Nieuws, actualiteit en politiek #3

Jup, dat gas kunnen we vergeten. Rusland heeft hier al lang rekening mee gehouden en deals met andere landen als wit-rusland en china gemaakt.

Europa wordt echt weer de lachende derde in dit verhaal. Toekijken en niks kunnen of willen doen behalve sancties.

Van mijn part gooien ze bommen op de russische legers op de krim, rusland en wit-rusland. Alleen dan heb je natuurlijk totale escalatie en breidt de oorlog zich uit naar het hele continent. Dat is natuurlijk ook niet slim.

5 likes

Klinkt inderdaad niet als een topplan.

3 likes

Gelukkig zijn de meeste mensen hier geen diplomaten.

15 likes

Niet helemaal toch. Ongeveer 40% van het gas komt via Rusland, rest uit Europa en Azië. Dus echt vergaan gaan we niet, maar zal wel gepaard gaan met hogere prijzen etc. Zal wel de armsten onder ons het meest raken.

4 likes

Nou het is wel sensatie hè

1 like

Ugh alles wat ik kan denken in dit soort situaties: stupid men and their ego’s :disappointed:.

7 likes

Nee sorry ik draafde door. Bedoel meer dat we niet zoveel kunnen doen. Behalve sancties, logistieke steun en paraatheid mocht het nodig zijn.

1 like

Families worden uit elkaar gerukt, militairen sneuvelen en mensen vluchten van huis en haard, maar carnaval gaat door hoor !1!!
Ik SCHREEUW

8 likes

Voor China ook een soort leermoment om te kijken wat de overige landen gaan doen qua sancties. Als het matig is dan weten zij ook wat ze kunnen verwachten.

Weet niet meer wie net vroeg of cyberaanvallen een realistisch scenario is, maar over die cyberoorlog: cyberaanvallen zijn best realistisch en gevaarlijk, maar ik denk dat Putin op dit moment geen NAVO land (dus NL)gaat aanvallen. Dan breekt namelijk de pleuris echt uit. Denk dat hij eerst zal afwachten of er daadwerkelijk strenge sancties komen vanuit de EU enz

4 likes

Dit legt het extreem goed uit met historie ook van de holodomor.

13 likes

Het is zo super onwerkelijk dat er nu gewoon weer oorlog is in Europa. Of dat we een nieuwe oorlog krijgen met Rusland. Ik ben nog aan het bijkomen van de pandemie. :cry:

9 likes

Ik vond dit wel een interessant stukje over de gevolgen voor Nederland als in kans op oorlog hier ed.

5 likes

Oh thnx dat is heel fijn om te lezen. Goed artikel haha, ja! :smiling_face_with_three_hearts:

Nog steeds vreselijk voor de mensen die hier wel direct mee te maken hebben.

1 like

Op Twitter is het officiële account van Oekraïne ook erg actief en spoort inderdaad aan om te doneren om het leger te supporten:

https://mobile.twitter.com/Ukraine

Deelde vanochtend bijv. ook nog dit:

2 likes

Cyberaanvallen op oekraine gericht kunnen leiden tot een spillover effect (directe effect op oekraine leidt tot indirecte effecten op brede economie). Of cyberaanvallen gaan zich juist op NAVO breed richten vanwege sancties die landen stellen ri Rusland. Voor wie het itneressant vindt meer te lezen over cyberaanvallen in Oekraine en het advies dat in Nederland wordt gegeven kan ik de website van het NCSC aanraden.

2 likes

heftig die correspondent van de NOS die steeds knallen op de achtergrond hoort…

5 likes

Daar zitten “we” al jaren. Is een doorlopende oefening/missie. Heeft niets met de huidige situatie te maken verder.

4 likes

Ik zit ook net te kijken ja. Je zag de angst in zn ogen. Wat heftig voor iedereen daar :sob:

Ik heb eigenlijk helemaal geen enig idee in hoeverre de Russische bevolking achter Putin staat. Hij is natuurlijk bekend met het (vermoedelijk) uitschakelen van mensen die verzet tonen tegen hem, dus ik zou me ook afzijdig houden in het openbaar als ik Russisch was.

Als je al bekijkt hoeveel vergiftigingen er in de afgelopen jaren naar men zegt vanuit zijn hoek gekomen zijn en hoe weinig ertegen gedaan wordt, of kan worden zonder alles op scherp te zetten, echt angstaanjagend en schokkend.

3 likes

Hij heeft een achterban, maar lang niet zo groot als je zou denken. Voor veel Russen is het ook een kwestie van ‘grote sterke leider met ballen’ en een gebrek aan een betere leider die het land (economisch gezien) in goede banen leidt. Maar dit komt natuurlijk ook omdat hij ze zelf allemaal uit de weg ‘ruimt’ (vergiftigingen, verdwijningen, gevangenis, noem maar op).

Zijn aanpak als leider is mensen angst inboezemen. Dit filmpje is hier een goed voorbeeld van.

8 likes