Naam geven zonder ‘schaamte’

Naar aanleiding van een topic op het Viva forum, wat ik erg leuk vond om te lezen. https://forum.viva.nl/kinderen/naam-geven-zonder-schaamte/list_messages/437289

Welke naam zou je je (eventuele) kinderen geven als je geen rekening hoeft te houden met sociale conventies, of het land waarin ze opgroeien enz.

Ik heb zelf geen kinderwens, maar ik heb wel nagedacht over namen. Ik vind zelf Keltische/Ierse namen heel mooi, en dan ook de Ierse spelling. Maar ik vind dat in Nederland gewoon niet heel praktisch.

Mijn lijstje:
Niamh(Nief)
Aoife (Ifa)
Róisín (Roh-Sheen)
Caoimhe (Keeva)

11 likes

Nymph vind ik echt heel mooi voor een meisje, maar wil niet dat mensen in hun hoofd het verband leggen met nymphomanie.

5 likes

In datzelfde rijtje: Siobhan (shevawn)

Ik had vroeger een meisje op school dat Nike heette (nie-kè), vind ik ook mooi, maar ja, dan denkt iedereen dat je naar sportschoenen bent vernoemd…

En de Potterhead in me zou ook wel namen uit Harry Potter willen gebruiken, Nymphadora, Hermione, Sirius.

7 likes

Sherlock

4 likes

Het moment dat Viva topics naar FF verhuizen. Mijn hart huilt.

108 likes

Eleftheria Eleftheriou
Eigenlijk een soort van de vrouwelijke Griekse versie van Jan Jansen, maar ik vind het geweldig haha

2 likes

Sophie

5 likes

No shit

9 likes

Isis
Lux

4 likes

Maar Alexander is toch een doodnormale naam?

Blue, November, Khaleesi, Florance

2 likes

Ik heb ook nog Aurora, maar ik vind het te Disney, hetzelfde geldt voor Belle. Ik vind Kiki en Lulu ook mooie namen, maar te kneuterig ofzo, dus ik heb m’n huisdieren maar zo genoemd.

1 like

Ragnar

4 likes

Lente

2 likes

Ik ben ook gek op Ierse (meisjes)namen, maar zou het inderdaad toch niet zo snel doen vanwege spelling vs. uitspraak. Anders zou ik m’n kind heel graag Siobhan, Aoife, Saoirse of Sinead noemen.

Maeve en Alannah vind ik ook hele mooie Ierse namen, die zijn wel wat beter te doen hier.

2 likes

Ik ken een net geboreb baby die zo heet

1 like

Ik Frankrijk betekent nie-ké dit ‘neuken’

1 like

Dave

Klinkt niet erg maar sinds ik een Dave ken gaat dit hem niet meer worden

1 like

Beertje voor een meisje

10 likes

Haha neeee joh, als het willem-alexander is wel, maar alexander?

6 likes

Of Mora :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes