan houdt het ook op).

1 like

In Nederland kennen wij ook zo’n soort complottheorie,waarbij ook hoge ambtenaren,politici en vooral het Koningshuis deel van uit zou maken.Zij ontvoerden jonge meisjes om ze ook te misbruiken voor het ‘plezier’.Ze zouden die meisjes dan allemaal onderbrengen in een huis,interessant om te lezen als je daar interesse in hebt: het ronde huis in Nunspeet.Ze zouden het het ‘Koninklijke pedofielen netwerk’ genoemd hebben destijds.Ook over de eigenaar van dat huis zouden heel veel vreemde verhalen de ronde gaan.

2 likes

Huh, ik dacht altijd dat de Bende van Nijvel iets te maken had met communisme of zoiets. Wat ik alleen niet begrijp aan die theorieën dat die bende bestond uit politieagenten en beschermd werd door machtige personen: dan zou je toch zeggen dat het doelgericht was, met een politiek motief. Maar ze schoten dus willekeurige mensen dood als ik het goed begrijp. Dat valt naar mijn idee niet echt met elkaar te rijmen?

Aah oke! Iets dergelijks was er hier in Nederland een paar jaar geleden ook. Toen waren er in korte tijd drie meisjes vermist, die bleken uiteindelijk alledrie ontvoerd en vermoord te zijn. Daarbij waren er ook mensen overtuigd dat het in scĂšne was gezet door de overheid om ons bang te maken, zodat de publieke opinie positiever zou worden over privacybeperkende maatregelen om de veiligheid op straat te vergroten. (Ik denk dan: als je als overheid zo machtig bent dat je random moorden kunt plegen, dan staat de publieke opinie je sowieso al niet in de weg haha, maar goed). Maar dat waren niet echt legitieme bronnen die die theorie verspreidden, vooral samenzweringsblogs enzo.

1 like

Een beetje off topic, maar ik vind het trouwens enorm interessant hoe het kan dat sommige mensen geloven in dergelijke complottheorieën. Mocht iemand lees-/kijk-/luistertips daarover hebben dan houd ik me aanbevolen. Ik gooi er zelf vast twee leestips in die meer in het algemeen gaan over denkfouten:
Thinking, fast and slow van Daniel Kahnemann en Factfulness van Hans Rosling!

4 likes

Zijn er meer mensen die deze zaak hebben gevolgd? Echt bizar en ontzettend triest.

https://www.ad.nl/buitenland/moeder-wilde-wereld-redden-van-zombies-vermiste-kinderen-na-maanden-dood-gevonden~ac59f3464/

Jeetje, vier maanden vanwege hardhandige arrestatie. Lijkt me heel heftig voor de nabestaanden om dit te moeten lezen.

Ik heb hier ook laatst een podcast hier over geluisterd! En daarna op internet nog over gezocht. Het hele verhaal is zo bizar!

1 like

Eerst werd ik hier heel boos om maar nu denk ik ja 27 jaar en 8 maanden ipv 28 jaar
 moet me niet kwaad maken om deze man

3 likes

Ja eigenlijk maken die vier maanden op die straf niet extreem veel uit, maar kan me wel voorstellen dat het als nabestaande heel frustrerend is. Ik snap wel wat je bedoelt met je niet boos maken om zo iemand

1 like

Ja zeker!! Voor nabestaanden is elke seconde korter hels

In dit geval betekend dat ‘alleen maar’ dat hij vier maanden eerder in een tbs-kliniek wordt geplaatst.

6 likes

Omg ja ik heb het meegekregen in de podcast Cult Liter, hij besteedde er een paar afleveringen aan
 echt een absurd verhaal

1 like

Precies en die gevangenisstraf gaat hem ook niet helpen om met zijn stoornis(sen) om te gaan. En tbs kan ook steeds weer worden verlengd, dus die strafvermindering zorgt er ook niet per se voor dat hij eerder op straat komt, al snap ik dat dit voor de nabestaanden moeilijk is

aantal posts hierboven werd ook al het AD artikel gedeeld! Echt sneu voor beide partijen

1 like

Stephanie Harlowe heeft een hele serie gemaakt over deze zaak

2 likes

Ik vind haar zo leuk en ik ben elke keer weer verbaasd dat zij een kind heeft die al naar college gaat.

1 like

Ja leuk is ze he! Ze heeft haar eerste kind heel jong gekregen, ze heeft nog twee kleintjes ook :smile:

2 likes