Echt verschrikkelijk en het zal je maar overkomen.
Gelukkig zijn er in Nederland richtlijnen en een keurmerk voor(wel vrijwillig) en in Nederland is er sinds 2000 niet zo’n soort ongeluk gebeurd. Week of 2 geleden wel een kind dat bij een aquadome van center parcs onder water werd gezogen bij het heropstarten van de wildwaterbaan (met vleugels en al), maar dat is gelukkig goed afgelopen en wordt dan ook wel meteen extern onderzocht hoe dit kon gebeuren, Het schijnt dat als een zwembad meerdere afzuigroosters heeft de kans al een stuk kleiner is.
Er zijn wel een aantal dingen die je zelf kunt doen; lange haren in een vlecht of hoge knot (kleinere kans dat de haren vast komen te zitten) en testen met een plastic zak. Als de plastic zak vacuum zuigt als die voor het rooster zit is de afzuigkracht te hoog.
De ex van mijn vader is als kind ook ook vast komen te zitten en heeft daar echt een trauma aan over gehouden, dus ieder zwembad bij ieder vakantiehuis werd vroeger op die manier door haar getest voor wij en ons zusje (dochter van haar en mijn vader) erin mochten. Vond het altijd een beetje onzin als kind, want hoe gevaarlijk kan het nou zijn. Nou dat blijkt wel weer als je dit soort berichten hoort (en sowieso sinds ik zelf moeder ben snap ik het ook beter).