Rutte zegt er nu wel iets over bij Jinek. En hij moet nu nog weg voor overleg…wat een baan
Poetin in zijn toespraak is wel echt een engnek. Oekraiene pleegt genocide
Een goede vriendin van mij woont in een dorp dichtbij Kiev. Iedereen is daar inderdaad heel rustig…
Ik ben meerdere keren bij haar op vakantie/bezoek geweest en wat ik destijds zo vreemd vond was een roltrap die meer dan 70 mtr. diep een soort van metrostation in ging en een grote schuilkelder was voor inwoners Kiev wanneer de Russen zouden aanvallen. Nu lijkt het niet zo vreemd meer! … …
Wat me verbaast is dat ik nog weinig mensen heb gehoord over de Holomodor.
Ik had er zelf ook nog niets over gehoord totdat ik bij haar op bezoek ging en herdenkingsplaatsen zag.
Ik was zo verbaasd; kunstmatig opgewekte hongersnood door Rusland, miljoenen mensen gestorven en hier in de geschiedenislessen nog nooit van gehoord. Misschien raar om te benoemen maar ik heb artikelen gelezen waarin stond dat er jarenlang vrede/rust is. Dat klopt iig dus niet! @Mango , Oekraïne pleegt genocide vind ik dus zo raar van Poetin!!!
Ik had gevraagd of ze bang was, ze zijn daar in de omgeving helemaal niet bang. De mensen daar zijn gewend aan constante dreiging.
Grappig dat je dat zegt. Ik wist dat dus ook niet, tot een paar jaar geleden. Ben vanaf groep 3 in Nederland naar school gegaan en nooit iets gehoord over Holodomor (Holod:uithongering). Logisch, want woon in Nederland, maar alsnog.
Vorig jaar mijn moeder er naar gevraagd en ze was verbaasd dat ik niet wist wat het was. Miljoenen mensen aan hongersnood omgekomen, opzettelijk door grote ‘held en kameraad’ Stalin.
Klopt. Heel vaak vraag ik bezorgd aan mijn vader of alles wel oké gaat: hij is er super chill onder en zegt dat het allemaal wel mee gaat vallen. Misschien dat het ook een soort gewenning of verdedigingsmechanisme is, geen idee. Maar wel altijd groot contrast met hoe wij het nieuws te horen krijgen.
Wel fijn dat je vriendin er ook zo rustig onder is. Hoop ook dat ze gewoon veilig is
Het gaat goed met mijn vriendin, hopelijk ook met jouw familie!
Fijn om iemand tegen te komen die van Holomodor heeft gehoord.
Ik vond het schokkend dat ik hierover nog nooit op school had gehoord.
‘Vorig jaar mijn moeder er naar gevraagd en ze was verbaasd dat ik niet wist wat het was. Miljoenen mensen aan hongersnood omgekomen, opzettelijk door grote ‘held en kameraad’ Stalin.’
Maar dat is toch vreemd, ook nu, bij samenvattingen van bijv. NOS en RTL krijg je geschiedenis etc. Maar niemand noemt de Holomodor in NL…
Oekraine is binnengevallen. VN bijeen. Er komen vannacht vast nog wel meer kettingreacties.
Ik wil nog even nuanceren dat Stalin niet als held of kameraad hier in Nederland wordt gezien maar als dictator. Neemt niet weg dat er natuurlijk meer aandacht mag komen voor de Holodomor.
Waarom denk je dat ik dit tussen haakjes heb gezet? Dit was uiteraard sarcastisch bedoeld.
Meer als grapje.
Moeder vertelde dat ze op school/universiteit Stalin zagen als grote held (indoctrinatie), totdat ze in Nederland kwam en de echte verhalen hoorde over de gruweldaden.
Ik kan me het specifieke begrip niet herinneren, maar je leert wel dat er onder het regime miljoenen mensen zijn gestorven aan de honger vanwege keuzes die gemaakt zijn net als bij Mao. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of het begrip wel opgenomen gaat worden in de geschiedenislessen. Voor Oekraïne is het natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van de geschiedenis, maar in het bredere plaatje is het afdoende om te weten dat er door beleidkeuzes miljoenen mensen gestorven zijn. Vergelijk het met de 80 jarige oorlog. Voor Nederland (en België denk ik ook nog wel) een heel belangrijk en groot onderdeel van de geschiedenis, maar in Spanje worden die kinderen daar niet specifiek over onderwezen die krijgen gewoon te horen ja het stortte op den duur in vanwege de centralisatiepolitiek en oorlogen met andere landen.
Ik heb toevallig vorige week iets gelezen over de Holomodor en vond het ook heel raar dat ik er nog nooit over gehoord had, ook niet over de gebeurtenis zelf zonder de naam. Terwijl het qua aantal doden in dezelfde orde van grootte is als de Holocaust (3,9 miljoen).
Ik kende de grote hongersnood wel, maar dan niet alleen in Oekraïne maar in de hele Sovjet Unie. Dat werd 100 jaar geleden in mijn eindexamen wel behandeld. En bij Russische geschiedenis op de universiteit heb ik daar ook wel verschrikkelijke beelden van gezien.
Toevallig keek ik dit weekend de film Mr. Jones, die gaat over een Welshe journalist die in 1933 verslag deed van die uithongering. Was heel indrukwekkend.
Hoezo gaat Nederland sancties opleggen? Doet de rest van europa dat dan ook? Want wat hebben wij als minilandje nou te vertellen. Ik snap dit soort dingen echt niet.
Nederland doet dit nooit alleen. Zal wel in overleg met EU of VN zijn. Nederland kijkt ook naar wat andere landen doen meestal. VK legt ook sancties af.
NL is ook gewoon de zesde economie van Europa. Ik vind dat ‘wij zijn zo klein’-sentiment altijd een beetje irritant. Qua oppervlakte misschien, maar verder is NL in vele opzichten een hele relevante speler.
Ja dit staat op de stories van LifeofYvonne, echt heel eng.
Ik zag dit ook ja. Wat een enorm heftig filmpje. Arme man zeg
Zolang hij maar geen slachtoffers maakt
Oei ik zie nu beelden bij rtl boulevard. Dit is goed mis
Oh shit er is zojuist geschoten in of rondom de apple store
Is er al iets bekend over het motief?
Het is een overval op de apple store dus ik gok dat geld het motief is?
Of had je nog iets anders in gedachten?