Ja wel een beetje! Maar moet zeggen dat ik ook wel vaak artikelen in het Deens probeer te lezen en ik kan met een vriend van me Deens praten, dus dat draagt wel erg bij aan m’n skills.
Hoe ga je daarna dan door?
Nou, jij vroeg of ik het wel tot level vijf heb gespeeld. Zo ziet duolingo er uit bij mij en ik heb het tot daar uitgespeeld. Weet verder niet of dat level een twee of vijf is… of zijn dat die kleine cijfertjes erbij? Dat weet ik echt niet meer
Maar worden die levels bij jullie veel moeilijker dan? Ik doe Zweeds en merk wel wat verschil tussen level 1 van kleding en level 5, maar er komen niet echt nieuwe woorden bij. Je moet het alleen vaker zelf typen ipv uit een rijtje de juiste woorden kiezen. En het is echt heel saai om 100 keer dezelfde zinnen te typen om bij level 5 te komen. Is dat bij andere talen anders?
@Luzarl wat betreft de levels:
Hier zie je dat ik Basics 2, Phrases en Food helemaal heb “uitgespeeld” tot level 5. Animals is in level 4 en Definites in level 2 etc
Hier zie je dat ik bij Definites nog 4 lessen moet en dan ga ik naar het volgende level, namelijk level 3.
Ah duidelijk, heb echt geen idee. De volgende keer dat ik het uitspeel zal ik er op letten!
Ik doe Noors en Duits maar ik herken ook echt geen verschil tussen al die levels… of ligt dat misschien omdat ik nog niet zo ver ben?
Heeft iemand hier ervaring met language exchange groepen of iets soortgelijks? Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik blijf met Frans een beetje op hetzelfde niveau hangen, heb ik het gevoel, en ik wil er dit jaar serieus werk van maken om min of meer vloeiend te worden, dus ik ben een beetje op zoek naar intensievere manieren om te leren. Ik kijk nu sinds kort films en series in het Frans (meestal gedubde romcoms met Franse ondertitels ). Ik luister al langer naar Franse radio, ik kijk enkele Franse YouTubers en ik heb nu ook een paar boeken gekocht in het Frans (en ik woon natuurlijk in Frankrijk, dus ik kom op zich wel relatief veel in contact met Frans
). Mijn begrijpend Frans is absoluut niet slecht en schrijven (grammatica) gaat me ook goed af, alleen spreken komt echt een heel stuk achter, maar dat vind ik ook het lastigste om te oefenen. Omdat ik hier niet werk of studeer, hoef ik namelijk niet per se heel veel Frans te praten (dat moet ik actief gaan opzoeken). Ik praat dus nog niet heel vlot, waardoor ik het ook lastig vind om contacten te leggen die niet enkel kortstondig en oppervlakkig zijn (en ik hou juist niet van chitchat, haha). Een beetje een vicieuze cirkel, ofzo. Maar ik heb me nu dus ingeschreven in een aantal groepen en evenementen, dus ik ben benieuwd!
Ik ben momenteel bezig met Russisch, maar no way dat ik mij de illusie maak dat ik dit door Duolingo ga leren. Het is echter wel een verslavend spelletje en in die zin goed om woordjes/zinnetjes te herhalen.
Nog meer mensen hier bezig met Russisch, of ervaring met het leren ervan?
Leuk! Waarom Russisch? Hoe moeilijk vind je het tot nu toe? Ik heb jaren terug enkele lessen gehad (dus ik kan nog niets, behalve dat ik toen complimenten kreeg over m’n goede uitspraak, haha ). En ik heb een leerboek liggen, maar daar ben ik nog niet aan toe geraakt. Ik wil graag weer een nieuwe taal beginnen leren, ik vind er alleen nog niet echt tijd voor. En ik twijfel tussen Russisch, Arabisch en Swahili
.
Tot nu toe valt het me erg mee (na wat ik van anderen had gehoord - de ‘horror’ van Russisch leren), volgens mij is het in vergelijking met een taal als Fins nog wel te doen. Het is ook goed te merken dat het toch een Indo-Europese taal is. Ik moest wennen aan het alfabet, maar dat is niet lastig om te leren. Ik leer het omdat mijn vriend momenteel voor een jaar in een Russischtalig land werkt. Over een week ga ik daar op bezoek Best spannend. Ik kreeg van mijn vriend vijf lessen Russisch via Skype cadeau, daar heb ik er nu drie van gebruikt. Ik vind het tot nu toe vooral moeilijk om alle werkwoorden te onthouden… Ik heb nog niet zoveel gevoel voor de taal.
Leuk dat je ook weer een taal wilt gaan oppakken. Hoezo twijfel je tussen die talen?
Ik heb die language exchange groepen vooral gedaan toen ik nog in Nederland woonde, was supergezellig! In het land zelf had ik vooral contact door mijn werk, maar je kan misschien ook een sport of (hobby)cursus gaan doen? Ik weet niet waar in Frankrijk je woont, maar in de grotere steden heb je ook altijd wel van die language exchange groepen.
Leuk. Ja, ik heb het alfabet ook geleerd, omdat ik naar landen ging die het cyrillisch alfabet gebruiken. En inderdaad, spannend! Wil je delen welk land of hou je dat liever privé? Leuk om je vriend terug te zien!
Ik wil graag een grote taal leren die geen Westerse taal is. Het zou mijn 6e taal worden, dus ik wil eens iets dat niet Europees is, dus met een duidelijk andere cultuur, maar waar ik wel iets aan zal hebben/wel af en toe tegen kan komen. Vandaar vooral Russisch of Arabisch. Arabisch schijnt wel erg heel lastig te zijn, naast dat er ook zoveel varianten en dialecten van zijn. Dus ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel ik er dan werkelijk aan heb. Russisch is wat dat betreft iets ‘homogener’ en spreekt me op het eerste zicht iets meer aan, maar ik zou het ook wel heel cool vinden om Arabisch te kunnen, haha . Van Swahili heb ik zelf een beginnetje gemaakt toen ik in Kenia en Tanzania was en dat vind ik echt een heel toffe taal, heel anders dan wat ik al kan, maar het ging me nog best wel vlot af. Alleen vraag ik me af in hoeverre ik dat dan nog echt ga gebruiken, want realistisch gezien, hoe vaak ga ik nog naar Oost-Afrika gaan of mensen tegen komen die die taal spreken?
@Amaura : ik woon wel in een grote stad en ik heb al wat groepen gevonden, dus vanaf volgende week ga ik dat uitproberen. Ik heb inderdaad ook gekeken voor sport of cursussen, maar de dingen die ik wilde doen, waren al volzet, dus ik moet nu iets nieuws vinden.
Ken je de Duolingo Spaans podcasts? Leer zelf geen Spaans maar die zijn juist gemaakt voor het verbeteren van je luistervaardigheid
Ben inmiddels ook begonnen met IJslands! Niet op duolingo, maar een combinatie van andere resources. Deens al een beetje kunnen maakt het tot nu toe een stuk makkelijker haha.
Net even snel door dit topic gescrold en ik vraag me eigenlijk af waarom leren jullie een taal? Omdat jullie er wonen, voor je werk of voor de leuk? Ik zou wel graag mijn Duits willen verbeteren en het lijkt me heel tof om Russische of Arabisch te leren. Maar waar ik het dan voor zou gebruiken weet ik niet zo goed.
Ik ben begonnen met Mandarijn te leren via een Udemy cursus. Vind het echt super leuk!
Is er eigenlijk al iemand die een taal via Duolingo helemaal ‘voltooid’ heeft? Enig idee hoe lang je daarover gedaan hebt?
Ben zelf 62 dagen bezig en heb 71 kroontjes (levels) gedaan. Ik heb niet geteld hoeveel er in totaal zijn maar ben denk ik nog niet eens op 10%
Dit is zó afhankelijk van welke taal je volgt op Duolingo. Ik ben zelf ‘bijna’ klaar met mijn Deens boom, na een klein jaartje, niet heel intensief gebruik, dagelijks ongeveer. Maar Deens is niet zo’n lange cursus, heb even bij de buren gespiekt, en de Noorse cursus is bijvoorbeeld al veel uitgebreider. Laat staan de cursussen waar verreweg het meeste geld/tijd naartoe gaat, Spaans en Engels bijv., die zijn nog veel groter. Dus er is echt niks over te zeggen eigenlijk haha.
Maar zou je in ieder geval ook niet op het afmaken van die boom voltooien! Zolang je er plezier in hebt/het regelmatig blijft doen zul je echt merken dat je stappen gaat zetten.
Voor mij is Duolingo alleen niet genoeg, dus ik probeer het aan te vullen met nieuwspagina’s volgen op Facebook, series kijken, etc.