Nederlands vs. Vlaams

Haha ik ken de uitdrukking wel, maar ik heb nog nooit iemand hem horen gebruiken eigenlijk. In het Vlaams is er toch zoiets als “denken dat de evenaar door je gat loopt”? (Maar dan iets mooier geformuleerd). Mijn collega gebruikt die regelmatig

4 likes

Ik heb hier wel eens gedoe mee gehad maar ligt ook wel aan de stiptheid van Nederlanders versus de laissez faire van de Fransen maar wat ze je na twee uur dan?

Ik vind het ook zalig klinken :smile:

1 like

Stappen

2 likes

‘Blijf thuis’ vs ‘Blijf in uw kot’

16 likes

Klappen = praten
Trekt erop = lijkt erop
Aftrekker = bieropener
Gulder = jullie
Frak = jas

Verder geef ik Belgen altijd een paar kussen bij de ontmoeting (ook de allereerste) maar is het altijd ongemakkelijk hoeveel precies en is het in NL normaal om op een verjaardag die om 20.00 uur begint bv om 20.30 aan te kakken, maar iig bij de Belgen die ik ken zijn ze er stipt om 8 (of zelfs vroeger) en vinden ze het onbegrijpelijk dat het in mijn familie niet zo werkt.

3 likes

“Blijf in uw kot” heeft onze minister van volksgezondheid gezegd en is daarom zo een ding geworden.

3 likes

“Echt ik meen het eh” !!

7 likes

Ik zie hier Vlaamse mensen ook vaak hé typen als wij juist hè zouden zeggen.

13 likes

Wablieft? = Wat zeg je?

Normaal een kus bij een begroeting en als je meer doet, dan 3 (verjaardagen, nieuwjaarswensen)

1 like

Kot is inderdaad hetzelfde als een studentenkamer, het kan in het dialect ook gezegd worden voor huis.
Bv iemand heeft een groot huis gebouwd, zo een kot van een villa of iemand heeft juist een klein vervallen huis , zo een kruipkot.
Ben je nog mee? :grinning:

Het was alleen geen standaard woord, eerder dialect maar vanaf het corona gedoe is het meer een ding door de uitspraak van die minister.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb :smile:

3 likes

Toen ik de Vlaamse boer zoekt vrouw keek, viel het me op dat ze steeds zeiden ‘we komen overeen’ in de zin van ‘we kunnen met elkaar opschieten’.

De eerste keer dat mijn vriend ‘ik zie u graag’ tegen me zei (we stonden ook echt in een toko (= Aziatische supermarkt, nog een verschil) boodschappen uit te zoeken), zei ik iets terug van ‘ehh ja ik vind het ook leuk om je zo vaak te zien’

Wist ik veel :stuck_out_tongue:

41 likes

thesis/bachelorproef vs. scriptie
examen vs tentamen
herexamen vs. herkansing

3 likes

Is dat ook niet een beetje regio gebonden?
Sowieso 3 kussen bij verjaardagen maar heb al gehad dat ik 2 of 3 kussen kreeg bij ontmoetingen ook.

Om even verder te gaan op de verjaardagen, in België feliciteer je alleen de jarige en in Nederland feliciteer je de familie (feliciteer je dan ook de jarige?), had ik nog niet gehoord voor ik op het forum kwam :slightly_smiling_face:

Dat feliciteren van de hele familie mogen ze hier van mij per direct afschaffen. Verschrikkelijk is dat.

13 likes

Dat is ook niet overal, ik kom uit noord-holland en mijn ex uit Brabant. Mijn ouders waren echt “not amused” dat die brabanders op mijn verjaardag alleen mij feliciteerde en direct gingen zitten zonder mijn ouders een hand te geven. (Vind ik ook vreemd)

Ah geen idee, we geven altijd één kus (vrienden over het hele land, familie, collega’s). Dat is raar om drie kussen te geven bij een eerste ontmoeting. Ik doe dat al niet zo graag :stuck_out_tongue:

En ja het gefeliciteer vond ik ook zo raar, samen met de kringverjaardagen en dan het verschil tussen proficiat en gefeliciteerd.

Ik werkte ooit ergens waar ik ook moest schrijven voor de Belgische markt. Maar “van alle gemakken voorzien” was dan verwarrend, geloof dat het in België vooral WC’s betekent.