Nationale trauma's van diverse landen

dankzij @quantum en @damnatio weet ik ineens dat er zoiets als een nationaal trauma bestaat en nu wil ik er meer van weten
drop hier de nationale trauma’s van welk land dan ook
edit: en dan het liefst niet de genocides of oorlogen maar degenen met iets meer humor erin, of de iets onbekendere trauma’s

35

9 likes

Bedoel je dan zoiets als de Armeense genocide? Of interpreteer ik het topic nu verkeerd haha

Ik moet dan eerder denken aan het verliezen avn een ‘belangrijke’ voetbalwestrijd door het missen van een penalty.

Maar misschien interpreteer ik het wel fout? :see_no_evil:

1 like

Frankrijk heeft nog nooit een oorlog gewonnen zonder hulp van anderen. Behalve als je Napoleon meetelt, maar dat was achteraf eerder een verlies voor Frankrijk.

11 likes

Weet wel een omgekeerd nationaal trauma: Glennis Grace

52 likes

Ik denk dat de persoon Yves Leterme op zich een nationaal trauma voor België is haha. Hij was onze premier.

  • kent het Belgisch volkslied niet, hij zong de Marseillaise (het Franse volkslied, vanaf 0:35 ongeveer).
  • “een Letermeke doen”: Yves heeft twitter niet echt onder de knie. Hij gooide vaak privéberichten de wereld in, of liet ons weten dat hij een level heeft uitgespeeld.
    download%20(2)
    download
    download%20(1)
    (tot op vandaag weten we nog steeds niet wie boe is, en of henry aanwezig was)

  • hij is 2x premier geweest, en beide keren is zijn regering gevallen

  • taal is een gevoelig punt in België, Leterme zei dan ook erg tactvol dat “Franstaligen blijkbaar intellectueel niet in staat zijn om het Nederlands te leren”…tijdens een interview met een Franstalige krant. Ook die keer tijdens het volkslied-incident wou hij zich enkel in het Nederlands verontschuldigen.

  • nam de scheiding der machten niet zo serieus, zijn kabinet sms’te en telefoneerde met rechters betrokken in de Fortis zaak (een grootbank) met de bedoeling de uitspraak van de rechtbank te beïnvloeden door chantage. Dit kwam aan het licht, en leidde tot zijn ontslag als premier.

Radiopresentators van de openbare omroep (studio brussel) hebben een cover van “hey there delilah” gemaakt: “hey Yves Leterme”, ook wel gekend als “Yves, Yves ge zijt zo lief”.

Zo, dit was mijn spreekbeurt over Yves Leterme :sweat_smile:

55 likes

Dan vind ik Prins Laurent ook een kandidaat!

Straks ook even een spreekbeurt over schrijven

8 likes
  • De meeste Duitsers schamen zich er intens voor dat er nog zoveel nazi’s en pegida aanhangers in hun land wonen en (mogen) protesteren. Juist vanwege hun geschiedenis.
  • De AfD is ook wel een nationaal trauma voor de meeste Duitsers.
  • De Böhmermann affaire waarbij een cabaretier Erdogan een geitenneuker noemde en waarbij bepaalde delen uit zijn satirisch stuk geschrapt moesten worden is ook een trauma vanwege de lange arm van Erdogan en de makheid van Merkel
    https://www.hpdetijd.nl/2016-05-18/wij-vermoeden-dat-deze-strofes-uit-bohmermanns-gedicht-zijn-verboden/
3 likes

Sorry België, maar deze moet erbij

6 likes

Het pijnlijke is dat ik helemaal niet per se het gevoel heb dat Leopold II een trauma of collectieve schaamte is voor de Belgen.
Af en toe komt er eens een klein golfje van protest tegen standbeelden van hem her en der in het land maar de (media) aandacht hiervoor is echt te verwaarlozen. We weten wel dat hij geen koosjer bewind voerde in Congo maar ik denk niet dat de meeste Belgen de omvang van de genocide beseffen.
De aandacht in de lessen geschiedenis hiervoor is ook minimaal. Ik herinner mij heel vaag iets uit de lagere school, maar op de middelbare school is het zelfs nooit gegaan over Leopold.
Er zijn ook gewoon straten, tunnels etc naar hem genoemd, geen haan die daar naar kraait

20 likes

Interessant. Dacht dat het wel bekender was, maar ik denk idd dat het meer op internet speelt.

Ik weet niet of het nationale trauma’s te noemen zijn maar ik herinner me een aantal verhalen van @Zemraluani over o.a. de gekke dictator(s) van Turkmenistan en dat smaakt naar meer :sunglasses:

8 likes

Ok dus onze arme Belgische prins Laurent, het zwarte schaap van de koninklijke familie. Een selectie uit zijn prinselijke fratsen:

  • Hij zou een affaire hebben gehad met zangeres (?) en mediafiguur Wendy Van Wanten, zou een auto voor haar hebben gekocht met geld van defensie en is mogelijk de vader van haar zoon (wordt evenwel door alle partijen ontkent)
  • Hij werd meermaals betrapt op te snel rijden en heeft meer dan eens zijn rijbewijs moeten inleveren.
  • In juli 2006 raakte bekend dat de prins twee foto’s van zijn pasgeboren tweeling voor 15.000 euro verkocht aan een foto-agenschap. Foto’s van het koningshuis worden normaal gezien gratis ter beschikking gesteld.
  • Hij zou op een vlucht van Brussels Airlines voor commotie gezorgd hebben. Volgens het personeel wilde Laurent in business class zitten, terwijl hij enkel had betaald voor economy. Ook zou hij geweigerd hebben om drankconsumpties te vergoeden.
  • Laurent heeft meermaals de politieke/diplomatieke relaties van ons land op het spel gezet door zijn acties; Hij mag namelijk geen politieke standpunten innemen, maar heeft met ontmoetingen met controversiële figuren in/uit Iran, Sri Lanka, Congo en China golven van kritiek uitgelokt. Meer zelfs, door zijn bezoek aan de ambassade van China riskeert hij een deel van zijn dotatie kwijt te raken. Hij gaat hiertegen in beroep met als argumenten dat de politiek hem al heel zijn leven probeert te dwarsbomen. De dotatie is een gevoelig punt want de Prins kan moeilijk met geld omgaan en heeft in het verleden al vaker financiële problemen gehad
  • Laat ons ook volgende gevleugelde woorden niet vergeten toen een cameraman hem in het visier nam tijdens een bezoek aan een beurs: “U bent van VTM zeker? Dat zie ik aan uw smoel”

Inside informatie: Hij heeft een aantal jaren op een Antwerpse middelbare school gezeten en logeerde toen bij een gastgezin in de buurt van mijn grootouders. Zij kennen het gastgezin en beweren dat Laurent heel ongelukkig was, gepest werd op school, veel last had met de Nederlandse taal, een enorme leerachterstand had en dat zijn ouders (Albert & Paola) totaal niet naar hem omkeken. Ik weet niet in hoeverre mijn grootouders gewoon sensationeel willen doen maar ik kan me wel voorstellen dat hij een hele rare en moeilijke jeugd heeft gehad en daarom ongelukkige beslissingen maakt in zijn latere leven.

23 likes

in het straatje van onze Belgische royals past Delphine Boël ook wel denk ik

4 likes

Haha shit ik wilde nog een blog erover beginnen, maar anders open ik wel ff een topic binnenkort, ben nu ziek helaas!

4 likes

Ja volgens mij herinnerd iedereen zich dat topic wel. Ik was impressed, was echt leuk en bizar om te lezen allemaal. Ik wachtte elke keer met smart op een nieuwe post van jou :nerd_face: haha.

4 likes

Zo erg, maar de national anthem van de VS schijnt dus heel lastig te zingen zijn ofzo.

13 likes

Draymond Greens reactie is zo funny (hij had z’n puist best ff kunnen uitdrukken).

1 like

Vraag me echt af of zij onder invloed is van iets…


Of zij? Ik denk dat “wij” toen nog niet eens geboren waren maar wat erg ook dit.
4 likes