Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Maar rechten mogen studeren wordt dus niet beschermd, dat is niet wat er in de uitspraak staat. Dat voorbeeld van de lagere boete gaf ik omdat jij zegt ‘ouders kunnen nu tegen hun kind zeggen dat ze goed hun best moeten doen zodat ze later kunnen verkrachten’ en daarmee impliceert dat hoger opgeleiden beter worden beschermd door het recht. Ik vind een dergelijke opmerking ook echt heel ver gaan eerlijk gezegd, daarmee zeg je wel degelijk wat over het systeem.

En nee, je hoeft inderdaad geen rechten te hebben gestudeerd om er wat van te vinden, maar je een beetje inlezen in hoe het strafsysteem invloed heeft op de maatschappij is imo wel nodig om er een goede discussie over te voeren.

7 likes

Ik snap die vergelijking dus ook niet. Ja, hij zal nooit een VOG krijgen, maar dat is geen bijkomstig neveneffect van zijn gevangenisstraf, maar een direct gevolg van zijn eigen walgelijke gedrag en precies om die reden.

En ik heb best veel vertrouwen in ons rechtssysteem, maar juist het feit dat het niet voor iedereen toegankelijk is, maakt het kwetsbaar. Of het nu om de leesbaarheid van een uitspraak gaat, de talloze zedenzaken die op de plank van de recherche blijven liggen vanwege gebrek aan capaciteit of om de uitholling van de sociale advocatuur. Ik snap best dat misverstanden irritant kunnen zijn, maar ons rechtssysteem staat nu juist niet los van de maatschappij die soms zo reageert.

6 likes

Volgens mij weet je ook niet hoe ik er moreel in sta :wink: En in algemene zin merk ik wel vaak dat mensen die zulke recht door zee opmerkingen maken er anders tegenaan kijken als ze zich meer inlezen (wat je trouwens ook al in dit topic ziet), dus vandaar mijn opmerking

2 likes

Gebeurt ook zeker bij bepaalde beroepsgroepen! Denk dat dat nu niet zo is omdat iemand nog student is ofzo

Hij kan later als hij groot is wel de titels ‘advocaat en ervaringsdeskundige’ voeren.

Heel random, maar ik las laatst over die jurist van viruswaarheid, hij zat in het verleden in de drugshandel, heeft in de gevangenis rechten gestudeerd en kreeg daarna een VOG (naar eigen zeggen dus misschien is het onzin) zodat hij advocaat kon worden.
Zal drugshandel dan minder verwerpelijk zijn zodat je later nog een VOG kan krijgen?

Bij een VOG wordt er vaak gekeken naar bepaalde aspecten. Voor bijvoorbeeld kinderopvang zijn er andere dingen belangrijk dan voor een andere beroepsgroep.

2 likes

Ze kijken vlg mij een bepaalde tijd (10 jr) terug, en dan specifieke zaken (bijv geen fraude etc) maar geen idee of drugs niet wordt meegenomen?
Of het al te lang geleden was, of hij bezwaar heeft gemaakt toen het in 1e instantie was afgewezen? Zat zijn familie niet voornamelijk in de drugshandel? Hij zal vast iets ergs hebben gedaan maar vlg mij was zijn vader degene die het meeste werk deed

ik had het net even opgezocht en er stond dat ie 4,5 jaar kreeg en toen die studie deed (dus zelf ook in de internationale drugshandel zat) en sowieso lang genoeg om een studie af te ronden.
dit is het artikel: https://www.trouw.nl/cs-b5a53ff0

Hoe kwam het dat u het criminele pas op ging?

2 likes

Ja klopt! In het artikel staat dat hij dus wel advocaat kon worden omdat hij een VOG kreeg, maar de Orde vond het wat te snel, later kon hij toch advocaat worden maar wilde het niet.
Naar eigen zeggen hoor, dus misschien klopt het niet helemaal dat kan ook!

Wauw deze koe heeft gewoon waarschijnlijk 100km afgelegd in het water en het overleefd :scream:

10 likes

Ja true.
Ik las wel dat je toch nog een VOG kan krijgen als het allemaal lang geleden was etc. maar dat lijkt hier niet echt het geval ook.

Ah duidelijk, thanks! Klopt dus inderdaad geen drol van die ‘toen ik vrijkwam heb ik gelijk de benodigde verklaring omtrent gedrag gekregen en ben ik gaan praten bij de Orde van Advocaten’

ik kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen dat een kantoor je aanneemt (om je dus die opleiding te laten doen) terwijl er ook genoeg anderen zijn zonder crimineel verleden en dat natuurlijk vrijwel altijd voordeliger is.

1 like

Wow die zag ik niet aankomen. Meeste mensen die het studeren benoemen het minstens 3x in een gesprek.

28 likes

@Flamoes

3 likes

Hallo ik wens niet ge-out te worden…

7 likes

Ja dacht het inderdaad zo. Maar wanneer de regering het uitroept als natuurramp, wordt er een rampenfonds opengesteld waar slachtoffers terecht kunnen. Maar denk dat dat helaas nooit alle schade zal dekken.

1 like

Niet door verzekeringsmaatschappijen inderdaad, maar normaal gesproken stelt de overheid dan geld beschikbaar om de schade mee te vergoeden.

1 like

De overheid heeft als het goed is toegezegd dat dit wordt gecompenseerd om die reden.

2 likes

Mijn vader stuurt net een duitse docu door:

Als dit echt klopt is het wel bizar hoor. In het kort:
in de docu diepen ze uit hoe je via een handdruk of een schouderklopje die concurrent met bv anabolica kunt besmetten. Aangetoond is dat slechts 1 druppel binnen hele korte tijd via huid contact in het bloed al zit en je test zelfs nog 14 dagen erna nóg positief op doping! Met alle gevolgen van dien terwijl diegene het zelf niet eens in de gaten heeft gehad :scream:

2 likes