Nieuws, actualiteit en politiek #4

Yo dit is wel vette shit toch

Treintje met huilende mensen door het hele land niet te zuinig hoor

13 likes

Zelfs dood krijgt ze geen rust

6 likes

Er zijn zo weinig mensen in Engeland die nog bewust hebben meegemaakt dat Elizabeth koningin werd. Straks hebben ze daar een koning. Heel bizar ook.

Wie denken jullie dat de opvolger wordt?

• Charles
  • William

0 stemmers

1 like

Ik weet zeker dat het Charles wordt, maar ik hoop William natuurlijk. Ze kunnen wel een frisse wind gebruiken.

1 like

Het is een koningshuis, er is sowieso geen frisse wind aan toch

49 likes

Of geluk misschien

2 likes

William wordt toch sowieso nog geen opvolger, tenzij Charles gelijk z’n moeder achterna gaat?
Volgens mij is de troon weigeren ook niet echt een optie daar. Of mis ik iets :sweat_smile:

7 likes

Kan in principe wel, maar dan verlies je al je titels/privileges, of iets in die trant.

De oom van Koningin Elizabeth heeft dat dus wel gedaan om met Wallis Simpson te kunnen trouwen (zij was gescheiden, een heel schandaal toen). Troon is toen automatisch naar zijn broer gegaan. Zo is Elizabeths vader koning geworden.

1 like

Als Charles zou weigeren, wordt de volgende broer/zus dan koning en wordt William dan geheel overgeslagen? Dacht altijd dat die lijnen van opvolging zo lopen, maar ben ook geen expert.

3 likes

Edward weigerde de troon niet, hij trad na bijna een jaar als koning af om met Wallis te kunnen trouwen.

@Freya Hij kan 'm niet weigeren, maar er wel voor kiezen om vrijwel direct weer af te treden (zeer onwaarschijnlijk trouwens). Dan gaat de troon naar William.

8 likes

Volgens mij is dat alleen zo wanneer er (nog) geen kinderen in het spel zijn. Maar aangezien Charles die wel heeft, zijn zij en hun kinderen nu de volgende in de lijn.

Wanneer de hele lijn van charles, kinderen en kleinkinderen zou wegvallen (moet wel een heel bizar ongeluk zijn, maar even voor het idee), dan zijn pas andere kinderen van Elizabeth aan de beurt.

5 likes

Hoezo kan hij niet weigeren dan? Wat als ie gewoon niet op komt dagen voor de inauguratie, dat is toch per saldo weigeren?

5 likes

In principe is hij koning vanaf het moment dat zijn moeder overlijdt, niet het moment dat hij daadwerkelijk gekroond wordt. De kroning moet ook nog helemaal georganiseerd worden, dat kan wel maanden duren, en al die tijd is Charles ‘gewoon’ al koning.

6 likes

Ik doe hier een gok, maar ik denk dat de seconde dat Elizabeth sterft, Charles staatsrechtelijk meteen officieel koning is. (The king is dead, long live the king)

6 likes

In de UK is er ook geen inauguratie, maar echt een kroning. Hierboven staat al een goede uitleg. Het streng gelovige koningshuis gaat ervan uit dat je in die rol geboren wordt. Die weiger je dus niet en daarom treed je ook niet af.

2 likes

Oh ja wel logisch ook! Thanks voor je antwoord. Vind het wel bijzonder, al die ouderwetse regels betreft erfopvolging, waar is het zelfbeschikkingsrecht van Charles haha :joy:

7 likes

Nou ja hij kan aftreden of hij had eerder afstand van zijn recht op de troon kunnen doen, maar dat is ook niet iets wat je zomaar even doet
 dus ja eigenlijk heeft hij niet zo heel veel keuze.

3 likes

Oooh dus je bent het basically automatisch, al voordat je gekroond bent? Wist ik niet, weet ik ook weer :blush:

1 like

Jup! Het kronen stamt eigenlijk uit een tijd waarin er regelmatig nog meerdere mensen waren die aanspraak maakten op het koningschap, dan gaf het feit dat je gekroond was door de hoogste geestelijke van het land een extra dosis legitimiteit. Tegenwoordig komt het niet meer voor dat twee of meer mensen dezelfde titel claimen, dus heeft het in die zin geen functie meer.

2 likes

Hij werd in het royals topic ook al gedeeld, maar deze video legt het top uit;

5 likes