Nieuwe taal leren (o.a. Duolingo)

Ik gebruik soms italki (en dan betaal ik er dus voor). Ik merk dat ik andere onderdelen van taal veel meer op mezelf kan oefenen, maar spreken is lastig en tegelijkertijd wel de beste manier om een taal te leren, imo.

Ik focus momenteel op Frans en Spaans. Ik woon nu in Frankrijk, dus ik wil hier extra gebruik van maken om helemaal vloeiend te worden in Frans (is helaas niet zo eenvoudig :stuck_out_tongue:).

Ik spreek ook Duits en (uiteraard) Engels. En ik wil graag Russisch leren, Swahili en Farsi of Arabisch, maar dat zijn nog verre dromen, haha.

1 like

@Niffler Om du har en Macbook, kan du ocksĂ„ anvĂ€nda “a” + “7”, bara trycker pĂ„ “a” lite lĂ€ngre!

Leuk dit topic, had 'm gemist tot nu toe! Ik ben m’n Zweeds weer een beetje aan het bijspijkeren (heb er een paar jaar terug 10 manaden gewoond en toen was het op gegeven moment best wel goed, maar merk dat het wel een beetje roest met weinig gebruik haha). Had Duolingo nooit afgemaakt, maar dat ben ik nu wel aan het doen. Ben bijna bij het einde! En ik heb dit weekend m’n Zweedse studieboeken ook weer dus hoop daar dan ook een beetje mee aan de slag te kunnen.

2 likes

Waar ben je ongeveer met Spaans? Je weet wel dat er grammatica uitleg is bij de meeste lessen?

Ik schrijf nu naar iedere les op wat ik geleerd heb, best wel handig. Ik lees dus ook die grammatica lessen en dan doe ik daarna oefeningen in een boek daarover.

@slurfhondje, ik ga naar meetups! Maar dat is makkelijk voor mij want ik woon in Spanje:) misschien kun je daar naar kijken of plaats een bericht op Facebook van je school oid. In de bieb hangen ook nog wel eens briefjes. Oh en ik praat ook gewoon tegen mezelf haha

1 like

Die nieuwe leagues zijn niet goed voor me, ik wil nu dus steeds bovenaan blijven haha.
Moet daarvoor echt veel lessen doen en ik zit pas in de silver league :upside_down_face:

What the fuck is dit voor SHIT??

1 like

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed online programma of app oid om duits mee te leren! Heeft iemand hier misschien een tip? Het liefst wel vanuit het nederlands ipv engels

Jaa wat leuk! Welke taal ben je mee bezig?

Hier ook bezig met Spaans. Streak van 43 dagen en doe twee lessen per dag.

1 like

Ik ben sinds kort bezig met Spaans. Ik heb het geluk dat ik dit de hele dag op mijn werk kan oefenen, alleen het nadeel is dat ik elke ‘soort’ Spaans kan spreken daar maar niemand spreekt Spaans Spaans. Dus dan ben ik bang dat ik verkeerde dingen ga aanleren.

Ik ben sinds kort bezig met het verbeteren van mijn Duits en het leren van Zweeds. Vind deze talen leuk omdat je al snel simpele teksten kunt begrijpen!

Nog meer mensen die bezig zijn met duolingo?

2 likes

Ik ben sinds een maand bezig met pools. Heb voornamelijk poolse collega’s en zou op den duur wel willen doorgroeien binnen het bedrijf en zou dan wel een streepje voor hebben als ik een woordje pools spreek. Heb nu een 30 day streak en het gaat best wel goed. Merk op het werk ook dat ik af en toe al dingen herken en kan verstaan.

6 likes

Jaa! :smiley: Probeer elke dag zeker 2 lessen te doen, en heb de eerste 10 categorieën al goud. Ben wel erg gevoelig voor die streak haha, wil die niet verliezen.

1 like

Ja het is heel leuk, sommige collega’s weten dat ik hier mee bezig ben dus dan komen ze vragen wat ik weer geleerd heb en dan gaan ze poolse woordjes tegen me zeggen haha! En andersom zijn er veel van hun weer nederlands aan het leren, dus zo helpen we elkaar een beetje.

3 likes

Ik was begonnen met Hongaars, maar toen 't moeilijk werd heb ik 't laten versloffen. Nu weer opnieuw begonnen, merk dat ik toch nog wel wat weet.

Hebben jullie tips op 't goed te blijven onthouden? Ik zie mezelf echt nog geen teksten lezen haha. Ik ben wel begonnen aan een boekje aan te leggen


Kinderverhaaltjes en kinderliedjes luisteren en lezen vind ik heel fijn!

love it

20 likes

Ik zit inmiddels op dag 267 van m’n streak. :sunglasses: Zweeds is echt heel leuk trouwens (voor degenen die nog een extra taal willen leren), en niet zo moeilijk!

5 likes

Woooh goed bezig!! Doe je naast Duolingo nog dingen om Zweeds onder de knie te krijgen?

1 like

Ik luister soms wel eens naar Zweedse muziek (Zweedse versies van ABBA-liedjes, Lisa Nilsson) en hier en daar een Zweedse serie of film (Äkta mĂ€nniskor, En man som heter Ove). Maar dat is eigenlijk vooral om de klanken goed te kunnen leren, zonder ondertitels kan ik nog niet volgen. :sweat_smile:

1 like

Ah ha zelfde hier haha, kijk vaak Deense series. Ga binnenkort even proberen goedkoop wat kinderboekjes proberen te kopen om wat meer skills te ontwikkelen.

2 likes