Maar diezelfde bezoekers zorgden in de rest van het land voor problemen, op mijn werk waren veel mensen te laat, er was geen plaats in de trein, 0 afstand op het perron of in de trein zelf, er werd superhard muziek gedraaid op perron en in de trein dus dat gedrag verhoogt de irritatie wel natuurlijk
Wat was de oorzaak van de besmettingen op het festival in Utrecht eigenlijk? Was dat niet ook buiten?
Volgens mij heel veel mensen in een tent, wel met open zijkant maar overdekt. En natuurlijk het âdansen met Jansenâ waarbij een zeker persoon had bedacht dat je direct na je prik met Janssen een qr code kreeg. En even vergeten was dat de vaccinatie even inwerktijd nodig heeft⊠Dus heel veel mensen daar waren wel gevaccineerd maar hadden niet de 2 weken wachttijd gehad.
Nou, deze mensen zijn als het goed is wel gevaccineerd. Dus, als na twee weken de besmettingen minimaal zijn, lijkt dit me een goed test-event om de branche weer te openen.
Er is geloof ik ook genoeg wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft dat dit over de gehele week meer productiviteit oplevert dan een 40-urige werkweek. Maar vraag me af of het er daadwerkelijk doorkomt, klinkt nu nog te mooi om waar te zijn.
Het roept bij mij veel vragen op. Wat heeft dit voor financiële gevolgen, zijn werkgevers bereid dit in te voeren? Veel banen kunnen simpelweg niet in 30 uur gestopt worden, gaan die dan meer verdienen? Zo komen er toch scheve verhoudingen? Zie ik iets over het hoofd?
Joh, dit is typisch zoân ding wat een vakbond roep om relevant te blijven, zonder verder plannen uitgewerkt te hebben.
Vraag mij echt af hoe ze dat voor zich zien. In de sector waar ik werk is al een onwijs tekort aan werknemers. Hoe willen ze dat dan doen als iedereen minder gaat werken?
Het lijkt op een poging mensen met deeltijdbanen (vooral vrouwen dus) meer uren aan het werk te krijgen.
Het idee is dat je hetzelfde werk doet in minder tijd dus je zou niet een groter tekort hebben dan nu
In kantoorbanen kan ik dit wel snappen. Maar hoe is dit haalbaar voor de zorg, productie, retailmarkt, onderwijs, horeca en vast nog veel meer beroepen
behalve voor artsen want als arts assistent heb je 38 uur + 10 uur onbetaald waarin je onderwijs zou moeten krijgen. veel artsen werken sowieso over en buiten werktijd. Artsen die âparttime werkenâ aka 4 dagen, zitten dan alsnog op 40 uur. Voor verpleegkundigen is 24-28 vaak financieel aantrekkelijker met toeslagen en dergelijke, daarnaast is het fysiek veel zwaarder dus 36 uur is niet altijd haalbaar
Dat is in veel sectoren wel juist het probleem. En als je mensen voor 30 uur hetzelfde moet gaan uitbetalen als voor 40 uur, dan kost het dus ook nog veel meer geld om iemand aan te nemen voor de resterende uren.
Ik denk zelf dat veel mensen veel productiever werken als ze ipv 8 uur per dag 6 uur per dag moeten werken. En dan heb je op een dag ook nog veel meer ruimte voor vrije tijd en sport.
Het ligt bij mij iig niet echt aan de aantal dagen, maar echt aan de hoeveelheid uren per dag.
Waar ik werk werkt iedereen al 32 tot 36 uur. En er is al een zwaar tekort aan personeel. Ik vind het prima om minder te gaan werken hoor, maar dan zouden de openingstijden van waar ik werk ook aangepast moeten worden en dan heb je weer zeikende klanten en problemen met instanties etc omdat we dan te weinig open zijn(verplicht om een bepaald aantal uren per week open te zijn)
Ik heb 29-32 gestemd want mijn contract is voor 30 uur. Maar ik werkte er eigenlijk structureel boven. Morgen is mijn eerste werkdag na mijn zwangerschapsverlof dus ben wel benieuwd hoe het de komende weken zal gaan want ben nu een stuk minder flexibel.
Die zogenaamde deeltijdbanen, die voltijds gewoon niet langdurig vol te houden zijn, daar lijkt me dit heel goed voor. Is in het onderwijs ook zo. Nederlandse docenten hebben verhoudingsgewijs veel meer lesuren dan docenten in andere Europese landen én veel meer leerlingen per klas. Die werkdruk wordt nu gecompenseerd door op individuele basis op papier deeltijd te weken en nagenoeg voltijds uren te maken. Daarmee dwing je werknemers in financieel kwetsbare posities. En ja Sander Schimmelpenninck dat zijn inderdaad de beroepen waar veel vrouwen werkzaam zijn.
Herinner me nu weer, dat ik een paar jaar geleden gevraagd had of ik vrijgesteld mocht worden van mentoraat (veel overuren en mentaal soms erg belastend) omdat ik al meer dan 1 fte werkte. Dat kon echt niet. Later bleek dat twee mannelijke docenten wel vrijgesteld werden. Het argument: zij hadden er geen feeling voor en ik was zo goed met zorgleerlingen (let wel: niet eens onze kerntaak). Niet gek dat die mannen wel makkelijk fulltime konden werken en ik het behoorlijk zwaar vond. (Ben daar nu ook weg trouwens.)
Dat denk ik ook, dan gaan mensen wel efficiënter vergaderen met elkaar. Ben alleen wel benieuwd hoeveel mensen dan structureel extra uren blijven maken.
Ken veel mensen die toch elke week meer uren maken dan hun contract (los van de sector) en denk dat gedrag niet zomaar verandert.
Ooit is toch ook alleen maar bedacht dat 36-40 uur per week werken fulltime is en dat dat ânormaalâ is. Waarom kunnen we nu niet 30 uur gaan werken, is gewoon gewenning toch. Mja dat is voor veel mensen blijkbaar lastig
Dit inderdaad, gewoon afgesproken. Schimmelpenninck beargumenteert dat we wel 40 uur moeten werken omdat we anders het allemaal niet meer kunnen betalen. Nou een beetje minder consumeren zou op allerlei gebieden veel meer zoden aan de dijk kunnen zetten. Daarnaast is de werklast niet eerlijk verdeeld. Sommige banen zijn veel zwaarder dan anderen. Het verplegen van oude mensen of het werken in een lasfabriek. Maar ik denk dat hij met zijn gepraat en gebladibla als baan zich daar weinig bij kan voorstellen.