Verschrikkelijk. Echt buikpijn ervan.
Echt, wat is de wereld toch ontzettend oneerlijk.
Dat is helaas iets dat je vaker ziet bij volkeren die genocide hebben meegemaakt.
De Armenen in Nagorno Karabach in de jaren 90
De Tutsi(regering) van Rwanda die over de grens in de DRC milities opereerde in de tweede Congo oorlog.
Het hangt samen met het bewustzijn van hun eigen collectieve verleden en de wijze waarop ze zichzelf/hun land/de cultuur willen behouden. Je zou het kunnen zien als een extreme rechtvaardiging van (bijna) alle mogelijke middelen om het volk niet weer slachtoffer te laten worden. Alleen eindigt dat er vaak in dat ze dan zelf de agressor worden, maar wel altijd uit een oogpunt van het eigen volk beschermen en eigen behoud, hoe krom dat ook lijkt voor een buitenstaander.
In de ogen van veel IsraĆ«liĆ«rs voelt het ook veel dreigender dan dat wij dat van buiten zien, juist vanwege dat verleden. En daarom krijg je ook die extremere reactie, het is niet dat ze besloten hebben āokĆ© deze ronde zijn wij de baddies, boeie dat we beter zouden moeten wetenā, het is eerder dat buitensporig optreden tegen kleinere (mogelijke) bedreigingen genormaliseerd wordt met de gedachte āwe kunnen dit niet opnieuw laten gebeuren met onsā.
Het is nog veel complexer dan dit, maar het is niet bewust zo hypocriet als het lijkt zeg maar.
Het helpt ook niet dat het heersende denkbeeld/propaganda daar ook heel anders is dan hier. Ik sprak van de week met een Israelische jongen en die flipte ook echt compleet de pan uit toen ik kritiek had op Israel terwijl hij in normale situaties echt de redelijkheid zelve is.
Om een voorbeeld te geven, hij en veel mensen daar geloven oprecht dat Palestijnen een soort van hoax zijn en bedacht zijn door landen als JordaniĆ«, SyriĆ« en Libanon om hen te fuckenā¦
Datzelfde zie je ook wel terug bij het seksuele moraal, opvoedkundige kwesties e.d. toch? Niet echt te vergelijken misschien, maar wel dat je van het ene extreme naar het andere gaat en dan later ergens in het midden uitkomt. Omdat je gewoon āstrijdā voor je eigen leven/gelijk en je dat ook niet zomaar op gaat geven als je dan daar bent gekomen, dan wil je dat ook graag behouden.
Mensen moeten echt stoppen om alles met genocide te vergelijken. Je wordt niet systematisch uitgemoord, er wordt je gevraagd om vrijwillig een fucking sticker te dragen terwijl je je meubelen koopt. Tering zeg.
Ik snap niet waarom hier niet meer aandacht voor is, er worden onschuldige mensen, kinderen vermoord en dit komt zo weinig in het nieuws. Ongelofelijk wat de Palestijnen wordt aangedaan, niet te bevatten.
Ik heb hier de afgelopen dagen meerdere keren om gehuild, ik voel me ZO machteloos het is echt echt echt verschrikkelijk dat dit nog steeds zo door kan gaan
Zionisten staan gewoon te feesten met speakers en al omdat er brand is aan de andere kant. https://www.instagram.com/p/COtLk5KgSf5/?igshid=lrqco6slmyul
Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien wat er gebeurt, maar ik wil wel even iets meer context geven bij die video. Ik zie dat hij veel gedeeld wordt op Instagram, met de boodschap dat er gefeest wordt ómdat het brandt bij de Al-Aqsa moskee, maar dat is niet het hele verhaal. Het was ook Jerusalem Day, een āfeestdagā waarop gevierd wordt dat de Westmuur āterug genomenā werd. Daarom staan ze ook met hun gezicht naar de muur gericht. Jerusalem Day is uiteraard heel omstreden en gaat sowieso ieder jaar gepaard met onrust en spanning (ik was een paar jaar terug op die dag in Jeruzalem). Er is een optocht en er wordt gedanst. Het is dus niet per se zo dat er spontaan feesten uitbraken toen ze zagen dat de moskee in brand staat.
Ik wil Jerusalem Day absoluut niet goed praten of Israƫl verdedigen, maar ik vind het ook niet helemaal rechtvaardig om die video zonder deze context te delen. Ik heb heel veel kritiek op hoe de internationale politiek hiermee omgaat en hoe dit verteld/genegeerd wordt in de media, want het is verschrikkelijk wat er gebeurt, maar ik vond mijn tijd in Jeruzalem heel verwarrend, want het is toch wel een stuk complexer dan soms wordt voorgesteld.
Thanks voor geven van extra context!
Deze hele situatie doet me ontzettend veel dus ik kies ervoor even niet inhoudelijk te reageren
Ik las ergens dat ze āyimach shemamā aan het zingen/roepen zijn, wat betekent āmay their names be erasedā. Is er iemand die weet of dit klopt?
Gister kwam ik via een gedeelde instastories op een account van een vrouw die ook nog een stuk geschiedenis gaf over de oorsprong van het conflict tussen Israƫl en de palestijnen.
Haar post begon ook met een simpel vergelijk.
Iemand die dit toevallig ook heeft gezien? Kan hem helaas niet meer vinden.
Yess danku!
Ja was mijn reactie, precies wat jij zegt. Maar die had ik mān woede geplaatst en besefte daarna dat enkele dames van hier ook in IsraĆ«l wonen en heel angstig zijn op dit en vond mijn reactie dan niet zo netjes van mij. Vind het wel jammer dat zo weinig internationaal aandacht voor de schrijnende situatie waarin de Palestijnen leven en opgroeien.
Misschien moet ik naar het biechttopic maar ik ben nu filmpjes van het NOS Jeugdjournaal aan het bekijken over Israƫl omdat ik niet begrijp van waar jullie het over hebben. Ik heb me ooit al eens eerder verdiept in de kwestie maar er was blijkbaar weinig blijven hangen. Het enige dat ik nog wist is dat het mega complex is en dat het verhaal door de verschillende partijen op een totaal andere manier wordt verteld wat het nog complexer maakt.
Lijkt me juist een hele goede bron!
Ja, dit is ook gewoon heel lastig. Ik krijg van een kennis uit Tel Aviv ook filmpjes opgestuurd vanaf zijn balkon, die dan vannacht nauwelijks heeft geslapen in zn shelter en wiens PTSD hard gaat en ik vind het verschrikkelijk voor hem maar tegelijkertijd ben ik ook gewoon hardcore Free Palestina en zijn visie op dit conflict maakt me woest.
Link naar filmpje met raketvuur
Ik heb tig filmpjes gezien van Palestijnse kinderen die huilend hun ouders zoeken, granaatbommen die gegooid worden naar moeders met kinderen, naar mensen die aan het bidden zijn, kinderen die op een afschuwelijke wijze gecontroleerd of aangesproken worden door soldaten.
Leven daar is onmenselijk. Heb het zo vreselijk te doen met de Palestijnen die geen bescherming of iets krijgen, en burgers überhaupt die daar ook in Israël wonen en hier slachtoffer van worden. Ik vind dat we daarvan moeten weten.
Ik walg er van dat hier zo weinig (internationaal) aandacht voor is. Maar ook bijv op social media kan iedereen helemaal losgaan en mee gaan met berichtgeving over allerlei andere zaken, maar over dit of de oeigoeren bijv krijg je ook maar niks mee. Terwijl, dit zijn situaties die van zoān onmenselijkheid izijn, van zoān grootte, zoān bizarheid. Maar typisch, want dit is structureel jaren al zo.
En nee ik vind niet dat iedereen altijd maar overal dan iets van moet vinden en delen en weet ik het. Maar het valt wel op. Vooral met de kracht van social media van deze tijd. Dan valt het op.
Ik weet niet waaarom ik jou quote sorry haha
Heb je het linkje hiervan? Ik probeer me er ook in te verdiepen maar vind het echt ingewikkeld.