Nieuws, actualiteit en politiek #3

Continuing the discussion from Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1) - #5404 door ferris.

Previous discussions:

En het Rutte dus wel vertellen, maar de rest van het kabinet niet. Rutte reactie was dus: Hu oké Wobke, jij kan wel over belastingparadijzen beslissen np, geen belangenverstrengeling ofzo. :ok_hand:

Zo veel wereldleiders ook die via dit soort constructies miljarden wegsluizen, kunst dat gebruikt wordt om te witwassen. Nee de mensen met een dubbele nationaliteit, die zijn het probleem. :neutral_face:

5 likes

@Frenky als je geen waarde hecht aan moreel en ethisch besef is het inderdaad geen schandaal dat je minfin die strijdt tegen brievenbusfirmas tot de week voor zijn aanstelling als minfin zelf investeerde in een brievenbusfirma.

7 likes

Lijkt me echt fantastisch werk om te doen als je journalist bent

3 likes

Nee, dat begrijp ik! Wat ik met mijn vraag wilde was uitzoeken waar mensen nu precies boos over zijn. Ik snap namelijk niet zo goed dat mensen hier oprecht verbaasd over zijn.
Staan we nou echt met z’n allen heel verbaasd te zijn dat een jonge dertiger met veel poen z’n geld in een belastingparadijs stort? Het wordt ten slotte aan alle kanten gefaciliteerd. Die brievenbusfondsen zitten ook gewoon op de Zuidas.

Ik bedoel dus, zijn we nou verbolgen over het feit dat hij het gedaan heeft, of dat hij er zo overduidelijk over liegt?

3 likes

In mijn geval boekt het me niet dat een jonge dertiger dat met zijn geld doet. Boeit me wel dat hij vervolgens denkt dat je met dat verleden een geschikte minister bent en de premier en iedereen daarin mee gaat. Maar is ook een beetje wie hou je voor de gek, want het is niet dat ik beter van ze had verwacht.

7 likes

Absoluut geen Wopke fan, maar toen ik in de avond de kop las had ik wel iets meer verwacht :sweat_smile:

2 likes

Als Haagse ramptoerist lijkt het me wel wat als Wopke en Ankie komende week ook nog even aftreden. Gewoon om de chaos compleet te maken. En dat Rutte vervolgens een Merkeltje doet en het zelf ook maar voor gezien houdt.

2 likes

Als ‘ramptoerist’ wel, maar dit is wel slecht voor het vertrouwen in de politiek en ik ben bang dat er daardoor ook minder mensen gaan stemmen de volgende keer omdat ze denken dat ‘het toch allemaal niks uitmaakt’ en ze ‘geen invloed hebben op Den Haag’ . Lagers opkomst en meer naar rechts, echt koren op de molen van Wilders, Baudet, Eerdmans, BBB, etc

1 like

Wat is dan precies slecht voor het vertrouwen in de politiek? Dat lijkt me toch vooral het aan de macht houden van niet-integere en/of incapabele politici. Dat is namelijk het minste wat we van bewindspersonen mogen verwachten.
Hoekstra was overigens senator toen dit speelde, dus hij had toen en nu nogal veel boter op z’n hoofd. Niet verbazingwekkend misschien, maar wel een goede reden om hier zeer afkeurend over te zijn. Vond de terugkerende vergelijking van de FD-journalist met een bijstandsmoeder ook sterk: die kunnen zich ook niet op financiële ongeletterdheid beroepen. Als je uiterst rechts niet in de kaart wil spelen, moet je vooral niet de ‘politieke elite’ hiermee laten wegkomen.

3 likes

Nee klopt ook, je hebt gelijk. Het was meer dat ‘ramptoerist’ waarbij ik me afvroeg wat er dan sensationeel of vermakelijk aan was, want zowel doorgaan als stoppen is iets dat voor het imago geen goed doet.

Heb je ook gelijk in hoor. Ik gebruikte de term ook omdat ik het dubbel vind dat ik hierdoor opeens weer extra geïnteresseerd ben in politiek, terwijl het voor iedereen beter zou zijn als het er daar gewoon heel degelijk en saai aan toegaat. Maar misschien moet de gifbeker gewoon leeg, zodat er ruimte komt voor nieuwe mensen. Zeker met die aanstaande doorstart.
Want soms voelt het net als zo’n slechte relatie, waarbij fout gedrag wordt weggewoven met argumenten als ‘maar hij is soms ook lief / doet wel eens de afwas / betaalt de hypotheek’. Terwijl integriteit volgens mij uiteindelijk een heel basale en redelijke eis is om van een politicus te verwachten.

2 likes

Throwback naar Sylvana Simons die Rutte vergeleek met een fuckboy in de kamer, haha. Ze zei geen fuckboy maar die vriend die steeds vreemdgaat en belooft te veranderen ofzo.

19 likes

Hoop dat FB lekker veel geld verliest door deze storing. Echt de enige plek waar ze geraakt kunnen worden aangezien ethisch verantwoord een bedrijf runnen zoveel gevraagd is.

Ben benieuwd naar de oorzaak van deze urenlange storing.

8 likes

Geen bedrag is hoog genoeg om ervaren leed weg te nemen, maar dit komt een stap dichterbij.

Zo goed dat bedrijven hiervoor gestraft kunnen worden. Misschien dat ze eindelijk hun medewerkers gaan beschermen zoals ze zouden moeten.

5 likes

Hoekstra had ook nog belegging via belastingeiland Guernsey

https://www.ad.nl/politiek/hoekstra-had-ook-nog-belegging-via-belastingeiland-guernsey~a2496e08/

Deze besloot hij maar wel zelf naar buiten te brengen🤓

Niet met je eens. Disclaimer: ik vind racisme uiteraard verwerpelijk.

Maar… ik vind dit echt een te hoog bedrag. Deze man heeft leed ervaren, maar zelfs als je gaat berekenen wat een mensenleven waard is (dus hoeveel geld geven we uit om bijv in het ziekenhuis een mensenleven te redden), kom je nog lang niet bij dit bedrag. Met 5 miljoen hoeft deze man ook al zijn hele leven niet meer te werken, dat is echt al een hele ruime compensatie voor leed.

Edit: ik vind de sue cultuur in Amerika echt toxic en dit stimuleert dat alleen maar imo.

8 likes

Lijkt me wel mooi dat er zo meer dan een morele verplichting komt om racisme in je organisatie te bestrijden.

De vraag is vanaf welke kant je dit bekijkt. Voor deze man en op één mensenleven is dit een extreem bedrag. Echter: je vergeet daarbij dat dit een straf is. Met een afschrikwekkende werking. Als deze man een paar miljoen euro had gekregen was dat voor hem waarschijnlijk ook al afdoende geweest, echter zijn dat bedragen die voor een bedrijf als Tesla zijn wat 1 en 2 eurocentjes voor ons zijn: kleingeld.

Als je het artikel ook leest lees je dat 6,9 miljoen euro daadwerkelijk schadevergoeding is. De rest is een civielrechtelijke boete.

Vind het ook een vrij typische reactie om hier sue culture bij te halen. It’s not relevant. Deze man klaagt macdonalds niet aan omdat er ijsklontjes in zijn cola zitten. Hij klaagt een werkgever aan waar hij te maken kreeg met hakenkruizen en het n-woord. Lijkt me niet meer dan logisch dat je daar als werknemer een zaak van maakt en als dit de stimulans is voor andere werknemers in dezelfde situatie om er ook een zaak van te maken lijkt me dat alleen maar goed.

22 likes

Die sue-cultuur is inderdaad ook toxic, en ja dat bedrag is hoog en toch vind ik dit een van de meest sterke ‘symboolpolitiek’. Laat grootbedrijven maar bang worden en echt bewust investeren in een gezonde werkomgeving. Laat ze het serieus nemen.

Zeker bij een bedrijf als Tesla, kijkt de rest in de VS mee. Tesla is zo’n 800 miljard waard ofzo hè. 5 miljoen was een zakcentje geweest en zelfs dit hebben ze morgen vast weer terugverdiend. Bij een ander bedrijf zal het ook in verhouding gaan of zal misschien het bedrijf zelf de werknemer nu gaan benaderen om eruit te komen.

Ik vind het een goede zaak.

1 like