Nieuws, actualiteit en politiek #4

waarom?

4 likes

Kan gewoon, maar is wel echt, echt duur. :unamused:

Cervarix kost via de apotheek exclusief kosten die de apotheek nog mag rekenen € 128,74 per vaccin en je moet er twee.

En de vraag is denk ik wel of als je nu HPV-negatief bent (wat je dan weet via je laatste uitstrijkje) en je zit al langere tijd in een monogame relatie, of het dan kosteneffectief is voor een individu, maar goed dat moet ieder voor zich weten.

Snap iig echt niet waarom ze de groep niet groter maken nu de opkomst matig is. Krijg er juist best veel vragen over van dertigers, die er meer over nadenken nu ze kleine kinderen hebben enzo.

3 likes

Moet bekennen dat ik me er niet heel goed op heb ingelezen. Misschien weet jij dit? Er zijn toch verschillende soorten HPV? Wordt met het uitstrijkje op alle soorten getest die met het vaccin ā€œgecoverdā€ zijn? Ik ben HPV-negatief met vaste monogame partner. Ervan uitgaande dat er geen sprake is van nieuwe sekspartners, heeft het dus geen zin om het vaccin nog te nemen? Ik twijfel ook om het zelf te betalen.

6 likes

Is er een manier om erachter te komen of je die vaccins gehad hebt? Ik weet dat ik als kleine meid wel voor een vaccin geweest ben, maar ik twijfel heel erg of ik ze allemaal heb gehad (je moest er twee of drie toch?). Zodat ik kan overwegen of ik er nog iets mee wil/moet (zelf betalen want val ook buiten de leeftijdsgrens).

1 like

Ik kan niet voor @Sproetjes spreken maar zag wel beelden van vermoorde mensen die rondgereden worden als een soort trofee… ik ben er ook misselijk van

3 likes

Dat je HPV kunt krijgen omdat je monogame partner ineens een andere definitie van monogamie er op nahoudt is absoluut waar, haha, zo gaat het met SOA’s helaas ook vaak.

@ufo Cervarix is tegen HPV-16 en -18, dat zijn de high risk types. Je hebt ook nog Gardasil (6, 11, 16 en 18) en Gardasil-9 (tegen ook nog 31, 33, 45, 52, 58).

Uitstrijkje BVO test op alle HPV-soorten die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.

8 likes

Ik twijfelde ook en heb toen bij de overheid mijn vaccinatie bewijzen aan kunnen vragen. Kreeg dit toen thuis gestuurd. Het is alleen helaas wel zo dat ze alleen geregistreerd zijn als je daar toestemming voor hebt gegeven.

3 likes

Ah thanks! Ga ik dat eens doen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik er geen toestemming voor heb gegeven.

Wat is je geboortejaar? Want veel vrouwen buiten de leeftijdscategorie zijn hier sowieso nooit voor opgeroepen. Ik zat in de eerste vaccinatieronde en kom uit 1995. Was ook in de tienerleeftijd (ze probeerden mensen toen nog over te halen met ipodsšŸ˜‚)

8 likes

Welk vaccin is die van het rijksvaccinatieprogramma dan? Ik heb toen naar Gardasil gekeken maar te duur om zelf te lappen.

1 like

1994, maar weet wel echt zeker dat ik toen ben geweest met een vriendin. Heb daar een heel heldere herinnering aan.

Denk ik….? Haha

1 like

Maar dat kan kloppen, was toen 95-94-93 zoiets

4 likes

De Cervarix zit in het Rijksvaccinatieprogramma!

3 likes

Ik kom uit 93 en werd opgeroepen maar als je al seks had gehad werd destijds gezegd dat het niet meer effectief zou zijn. Was dat echt de gedachte destijds of domme praatjes?

4 likes

Je kreeg van die stickers in de vorm van een egeltjes oid die je dan in je agenda kon plakken. Misschien zegt dat je wat? Kan je niet via de huisarts inzien welke vaccinaties je allemaal hebt gehad?

1 like

Nee huisartsen hebben geen inzage in vaccinaties die via GGD zijn verkregen.

3 likes

Ik uit 96 zat ook bij die eerste ronde, weet nog dat er heel veel commotie over was en men mijn moeder nog een loedermoeder vond omdat ik ā€˜m wel moest nemen🤪

6 likes

Denk dat het ook wel goed is om te noemen dat je ondanks je vaccin alsnog hpv kan krijgen, omdat je dus niet tegen alle types ingeƫnt kan worden. Uitstrijkje blijft dus echt wel belangrijk.

Ik heb een paar jaar geleden me alsnog laten vaccineren met Gardasil (duur grapje idd, geloof tussen 300 en 400 euro toen) en heb alsnog hpv. Vooral mn moeder was toen onwijs verbaasd en vroeg zich af hoe dat kan. Die wist namelijk niet dat er meerdere types waren en dacht dat je dus sowieso geen hpv besmetting meer kon krijgen.

Ik ga er vanuit dat de meeste hier dit wel weten hoor, maar wilde het toch even gezegd hebben.

5 likes

Ik vind dit best een aparte vraag aangezien er beelden komen van vrouwen die gevangen worden genomen, een dode vrouw in haar ondergoed die wordt rondgereden en bespuugd.

Kan iedereen best ā€œIsraĆ«l is een terroristische staat en dit is hun schuldā€ zeggen, maar die beelden zijn als je een normaal mens met empathie bent verschrikkelijk om te zien. Vind het ongepast om vanwege de nationaliteit van de slachtoffers dit te bagatelliseren.

63 likes

@Zemraluani dit dus en @grace inderdaad ook ongewild .

@Vuile_bitch

3 likes