Nieuwe taal leren (o.a. Duolingo)

Jullie hebben me geïnspireerd om de app ook te downloaden. Ik ben beginnen met Hongaars, kom er al bijna heel m’n leven maar kan nog geen zin spreken haha. Alleen maar losse woordjes. Ben benieuwd of ik deze zomer wat leuks kan zeggen :slight_smile:

2 likes

Ik heb Spaans al een keer helemaal afgerond in Duolingo, en toen kon ik voor mijn gevoel nog steeds geen Spaans. Dus toen ben ik overgestapt op Wlingua. Dat is eigenlijk een betaalde app, maar als je consistent ‘speelt’ elke dag verdien je gratis tijd in de premium versie. Voordeel van Wlingua is dat je heel veel uitleg krijgt over grammaticaregels en je moet bijvoorbeeld ook verhalen (7-8 regels) lezen en dan leesbegripvragen beantwoorden. Na een week had ik van Wlingua al meer geleerd dan van Duolingo in een jaar. Wlingua werkt bijvoorbeeld ook met proficiency levels van A1 tot C1. Duolingo is gewoon leuker vormgegeven, en lijkt heel erg op een spelletje, zeker met die streaks. Maar eigenlijk leer je alleen een grotere woordenschat en niet echt taalbegrip.

19 likes

Leuk! Dat ga ik ook eens proberen. Duolingo is wel enorm verbeterd, er zijn nu veel meer vragen en je hebt per thema verschillende levels. Ik las gisteren dat ze de lessen nu ook aan het indelen zijn aan de hand van het Europese framework. Ik doe naast Duolingo heel veel andere dingen en merk dat het echt wel een goede toevoeging is aan m’n taalbegrip, door bijvoorbeeld de vele oefeningen in de verschillende verleden tijds vormen

2 likes

Wat leuk, dit topic! Ik heb een tijdje Zweeds op Duolingo geleerd, omdat ik het zo’n mooie taal vind. Helaas ken ik niemand die het spreekt, dus ik kan niet echt oefenen en nu is alles weggezakt.

2 likes

Je hebt best wat sites waar je kan praten met mensen die willen “ruilen van taal”. Zou je kunnen overwegen. Zitten alleen vaak ook wel wat shady mensen op.

Hoe doen jullie het met die levels? Ik twijfel nu telkens of ik een ouder onderwerp moet doen om dat level omhoog te krijgen, of met een nieuw onderwerp moet beginnen

1 like

Ben zelf opnieuw begonnen met alles om die basis een beetje te versterken. Maar is wel een beetje frustrerend ook haha.

Hoe gaat het bij iedereen?

2 likes

Ja, ik wissel het nu maar een beetje af maar vind het toch lastig haha. Verder gaat het best wel goed! 2 talen tegelijk werkt toch niet echt dus focus me nu op Noors, maar dat gaat best lekker. Hoe gaat het bij jou?

1 like

Ja best goed! Zou het wel fijn vinden om wat meer grammaticale info te hebben dus overweeg om ook een studieboek aan te schaffen. Maar voor dat ik weer eens geld verspil moet ik van mezelf ver komen met Duolingo.

1 like

Dat mis ik ook wel ja! Wel een goed idee om eerst wat verder te komen voor je er geld aan uitgeeft, en tot die tijd zijn een hoop basisdingen ook wel op internet te vinden natuurlijk :slight_smile:

1 like

I’m on a roll! Begin in best snel tempo wat complexere dingen te begrijpen, vocabulair blijft wel iets achter op Duolingo maar heb wel niewsapps gedownload om dat wat bij te spijkeren.

1 like

Ik ben nu bezig om alle tests te doen van de onderwerpen waar ik toegang tot heb, zodat ik die allemaal in level 1 heb. Daarna ga ik verder met de lessen om alles naar 2 te krijgen en een nieuwe les per dag.

Sinds vorige week zijn er weer zoveel nieuwe lessen bijgekomen bij Spaans!

2 likes

@Dazed, jij vroeg dit al, maar ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen het doet met die levels/lessen! Dus even een poll:

  • Ik maak eerst één les/level helemaal af, daarna ga ik pas naar de volgende
  • Ik doe meerdere lessen/levels door elkaar heen
  • Anders, namelijk…

0 stemmers

1 like

Ik doe het per 3 of 4 lessen/onderwerpen. Die maak ik dan afwisselend helemaal af en dan ga ik naar een paar nieuwe onderwerpen (Spaans trouwens).

2 likes

In het oude systeem wilde ik alle rondjes graag goud houden :sob:

En nu ben ik zo ver dat ze er allemaal nieuwe lessen tussen gepropt hebben en moet ik weer terug om die ook te gaan doen. Dus ik doe nu drie dingen. Vanaf les een alles op niveau vijf krijgen, de tussengelegen bolletjes eerst op het eerste niveau krijgen, en de boom helemaal volmaken

3 likes

Ik ben weer begonnen met Spaans. Ik ga volgende maand bij een tante op bezoek die geen Engels spreekt, alleen Spaans. Dus ben benieuwd hoe dat gaat haha

3 likes

Leuk, ben je al eerder gestart met Spaans? Ik leer ook Spaans maar het valt mij toch wel zwaar haha. Heb ook niet altijd de motivatie ervoor. Dus zoek een beetje een stok achter de deur en handige tucjes om makkelijk toe te passen in het dagelijks leven. Ik heb best een intensieve baan dus in de avond gewoon niet altijd zin en de discipline dan opbrengen om er toch wat aan te doen is lastig terwijl ik het tegelijk ook leuk vind haha.

Hoe oefenen jullie het spreken? Ik kan Frans goed begrijpen (vooral lezen, maar ook zelf schrijven), maar ik merk dat ik niet vlot spreek. Bij Engels moet ik bijvoorbeeld niet nadenken, terwijl ik bij Frans het wel eerst vanuit het NL denk waardoor ik niet spontaan snel kan antwoorden

Ja gewoon via Duolingo hoor, maar toen laten versloffen…ik vind het ook lastig om het te blijven doen omdat ik het niet echt gebruik in mijn dagelijks leven. Maar ik vind het een mooie taal.

Ik ben sinds een tijdje ook bezig met Spaans, vind het eigenlijk helemaal geen leuke taal haha maar mijn vriend is Spaans en ga binnenkort zijn ouders ontmoeten en die spreken vrijwel geen Engels. Ik gebruik nu Duolingo maar ben er niet heel enthousiast over. Gister keek mijn vriend ook eens mee met een paar lessen en hij zei bij best wat woorden/zinnen dat het Zuid-Amerikaans Spaans was en geen Spanje Spaans. Snap dat er niet echt Algemeen Beschaafd Spaans is als het in zoveel landen op verschillende manieren wordt gesproken maar vind het toch wel een beetje jammer. Zag dat hierboven Wlingua werd aangeraden dus dat ga ik ook maar eens proberen want ik mis wel een beetje grammatica in Duolingo.