Ik vind dit eigenlijk best wel positief. Meer dan 60% erkent klimaatverandering als grote dreiging, 76% zou strictere maatregelen accepteren en meer dan de helft neemt zeker individuele maatregelen. Als je kijkt naar de statements die ondersteunt sworden zie je vooral een groot informatie gebrek. Mensen die denken dat er geen consensus is in de wetenschap, die informatie of geld tekortkomen. Dat is allemaal oplosbaar en draagt bij aan draagvlak. Mensen passen niet zomaar hun gedrag aan, daar moet je ze in meenemen. Ze moeten het ergens voor doen, je mag er best een prikkel introduceren en het helpt als de rest ook mee doet. Dus ik vind het ook niet heel schokkend dat mensen nu zeggen: nah ik doe genoeg.
Ik denk dat het, zeker met dit soort uitslagen, nog eens heel rap kan gaan op de dag dat we een premier hebben die eens uitspreekt dat dit prioriteit is, financieel prikkels introduceert, aantrekkelijke subsidies introduceert, goede leningen introduceert die kunnen bijdragen en met een volgbaar landelijk transitieplan komt. Een duidelijke stip op de horizon. Als we het allemaal doen en achterblijven ineens een (financieel) onaantrekkelijk scenario wordt zul je zien hoe snel het kan gaan. Grootste probleem is denk ik nog dat die horkerige premier van ons de sociale studies niet erkent.