Nationale trauma's van diverse landen

je moest echt geluk hebben met je leerkracht geschiedenis daarmee denk ik, ik had bijvoorbeeld een leerkracht die jaarlijks naar Congo ging en dergelijke dus hij vertelde er veel en vurig over

1 like

Beetje offtopic:
Ik heb er - als Nederlander - op school eigenlijk zo goed als niks over gehoord. Ik ben opgegroeid naast de grens, dus ik vind dat best wel kwalijk.* Tijdens een college laatst had ik het met een Finse jongen over wat we over slavernij en kolonialisme hadden geleerd op school (basisschool/middelbare school) en hij vertelde dat ze dus in Finland wel uitgebreid les kregen over “all the evil things the Belgians did”, maar niets over Nederland.

*Ik zou het denk ik echt een enorme verrijking hebben gevonden als ik, als leerling uit een grensgebied, ook meer zou hebben meegekregen van wat men in België en Duitsland op school leert

5 likes

Nee we leren er niets over!
Ik vind ook niet per se dat we ons nu met z’n allen moeten gaan schamen om wat Leopold gedaan heeft. Het is niet dat hij door het Belgische volk verkozen is ofzo.
Maar dat alle Belgische jongeren over Congo leren op school vind ik wel een absoluut minimum. We hebben het in het zesde middelbaar bijna een heel jaar over de holocaust en WO II gehad, dan kunnen er ook wel een aantal uren worden uitgetrokken om ons eigen donkere verleden te bespreken

5 likes

Ik schaam me ook niet voor de geschiedenis ( ben er ook niet trots op natuurlijk). Want daar kan ik niets aan doen. Maar ik schaam me dat ik er niets over weet :woman_shrugging:
Inderdaad heel kwalijk dat we wel alles leren over de holocaust en wo II maar niets over onze eigen geschiedenis.
Ik heb zelf ooit een “eindwerk” gemaakt over de genocide in Rwanda ( volgens mij getipt door een leerkracht). Maar dus niets over Congo.

1 like

Denk dat voor Italië de Berlusconi jaren wel een nationaal trauma kunnen genoemd worden. De politiek is daar nog steeds een zooitje, maar Berlusconi was wel kampioen misstappen maken. Toch genoot hij ook wel veel steun in die jaren, maar er ik heb ook verscheidene Italianen gesproken die zich doodschaamden om soms Italiaan te zijn vanwege Berlusconi. Even een kleine greep:

  • Meerder malen belastingontduiking, fraude en omkoping

  • Rubygate, seks met een minderjarige prostituee. Volgens mij ook omkoping zodat zij haar mond zou houden

  • Mussolini bagatelliseren (blijft sowieso een puntje in Italië, hun fascistiche verleden)

  • Obama zongebruind genoemen

  • Na een hevige aardbeving moesten mensen in een tentenkamp wonen, volgens Berlusconi stond dat gelijk aan een vakantiepark

  • Het bel incident tijdens een NAVO-top, waar hij meerdere wereldleiders liet wachten omdat hij nog een telefoontje moest plegen. Beelden; https://www.youtube.com/watch?v=mWgHDPxPf_A

Dan zijn er natuurlijk ook vermeende banden met de maffia en een monopolie op de media. En nog wel meer. Hij vindt zelf dat hij nog relevant is. De laatste verkiezingen en peilingen in Italië laten een ander beeld zien. Wat er nu zit is niet veel beter…

9 likes

Hongaren laten bij het proosten nooit de glazen tegen elkaar klinken. Dit geluid herinnert ze namelijk aan de oorlog met Oostenrijk die ze verloren hebben, omdat de Oostenrijkers na hun overwinning schijnbaar erg vaak hun glazen tegen elkaar sloegen.

19 likes

Som aub de juiciest dingen op :smiley: Ben benieuwd

4 likes

Oh dat is een interessant feitje!

1 like

Heeerlijk zoveel gossip. Ik ben heel erg tegen het koningshuis als instituut, dus zal nu wel uitkijken met ze ‘dwarsbomen’ :joy:

Geen correctie, maar een aanvulling. Greet Hofmans had heel veel invloed op Juliana omdat een van Juliana’s kinderen, Christina, blind is en Juliana hoopte dat Greet Hofmans kon helpen omdat ze aan handopleggen deed. Dat hielp natuurlijk niet, maar Juliana voelde zich schuldig omdat de blindheid va Christina was ontstaan omdat Juliana tijdens haar zwangerschap rode hond had opgelopen. Pas later ging Hofman’s politiek bespreken met Juliana en toen kwam Bernard er tussen en die hele affaire startte toen.

Het is wel grappig dat Hofmans eigenlijk de Rasputin van Nederland was. Rasputin was door de vrouw van de laatste Russische Tsaar. Alexandra, aan het hof gevraagd omdat hij ook door handoplegging de ziekte van haar enige zoon, hij had hemofilie, zou kunnen verhelpen of managen. Maar in tegenstelling tot Hofmans won hij uiteindelijk ook het vertrouwen van de Tsaar en kreeg ook hij aanzienlijke politieke invloed.

16 likes

Zo’n goed nummer. Heb je ooit een plaatje gezien van het vermeende geslacht van rasputin trouwens?

1 like

die schijnt van een paard te zijn.

4 likes

Haha ik vind het op de een of andere manier geweldig dat iedereen hier al op de hoogte is van de vermeende penis van rasputin EN er een mening over heeft of toevoegende info <3

24 likes

Nog een trauma: de NSB. Anton Mussert was de leider, maar werd door de SS en door de Duitse macht in Nederland niet erg serieus genomen. En door veel mensen in Utrecht, waar hij zijn kantoor had, werd hij belachelijk gemaakt voor de oorlog. Het hielp ook niet dat Mussert getrouwd was met zijn eigen tante (de jongste zus van zijn moeder, 18 jaar ouder dan hemzelf) en later tijdens de oorlog nog een affaire kreeg met zijn achternichtje (de dochter van zijn nicht, die 29 jaar jonger was dan hijzelf)

toen werd er op zijn stoep geschreven “wie een nieuwe staat wil bouwen, moet niet met zijn tante trouwen”.

25 likes

Ik heb een keer een 6delige podcast over Rasputin geluisterd, was super interessant haha. Er zijn heel veel roddels over hem, vooral ook over zijn seksleven.

7 likes

Greet-Greet-Greet Hofmans, Prince Bernhard was not her fan

6 likes

Neem dat ter harte, Jon Snow!

2 likes

Internationaal trauma is voor mij toch wel de foto van het aangespoelde Syrische jongetje Aylan, dat was echt een wake up call voor veel mensen

4 likes

Iets met voetbal? :grimacing: :crazy_face:

5 likes

Hahaha de Belgische actualiteit, of mis ik nog een ander voetbalschandaal? :sweat_smile::money_mouth_face: