Hm ja die schuurpapier dingetjes ben ik sowieso geen fan van. Krijg je heel snel heatspikes van (wat jij dus als pijnscheutje omschrijft) en als het een beetje mis gaat of bij herhaling zelfs brandplekken/blaren onder je nagelplaat. Bovendien kun je bij deze vijl niet zien hoe hard hij staat dus echt goede controle heb je er niet mee + dat in de meeste gevallen er wel heel leuk 20.000 staat maar in de praktijk deze goedkope vijlen dat niet halen.
Ik zou hem dus eigenlijk echt skippen of echt alleen gebruiken om de glanslaag weg te vijlen, maar ook echt niet verder dan de glans (kleur dus laten zitten). Met een goede grove handvijl ben je net zo snel en heb je veel meer controle over wat je doet en zou je het er na gewoon moeten kunnen weken. Of je zou natuurlijk een cursus moeten volgen, maargoed dat kost natuurlijk wel extra en je hebt dan weer een andere vijl nodig…
Als ik het zo hoor is het eerder een probleem van een te sterke hechting door een te sterk geprepte nagel. Veel mensen buffen hun nagels terwijl dat echt niet nodig is. Zeker bij broze of droge nagels is dat echt overbodig. Misschien dat je eens kunt proberen zonder buffen en zonder primer. En uiteraard geduld hebben. Niet verwachten dat het met weken binnen 10 minuten eraf is. Mocht je tussendoor merken dat een laag lastiger oplost en blijft zitten dan schraap je eraf wat los zit, vijl je opnieuw de kleur open en week je weer.