Nationale trauma's van diverse landen

  • nu ook dat gedoe met zijn positie in die firma in Zweden/Noorwegen/Denemarken? Was onlangs nog opt nieuws
1 like

Hahaha ja sorry hoor maar ik hou gewoon van leden van een koninklijk huis die stennis schoppen en voor veel problemen zorgen.

Ik was ook gek op onze prins Bernhard. Paar buitenechtelijke kinderen, Lockheed affaire, etc.
En dan lekker een interview met de Volkskrant geven waar niemand iets van af weet en pas laten publiceren als je dood bent. Heerlijk.

16 likes

Ja ik wilde net zeggen, ik vind dit niet echt een trauma gezien het aantal Leopold standbeelden, kunstwerken en straatnamen ik in België tegenkom. Wel een trauma voor de Congolese gemeenschap in Congo en België natuurlijk maar fuck die mensen blijkbaar.

2 likes

Wat België met Congo heeft, heeft NL in mindere mate met Indonesië (de politionele acties)… Wellicht geen miljoenen doden, maar ook zoiets waar je op school bijna niks over mee krijgt. Sws is ons verleden onzuiver als de pest en leer/hoor je daar veel te weinig over.

On a lighter note, een minder serieus nationaal trauma (wat niemand hier denk ik in het echt heeft meegemaakt), is natuurlijk de WK finale van 1974…

13 likes

Hahaha ik vind dit best wel iconisch. Ik ken hem verder niet, dus ik hoop niet dat hij buiten deze dingen om een enorme racist is oid. maar dit is echt genieten, zou het echt prachtig vinden als Rutte zonder ironie het Duitse volkslied zou inzetten en gewoon zo heerlijk incapabel is.

Ik stan deze man best wel een beetje aan de hand van je Post.

2 likes

Nee no worries, qua politieke meningen zit hij in de meest grijze centrum partij.

1 like

Maar Congo was niet echt een kolonie zoals de Nederlanders er hadden. Het land was in feite privébezit van Leopold. Hij heeft de inheemse bevolking als slaven gedwongen om rubber en ivoor te oogsten voor zijn persoonlijke gewin. Er was eigenlijk geen sprake van een handelsovereenkomst en hij is naar schatting verantwoordelijk voor 2-3 MILJOEN (en waarschijlijk zelfs nog veel meer) doden.

3 likes

Oeh ik ben benieuwd wat voor dingen hier nog naar boven gaan komen!

1 like

Ik ook, ik leef voor dit soort feitjes :smiley:

1 like

Ik vind een aantal songfestival inzendingen van Nederland ook wel een trauma

Joan Franka
Sieneke
3Js
Treble
De Toppers

Lig er soms nog wakker van

33 likes

Treble is iconisch excuse u.

6 likes

Niet met wat ze op het songfestival hebben gedaan.

Wil je dat we een stichting oprichten voor je om weer zin in het leven te krijgen na je trauma? :smiley:

1 like

Daarvan is Sieneke zeker ambassadeur?
Ik voel me opeens prima in orde.

2 likes

Leave Treble alone. Dit vind ik echt onvergefelijk.

15 likes

Waaiaiai?

5 likes

Niet eens een beetje haha. Gewoon een flink nationaal trauma :stuck_out_tongue:

1 like

Ik moet eerlijk bekennen als Belg dat ik praktisch niets weet over ons verleden in Congo.
Ik weet wel dat het ergens niet zuiver is.
En dat er in de jaren 60 heel wat Belgische gezinnen terug naar België moesten vluchten maar voor de rest…
Terwijl ik eigenlijk wel geïnteresseerd ben in geschiedenis.
Maar dit is gewoon nooit aan bod gekomen op school? En je hoort er inderdaad bijna niet over.

Ja ik schaam me!

1 like

Zwarte piet en alles wat men doet om dit in stand te houden.

27 likes

Volgens mij zijn heel veel mensen geen nationaal trauma’s aan het opnoemen, maar dingen waar een land zich voor zou moeten schamen. Ik vind het niet erg, maar het komt niet overeen met de titel en op.

3 likes