Inderdaad, ook met het afsluiten van elektriciteit kunnen de inwoners hun telefoons/cameras/laptops niet meer opladen (duh) en dat daarmee zij op den duur niks kunnen vastleggen/communiceren met de buitenwereld en wij niet zullen weten wat er precies gebeurt…
Ja dit vroeg ik me ook af… en de gijzelaars worden natuurlijk ook getroffen door de enorme (komende) schaarste aan water en voedsel en medicatie. Het is ook gewoon manier om een groot deel van het volk/de wereld achter je te krijgen, als legitimatie voor wat je doet.
Maar dit gaat alle perken te buiten natuurlijk…
Volgens de volkskrant (wat mijn enige bron van informatie is samen met de nos) is men er behoorlijk verdeeld over
En ik kan nu geen links meer kopiëren uit de app maar de hoogste legercommandant is een van de grootste bekritiseerders van netanyahu, hiervoor ook al dus Israël is ook nu echt geen eenheid en de oorlogsregering ook niet.
En ik zou bij alles wat je leest op Twitter en tiktok en insta zeker afvragen of het waar is want beide kanten zetten echt ongelofelijk veel nepnieuws in.
Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen toch wel bang zijn dat er vandaag aanslagen of dergelijke gaan komen door alle dreigingen. Ik kan mij alleen haast niet voorstellen dat dat werkelijk gaat gebeuren.
Edit: ik lees net het volgende bericht. Op twitter staan uiteraard alweer allemaal berichten dat hij allahu akbar geschreeuwd zou hebben.
Ik hoop echt zo erg dat er niet heel veel meer gaat gebeuren. Dit gaat anders nog zoveel meer verdeeldheid veroorzaken.
in de nos liveblog staat nu dat er gegijzelden (van israel door hamas dus) zijn omgekomen bij luchtaanvallen op de gazastrook
Wow, ik studeerde daar toen het open ging en toen kon je gewoon zo naar binnen
heb echt een haat ontwikkeld voor internationale school kindjes daar
(ja ja uitzonderingen natuurlijk)
Als ik dit stuk lees hebben er heel veel mensen geen probleem mee om als antisemiet gezien te worden.
En zijn ze ook keihard en onmiskenbaar antisemitisch. In het algemeen is het ook veel salonfähiger om niks te zeggen over antisemitisme en vinden mensen (influencers bijvoorbeeld) het heel moeilijk (als in ze doen het niet) om iets te delen wat antisemitisme veroordeeld als ze bijvoorbeeld wel allemaal Black Lives Matter zaken delen.
@Vuile_bitch er staat zeker een groot gedeelte van de Joden en de Israëlische bevolking niet achter de huidige regering en netanyahu heeft hier zoveel schuld aan door de kolonisten te beschermen in plaats van kibboets (waar overigens voornamelijk links georiënteerde Israëliërs wonen aka niet zijn electoraat). Kritiek op de Israëlische regering is niet antisemitisme maar het bestaan van Israël veroordelen vaak wel
En ik vind pro Palestina niet per definitie antisemitisch maar Hamas steunen en dus dat Israël niet zou moeten bestaan wel. Als iemand zegt free Palestine vraag ik me ook af of ze bedoelen de bezette gebieden zoals de westelijke Jordaanoever of überhaupt het hele gebied wat wij nu Israël noemen.
Ik heb ooit onderzoek gedaan naar antisemitisme onder tweedegeneratie migranten, naar aanleiding van incidenten op scholen waarbij antisemitische leuzen en hakenkruizen gebruikt werden. Ik schrok er toen echt van hoe “normaal” antisemitisme is binnen die groep. Antisemitisme was in die zin dan (voor zover er überhaupt echt over nagedacht werd) inderdaad dat heel Israël geen bestaansrecht heeft en een persoonlijke haat tegen de gehele Joodse gemeenschap.
Ik zie niet in waarom dit antisemtisch zou zijn, uiteindelijk zijn ze wel een ander land binnengevallen o hun eigen te maken.
Dit is zowel een grove simplificatie (van de oorsprong van dit conflict) als een onjuiste argumentatie (zelfs al zou je simplificatie waar zijn, betekent dat niet automatisch dat antisemitisme niet in deze context meeweegt).
Niet echt. Groep A probeert land van groep B toe te eigenen gebaseerd op vage geschiedenis.
israel: roept alle mensen in noord en midden Gaza om te verplaatsen naar het zuiden van Gaza:
ook israel: bombardeert auto’s en bussen vol met Palestijnen die naar het zuiden vluchten:
Verder zijn er inmiddels 600 kinderen vermoord door het israelische ‘leger’, maar waarschijnlijk meer want mensen onder het puin vandaan halen met je blote handen is lastig.
Dat is niet waar. De Joodse gemeenschap heeft dmv fondsen land kunnen kopen van Palestina. Daar is ook niet alles goed meegegaan, want Palestina heeft daar fouten mee gemaakt door land met mensen die daar woonde te verkopen.
Door de jaren heen heeft Israël idd land afgepakt en gekoloniseerd, wat ze niet hadden moeten doen. Maar laten we niet de eeuwenlange haat en oorlog richting de Joden vergeten. Ik sta niet achter wat Israël doet, maar in eerste instantie hebben ze eerlijk land gekocht van Palestina na de tweede wereld oorlog
Heb je daar toevallig meer informatie over die ik even kan lezen? En wanneer dat allemaal heeft plaatsgevonden?
Want ik lees nu ook dit daarover na een beetje googelen: DPG Media Privacy Gate
Maar dit is van 1997 en kan me voorstellen dat dat al veel eerder begonnen is… maar hierin staat dus dat Palestijnse bestuur het niet eens was met de Palestijnen die hun huizen verkochten aan Israël (zelfs de doodstraf ervoor gaven op een gegeven moment…), maar dat er Palestijnen waren die geen nee konden zeggen tegen de gigantisch hoge prijzen die ze geboden werden. Als jij aan (waarschijnlijk arme mensen) zo’n hoog bedrag biedt voor hun huis, zijn er veel mensen die daarin mee gaan denk ik. Maar dan vraag ik me alsnog af hoe ethisch dat is? Want ik lees inderdaad ‘eerlijk land gekocht’ maar ik vind dat niet zo eerlijk als jij een bedrag ver ver ver ver boven de marktwaarde biedt aan waarschijnlijk arme gezinnen die het echt nodig hebben idk.
Dit gebeurde al voor de tweede wereldoorlog:
Daarnaast vergeten veel mensen die Israel helemaal het liefst zien verdwijnen of zeggen dat de joden terug “moeten” naar Europa dat vele joden Sefardisch of Mizrachi joden zijn oorspronkelijk uit het midden-oosten en Turkije. Alsof die ooit nog terug kunnen gaan.
Ben overigens wel mee eens dat er echt heel veel verkeerd is gedaan door Israel.
Thanks voor de link.
Dit is dus hoe de verdeling eruit zag in 1945 qua hoeveel land er gekocht is
En dit is de verdeling Israëlisch gebied en Palestijns gebied nu.
Hm.
Ja, eens
De Afrikaanse kolonies zijn ook gekocht en verkocht voor een symbolische euro.
Klopt, het begon al na de eerste wereldoorlog. Nadat Engeland het Ottomaanse rijk had verslagen, want ze zouden het land daarvan verdelen (ook niet goed, want kolonisatie vanuit Engeland samen met Frankrijk. Ze wilden ze verslaan omdat het Ottomaanse rijk Duitsland steunde). Maar het ging nog niet, want in 1940 was er door het Zionisme een landaankoop verbod op de Joden.
Israel heeft zeker een hoop verkeerd gedaan en nog steeds. Maar we moeten niet vergeten dat sinds ze land gekocht hebben, er 2 oorlogen tegen ze geweest zijn en daarna ook nog Jom Kipoer in de jaren '70.
De Joden zijn sinds ze bestaan altijd beschuldigd van dingen die ze niet gedaan hebben, opgejaagd en vermoord. Ze hadden nooit een plek gehad om naar terug te gaan, totdat Israël gesticht werd. Het is alleen extreem treurig en afschuwelijk dat ze daar nooit in vrede hebben kunnen leven met de landen eromheen (vanuit beide kanten).
@Nysmn
Het begon met dat Joden grond kochten van groot grondbezitters. Ik kan er online vrij weinig over vinden, maar ik heb er in geschiedenisboeken over gelezen. Zal is kijken of ik ze bij m’n vader thuis weer kan vinden.
En je kan idd je afvragen of het ethisch is. Maar als ze geld boden aan gezinnen die zo arm waren en ver ver ver boven de marktwaarde, waren de gezinnen daarna nog zo arm dan?
En wie gaf de doodstraf erop dan? Want op dat moment lag de macht nog in de handen van de Engelsen. Maar als dat de Palestijnse overheid was, dan kan je de schuld niet in schoenen schuiven van de Joden. Dat deden ze dan tegen hun eigen volk, door antisemitische en zionisme.
Zoals ik zei, ik sta echt echt echt niet achter hoe Israël gehandeld heeft met een hele hoop dingen en hoe ze het nu doen met Gaza. Ik vind het afschuwelijk en dit veroorzaakt nog meer trauma en haat. Al snap ik dat er iets moet gebeuren tegen Hamas, want dit was de grootste moordpartij op het Joodse volk sinds de holocaust. Maar wat dat iets dan is, ik heb werkelijk waar geen idee…