Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik las even terug of ik het goed had geschreven :sweat_smile: maar dat was idd wat ik bedoelde en ook waarom ik meisje schreef omdat ze dienstplicht uitdiende (zeg je dat zo?) en dus ook gewoon 18 is ofzo.

Ik las een paar maanden geleden over een Nederlandse jongen die nu vrijwillig in Israƫl dienstplicht dient. Ik vraag me af hoe het met hem gaat (en natuurlijk met de andere jongens en meiden die nu niet 3x per nacht een hek moeten bekijken maar daadwerkelijk een oorlogssituatie in moeten)

2 likes

Ik snap je niet helemaal maar denk ook dat we verzand zijn in een vruchteloze discussie. Ik hoop dat je in ieder geval gevoelsmatig wel mededogen kan opbrengen met zowel Palestijnse (dat gaat jou lukken) als Israƫlische burgerslachtoffers. Daarvoor hoef je niet naar Palestina af te reizen.

7 likes

Ik vroeg me al af wat Dotan vond

Kan ik nu rustig gaan slapen.

23 likes

Jeetje ik was hem vergeten.

4 likes

Beelden uit Gaza, wat een nachtmerrie. Vind het echt niet kunnen dat de vlag van Israel op het binnenhof gehesen zal worden

LET OP DIT IS FAKE NEWS.
-aangepast door moderator-

1 like

Staat eronder dat het filmpje niet klopt?

1 like

Nah nu ben je aan het trollen toch?

Paul Golding is trouwens de Thierry Baudet van het VK :clown_face:

4 likes

Oh sorry wist niet dat het nep was, sorry sorry

2 likes
3 likes

Vreselijk, nu al meer dan 2400 doden :frowning: en ik neem aan dat internationale hulp daar amper zal geraken nu Taliban aan de macht is?

Sinds enkele weken worden Afghaanse vluchtelingen in buurlanden Pakistan en Iran ook verschrikkelijk behandeld en verjaagd zodat naar daar vluchten ook geen optie is

9 likes

Ik heb het idee dat de reactie op OekraĆÆne-Rusland sneller was vanuit het westen dan voor dit conflict?
Daarmee bedoel ik de wereldleiders, VN etc om te bemiddelen?

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua info, daarbij zoveel fake news en propaganda. Wellicht heb ik het gemist.
Kom vooral reacties tegen die dan een van beide landen ā€˜steunen’.

Maargoed, het is ook wel een ingewikkeld en langdurend conflict, wellicht ligt het daaraan.
Beiden zijn totaal niet te vergelijken anders dan zoals gewoonlijk; burgers die de dupe zijn :frowning:

1 like

Dat vluchten naar Iran was sowieso al heel lastig, want ze zijn daar niet echt welkom.

1 like

Ik herken wat je zegt. Dit conflict is zo mateloos complex. Vroeger dacht ik dat het ā€œniet zo ingewikkeld was, want IsraĆ«l heeft helemaal geen recht op die grondā€, en ik begreep mijn overwegend pro-IsraĆ«lomgeving dus ook niet helemaal. Nu heb ik intussen een volledige studie in de richting van Internationale Betrekkingen gedaan, zelf in IsraĆ«l en in Palestina geweest en veel hierover gevolgd/gesproken. En alsnog, ik zie niet in hoe dit ooit gefixt kan worden. Maakt me helemaal moedeloos.

15 likes

Oh interessant! Ik ben benieuwd hoe jij nu denkt over de pro-Israƫl personen? Als je er niet op wil reageren is ook prima.

Ja het wordt wel tijd dat Palestina bevrijd wordt.

1 like

Wat ik heb gemerkt is dat er ook binnen de groep pro-Israƫl heel verschillende meningen spelen(Zionisten, pro-overheid, religieus conservatieven, noem maar op). Dus kan en wil ze ook zeker niet over ƩƩn kam scheren, net als de groep pro-Palestina. Dat is ook een beetje het frustrerende geweest van mijn studie, het blijven conflicten die supercomplex zijn die worden uitgevochten over de ruggen van mensen.

6 likes

Oh heel interessant en ja; ik dacht ook dat het wel makkelijk was… nou niet dus.

Ik heb ooit een vriendin uit Israel gehad, veel gesprekken gevoerd want ik wilde het weten en leren. We kwamen er nooit uit eigenlijk. Ze probeerde te helpen, maar ook zij gaf toch veel vanuit haar oogpunt want begrijpelijk is.
Het is zo moeilijk een neutraal iemand te vinden want alleen op die manier (vind ik) kun je een poging doen tot het begrijpen en mogelijk een oplossing komen.
Ik probeer van beide kanten iemand te spreken en de gebeurtenissen aan elkaar te knopen. En dat combineren met informatie uit kranten/online.

Het gaat teveel terug de tijd in, het is veel te lang geleden gestart en nooit opgelost. Er zijn fouten gemaakt door beide partijen, westerse landen en VN.
Het aanpakken van een conflict met een mega rugzak aan gedoe en problemen gaat echt niet lukken.

6 likes

er is iemand het bnnvara gebouw binnengegaan met een wapen omdat hij tim hofman wilde vermoorden. fucking eng

4 likes

Wow wat erg! Je zou denken dat de veiligheid aangescherpt zou zijn nadat iemand live het journaal binnenliep.

1 like

Wie zegt dat het niet is gebeurt?

4 likes