Nieuws, actualiteit en politiek #4

Maar studeerde hij nog geneeskunde of was hij al gestopt? Het lijkt me toch ook niet onmogelijk om dat gebouw binnen te lopen als je geen student (meer) bent

Ja dit is best wel “gek”. Als je 20jr op dezelfde plek werkt (onderwijs, zorg, kinderopvang bedenk het) en in jaar 3 iets geks uithaalt (& dat weet te verbergen), kan dit idd. Want je hoeft niet met regelmaat een nieuwe VOG aan te leveren zolang je niet wisselt van baan

3 likes

Precies, het is dus eigenlijk de hele timing. Om precies te weten hoe en wat zouden de afgelopen jaren in beeld gebracht moeten worden, de stappen die door de persoon gezet zijn etc. Maar de politie zal dit vast wel oppakken.

1 like

Met een strafblad kan je ook een VOG krijgen. Het hangt af van verschillende dingen of je hem wel of niet krijgt (oa het delict, voor welke functie etc.)

Geen oordeel verdere over of hij wel of niet voor een vog in aanmerking zouu komen.

11 likes

Ik heb als coassistent bijna nooit een VOG hoeven aanleveren, behalve voor m’n semiartsstage

2 likes

VOG toetst op verschillende punten he, ik vraag me af of een veroordeling in welke aard dan ook altijd leidt tot het niet krijgen ervan? Voor een artsstage in dit geval!

Ik vind die brief van het OM wel bijzonder in ieder geval. Het wordt meer aangeraden geen diploma uit te geven, maar vervolgens moet de uni/emc een beslissing nemen. En dan ook nog op basis van feiten waarvoor hij niet eens altijd is veroordeeld. Ik ben ook benieuwd of dit vaker voorkomt.

En iets is misschien niet helemaal ok in dat proces gegaan als dit het resultaat is geweest… heel trieste zaak

1 like

Dus samenvattend zou je met een VOG in bepaalde situaties er toch doorheen kunnen glippen.
Ik wil heel voorzichtig stellen dat een VOG dus niet perse iets zegt, het is niet waterdicht.

2 likes

De skinny is denk ik wel bewust, inderdaad qua bewegingsvrijheid. Maar die sneakers had ik niet verwacht. Wel licht en daardoor makkelijk om op te rennen enzo, maar daar gaat wel heel snel iets doorheen. Ik had meer beschermend schoeisel verwacht eigenlijk, met een neusbescherming. Maarja log en zwaar.

1 like

Voeten zijn mogelijk geen vitale delen van het lichaam. Dus minder bescherming.

2 likes

Als je in de kinderopvang werkt is er een continue screening. Dus het is niet zo dat je 1 keer je vog aanlevert en daarna bij wijze van shit kan uithalen.

9 likes

Wij werken in hetzelfde gebouw als de kinderopvang (onderwijs). En moeten daarom elk jaar een vog aanleveren. Omdat we meer dan een half uur in hetzelfde gebouw per dag in het gebouw zijn met de kleintjes. Maar als leerkracht heb ik er 1 keer eentje moeten inleveren tijdens mijn stage. Ik werk daar nog steeds en dat is dus inmiddels 10 jaar geleden. Mijn man werkt ook in het onderwijs en heeft voor het laatst 15 jaar geleden een vog moeten inleveren. Eigenlijk wel gek…

5 likes

Vind het ook wel een erg heftig ingrijpen hoor van het OM. Daarnaast komt nog dat het heel lastig blijft om er als uni naar te handelen. Heb daar ooit onderstaand stuk over gelezen, er is voor geneeskundeopleidingen wel de mogelijkheid om studenten af te wenden als ze herhaaldelijk probleemgedrag vertonen maar in de praktijk is dat ingewikkeld (en kan me zeker voorstellen dat dat nog sterker speelt als het om gedrag buiten de opleiding gaat).

‘Sommige diploma’s verdienen geen handtekening’ | NTvG

4 likes

Wat ontzettend heftig en verdrietig allemaal. Ik heb de halve 4chan thread doorgelezen en het is echt bizar wat hij denkt en uitkraamt. Hij schrijft uiteindelijk ook ergens dat alleen verbranden in de buurt komt van de pijn die hij voelt. Wat voor mij wel de brandstichting een beetje verklaart. In zijn posts schrijft hij dat ze hem zijn diploma niet lieten halen omdat hij een keer te laat is gekomen en daar niet zijn excuses voor aanbood. Volgens hem is daarna de school tegen hem geworden.
De dierenmishandelingen zegt hij gedaan te hebben nadat hij jaren lang gemarteld te zijn door de maatschappij. 1 van die mishandelingen is gefilmd door een buur waarna zijn konijnen in beslag zijn genomen. Ik las ook dat het waarschijnlijk zijn buurvrouw is die hij heeft doodgeschoten.
Als die thread echt van hem is dan is het voor mij wel “logisch” wat hij heeft gedaan en waarom. Het komt allemaal overeen met de denkbeelden die hij heeft en zijn beschrijvingen daarvan.

Ik vind het wel echt goed dat het OM dit gedrag heeft gesignaleerd en heeft aangegeven. Ik ben benieuwd hoe de school daarmee is omgegaan en of deze man wel hulp had van verdere instanties.

3 likes

Zojuist is naar buiten gekomen dat ze de waarschuwingen van het OM serieus hebben genomen en de verdachte hebben verplicht tot psychologisch onderzoek voordat hij zijn diploma mocht krijgen.

18 likes

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat de 3 slachtoffers nou met elkaar te maken hebben. Waren die vrouw en het meisje nou zijn buren of waren die familie van de docent?

1 like

Nou niet eens in de zoveel tijd hoor. Er zijn zó veel mensen in Nederland die psychische problemen hebben en niet de juiste zorg krijgen. Of dat nu is omdat er geen zorg beschikbaar is of omdat de zorg geweigerd wordt. Gelukkig is zo’n incident als gisteren uitzonderlijk, maar het gebrek aan psychische hulpverlening is echt een maatschappelijk probleem. Als ik de berichten in dit topic lees vraag ik me af of mensen beseffen hoe groot dit probleem is

31 likes

Volgens mij is daar geen relatie met elkaar, buurvrouw is degene die gefilmd heeft toen hij een konijn mishandelde en heeft dat gemeld bij de politie. Haar dochter is ook doodgeschoten. De man in kwestie is docent op de universiteit waar hij studeerde. Gingen eerst verhalen rond dat het een gezin zou zijn.

3 likes

Wat ik begrijp zijn er twee situaties waar hij kwaad over was: buurvrouw verlinkte hem met die konijnenmishandeling en universiteit werkte hem tegen. In die twee verschillende situaties heeft hij slachtoffers gemaakt, maar de slachtoffers kennen elkaar dus niet per se, buiten moeder en dochter om natuurlijk.

Alleen nog niet officieel duidelijk of de doodgeschoten buurvrouw ook de buurvrouw die filmde is. Ze woonden wel aan hetzelfde plein.

2 likes

Ik schijf ook ‘… en dit soort vreselijke dingen doet’. Ik ben er van op de hoogte dat er in de ggz veel aan de hand is

1 like

Ja sorry ik citeerde jou maar ik wilde niet per se zeggen dat jij het niet snapt oid. Ik verbaas me gewoon vooral over de verbaasde berichten. Er zijn zo veel mensen die niet eens in beeld zijn bij de ggz. Nou ja, ik zal het onderwerp niet verder afleiden van het incident van gisteren maar het is een groter probleem dan dat

4 likes