Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Het is eigenlijk heel goed dat ze dit doen want op de langere termijn betekent dit dat de kans op herhaling of het plegen van andere criminaliteit een heel stuk kleiner zal worden. Dus uiteindelijk wordt de samenleving veiliger als er ook wordt nagedacht over het leven na de straf. Het wordt niet gedaan omdat men het ‘zielig’ vindt dat hij zijn baan kwijt raakt, maar meer wat de gevolgen zijn voor zijn kans op re-integratie als hij zijn baan inderdaad kwijt is.

11 likes

Hij kan prima reintegreren, alleen niet in de broepsgroep van zijn eerste keus. Voor de rest ligt de wereld aan zijn voeten na die paar dagen cel. Ik vind dat zelf een magere straf ja.

11 likes

Oke ja in de praktijk werkt dat wel iets anders en is het niet zo simpel hoe je het schetst. Maar prima, dat mag je vinden natuurlijk. Probeerde alleen uit te leggen wat het idee erachter is en dat er dus naar meer wordt gekeken dan alleen vergelding bv.

9 likes

Alsof hij ooit nog een VOG gaat krijgen…

6 likes

Uiteraard werkt het in de praktijk anders dan hoe ik het nu, kort door de bocht, in 2 zinnetjes neer plemp op een forum. Ik beweer ook niet dat er alleen maar naar vergelding gekeken moet worden? Ik zeg nergens dat ze mensen maar moeten opsluiten en daarna aan hun lot moeten overlaten, dat maakt de samenleving er alleen maar slechter op. Maar in dat artikel lijkt het net alsof er staat “de arme knul kan zijn studie rechten niet af maken, dat is straf zat voor het misbruiken en uitbuiten van een minderjarige”.

Edit: ik liet mijn emotie (te snel) spreken. Ik snap dat mijn reactie kort door de bocht is en mijn gevoel het overnam van rede.

5 likes

Deze gast studeert ook nog rechten weet ik toevallig.

Nog steeds? Hoop inmiddels dat hij ervan getrapt is?
Op m’n geneeskunde waren dr studenten die een café hadden overvallen en die zijn meteen van de studie afgetrapt en mochten nergens meer in NL studie geneeskunde volgen. Vind het dat wel erg raar dat iemand die een meisje heeft verkracht gewoon door mag met z’n studie rechten.

11 likes

Haha ‘weet je toevallig’, het staat ook gewoon in de post en het artikel hierboven

5 likes

Naar mijn weten doet hij die opleiding nog steeds. Juridisch gezien was het trouwens geen verkrachting. Maar ik ben het volledig met je eens hoor. Ik vind het ook verkrachting. Alsof een 15-jarig slachtoffer in staat is zo’n situatie in te schatten. Die gasten hadden van haar af moeten blijven.

Anders aan de studie geneeskunde is wel dat je daar bijv co schappen loopt en dus direct in aanraking komt met patiënten.

Die wettenbundels bij rechten hebben er weinig last van dat ze gelezen worden door iemand met minimaal moreel besef

1 like

Nou als ik ooit een jurist, advocaat of rechter in de arm moet nemen dan werk ik bij voorkeur niet met een veroordeelde kinderverkrachter.

7 likes

Sorry maar ik vind het zo raar dat ze zeggen “Oh hij studeert rechten laten we hem een mindere straf geven”
Ehh hoezo willen jullie zon iemand nog in het rechtsysteem laten werken later…

22 likes

Dat kan dus nooit meer en dat is deel van zijn straf.

7 likes

Daarom heb ik het alleen over de studie. Die beroepen uitoefenen kan hij sowieso niet meer

Tijdens je studie rechten doe je toch ook een stage waar je in aanraking komt met cliënten.l

Hoeft niet per se lijkt me en kennelijk kan dat niet meer

Ik weet niet of dit onder nieuws valt…
Forum weekblad Viva blijft na 2 augustus toch bestaan | NOS

6 likes

Klopt, dat is o.a. reintegreren toch?

we’re safe!!! :raised_hands: :raised_hands: :raised_hands: :raised_hands:

14 likes

Maar als het puur om de toga-beroepen gaat: dat worden zoveel rechtenstudenten niet. Vind het toch een beetje raar dat het zo expliciet genoemd wordt. Je zou het namelijk ook als verzwarend kunnen zien, omdat hij beter zou moeten weten en een prima (financiële) toekomst had, dus niet uit nood de pooier speelde van een 15-jarige. Tegelijkertijd worden de psychische gevolgen voor dat meisje beperkt meegewogen in zijn strafmaat, omdat het ook toegeschreven kan worden aan haar al kwetsbare positie. Ook hier zou dat juist verzwarend kunnen zijn: het was niet zomaar een 15-jarige, maar een al heel kwetsbare 15-jarige.
Als buitenstaander vind ik het ook ongemakkelijk om te lezen omdat zo’n rechter zelf natuurlijk ooit rechtenstudent is geweest. Gebeurt dit ook wel eens zo met andere studies? Het doet nu bijna een beetje denken aan die Brock Turner zaak in Amerika.

16 likes