Nieuwe producten in de supermarkt #4

Ik kan me echt geen zorgen maken over hoe gezond of bewerkt vleesvervangers zijn en eigenlijk vind ik het wel een beetje uit de hoogte om daar moeilijk over te doen. Niet iedereen heeft de luxe daar over na te denken. Voor veel mensen zijn vleesvervangers juist een goede optie om minder vlees te eten, en wat is dan de prioriteit? Veel mensen gaan nooit aan de peulvruchten maar willen best een beyond burger eten ofzo of een keer een plak vega boterhamworst ipv vlees boterhamworst.

Daarnaast, er is wel veel onderzoek naar hoe (on) gezond en bewerkt vlees is, daarvan weten we al dat dat eigenlijk helemaal niet goed voor je is en vaak veel bewerkter is dan je denkt. Als je dan toch uit twee kwaden moet kiezen, waarom niet de optie zonder moord

Also dit is het nieuwe producten uit de supermarkt topic en er zijn een hele hoop nieuwe vleesvervangers blijkbaar, laten we niet judgen op gezondheid oid. Dan mogen we ook geen nieuwe smaken paasei bespreken. Of chips. Dat is toch ook zonde

74 likes

Die van venz is al heel lang niet meer te koop toch??

2 likes

Ipv Cookie dough bites, las ik Cookie dough bitches

4 likes

Hoe wil je gezond meten? Ze bevatten meer eiwitten dan groente en hebben vaak toegevoegde vitamine(b12 bijv), maar bevatten ook meer zout dan groenten.

Je kan een individueel product moeilijke gezond of ongezond noemen.

Oh en 1 keertje googlen geeft me deze link als eerste optie:

10 likes

Vleesvervangers met groente willen vergelijken vind ik een beetje gek. Je legt toch ook niet de voedingswaarde van een courgette naast een slavink?

26 likes

Ik vind jouw post eerlijk gezegd ook best wel hautain. Ik ben hier niet om een discussie te voeren over vleesvervangers, ik vroeg het me gewoon af.

3 likes

Dan vergelijk je een bewerkt product met een onbewerkt product - is wellicht niet de meest logische vergelijking. Vleesvervangers vergelijken met het vleesproduct dat ze claimen te vervangen en op basis daarvan kijken naar het verschil in voedingswaarden is denk ik logischer als je wil kijken naar hoe voedzaam iets is.

5 likes

En dus mogen anderen dat ook niet doen?

2 likes

Ongevraagd advies: https://www.jumbo.com/producten/flora-plant-ongezouten-voor-koken-smeren-en-bakken-250g-422163STK
Zelfs mijn vriend had niet door dat het vegan was. En hij is echt geschikt voor alles waar je ‘echte’ roomboter voor gebruikt, dus ook voor bakken bijvoorbeeld.\

Edit: oh wacht, blijkbaar is dit Violife geworden.

2 likes

Raapzaadolie (en koolzaadolie ook, is soortgelijke plant) heeft van nature een botersmaak, dus als daar voldoende van in zit, proef je inderdaad bijna geen verschil :grin:

3 likes

Dat snap ik ook wel. Dit is een discussie die ik vaker voer en ik ben een ongeduldig persoon. Dat het hier voorbij komt, op een plek waar ik het niet thuis vind passen, zorgt wel voor ergernis bij mezelf. Mijn excuses in elk geval voor de geërgerde toon van mijn bericht, al sta ik er verder nog wel achter. Als mensen een gesprek willen voeren over de gezondheid van vega producten mag dat van mij in het vega topic.

Over je tweede bericht: zeker mogen anderen daar wel over nadenken. Maar je hoeft niet altijd alles te delen. Je maakt je eigen keuzes en hoeft daarbij niet te gaan kijken naar hoe goed of slecht de keuzes van anderen zijn.

Nogmaals sorry, dit ligt me gewoon echt aan het hart. Dit vind ik gewoon zo’n onbewust gemene overlap van de dieetculuur en de vlees lobby, mijn aartsvijanden naast het patriarchaat. En natuurlijk mijn andere vijand, groenten in een smakeloos paneer jasje dat gepresenteerd wordt als vleesvervanger. Ik zal voor altijd op staan als de beschermer van ongezonde, plastic vleesvervangers zonder moord en met heel veel zout :heart:

(dit laatste stukje is een beetje overdreven he)

19 likes

Ik vind dit echt zo flauw. Het is nogal typisch voor de vleeslobby/ anti-Vegan brigade om altijd maar op alles af te geven wat nieuw is of een alternatief biedt voor bestaande producten.

Rommel/ konijnenvoer/ bewerkt etc etc. Terwijl de meeste mensen die ik ken niet plantaardige producten eten voor hun gezondheid, eerder dierenwelzijn of milieu, dus waarom opeens strengere eisen stellen aan de plantaardige cordon bleu in de supermarkt tov de vlees cordon bleu?

Gezond is niet een hoofddoel, en als je echt wil weten hoe gezond iets is, zie de verpakking/ Google of vraag er geïnteresseerd naar in een bijpassend topic. Ipv ‘iel plastic is dat wel zo gezond’, ook al bedoel je het niet zo (geloof echt wel dat je oprecht interesse hebt @Shadina , jij verwoordde het ook anders) snap ik ook echt wel dat het gewoon triggert.

34 likes

Maar vleesvervangers met groente vergelijken slaat echt nergens op. Op alleen groente kun je ook niet leven. Enige vergelijking die logisch zou zijn qua voedingswaarden is vlees met soortgelijke vleesvervangers vergelijken.

Vind t heel gek om te twijfelen over de (on)gezondheid van een vleesvervanger terwijl je vast genoeg ander bewerkt voedsel naar binnenwerkt.

19 likes

Ik vond deze echt zo ontiegelijk chemisch smaken. Echt niet lekker. En ik houd best wel van heel erg zoet (zo zien ze er voor mij uit).

Ja toch wel zo te zien. HĂ© wat stom! Ik dacht namelijk ook dat het weg was maar toen ik ging Google kwam ik het bij de ah tegen. Maar dit was een of andere fransiche website. Bij de Jumbo enzo is die nog steeds uit het assortiment. Sorry voor deze dode mus

2 likes

Jeetje, wat een hoop aannames in jouw post. Dat vind ik echt onterecht. Ik ben helemaal niet van de ‘vleeslobby/anti-Vegan brigade’. Ik geef ook helemaal niet af op alles ‘wat nieuw is of een alternatief biedt voor bestaande producten’. Dat gezond ‘niet een hoofddoel’ is, bepaal ik graag zelf. Ik bedoelde alleen dat ik vlees- en visvervangers vaak niet heel erg smakelijk vind. En ja, ik heb er dus heel veel geprobeerd, want ik ben er wel in geïnteresseerd. En ‘smakelijk’ is in ieder geval wel een van mijn hoofddoelen.

2 likes

Ik ben niet per se pro vlees maar ik ben wel echt anti super zoute en bewerkte vleesvervangers. En al helemaal in een huishouden met jonge kinderen. Die 2 dingen staan echt los van elkaar. Je kunt mij niet vertellen dat het gezonder is om een vegetarische kaasschnitzel van Vivera te eten dan een plain kipfiletje door de pasta. Als je zelf niet gezond bent / gezond eet kun je ook niet voor een gezonde planeet of gezonde dieren zorgen.

1 like

Missing the point completely.
En die laatste zin is verachtelijk.

55 likes

Die laatste zin is een vertaling op de welbekende slogan “een beter milieu begint bij jezelf”?

1 like

Die slogan manipuleer je dan wel heel creatief. Jij insinueert dat als je “ongezonde” vervangers eet je t recht niet hebt om vega te zijn, want dan ben je de wereld niet waard.

5 likes