Waardevolle informatie.
Ik las op nu.nl dat hij bij haar overlijden de volgende dag om 11.00uur al wordt gekroond.
Dit geeft wel een goede samenvatting weer van wat er dan allemaal gebeurt.
Leuk! Gaan ze naar Schubbekutteveen om aan Anja (61) te vragen waar zij was toen ze het nieuws hoorde
Best morbide om als publiek te wachten en verslag geven totdat iemand de pijp uitgaat
Het zijn alleen de verkeerde woorden. De echte kroning, een religieuze handeling, wordt in Westminster gedaan, maanden tot anderhalf jaar na het overlijden van de vorige koning(in). Hier wordt bedoelt dat Charles naar het House of Parlement gaat om te zeggen dat hij de wet en het de regering erkent en zal eerbiedigen.
Het zou kunnen dat ze het veranderd hebben en hij dan ook al daadwerkelijk gekroond wordt, maar het is in het VK normaal gesproken de gewoonte dat de identiteit van de nieuwe koning de dag na het overlijden van de vorige wordt bevestigd en de troon door hem/haar wordt aanvaard (âProclamation of Accessionâ), maar de koning(in) pas maanden later daadwerkelijk gekroond wordt in Westminster Abbey. Elizabeth zelf werd koningin na het overlijden van haar vader op 6 februari 1952, de proclamation vond volgens protocol de volgende dag plaats, maar ze werd pas gekroond op 2 juni 1953, toen ze al meer dan een jaar koningin was. Het lijkt me hier een geval âlost in translationâ.
Edit @TanteBetje was me voor! Dit bedoelde ik inderdaad ook.
Precies! Uit de Guardian:
On D+1, the day after the Queenâs death, the flags will go back up, and at 11am, Charles will be proclaimed king. The Accession Council, which convenes in the red-carpeted EntrĂ©e Room of St Jamesâs Palace, long predates parliament. The meeting, of the âLords Spiritual and Temporal of this Realmâ, derives from the Witan, the Anglo-Saxon feudal assembly of more than a thousand years ago. In theory, all 670 current members of the Privy Council, from Jeremy Corbyn to Ezekiel Alebua, the former prime minister of the Solomon Islands, are invited â but there is space for only 150 or so. In 1952, the Queen was one of two women present at her proclamation.
De grap is ook dat als je een preventie project wil opstarten, de zorgverzekeraars zeggen: leuk, maar daar bestaan geen declaratie codes voor. Je mag een pilot beginnen om te bewijzen dat het effectief is, maar financieren doen we niet want het is niet wetenschappelijk onderzocht Dus lever je maar weer de (inefficiënte) zorg zoals voorheen, zodat je de geleverde zorg in ieder geval betaald krijgt.
Terwijl heel gemakkelijk te onderbouwen is waarom het miljoenen euroâs op de lange termijn scheelt. Maar ja, korte termijn visie
Die details in dat live blog zijn ook zo overbodig
Dat gesprekken vooral over de situatie gaanâŠ.ja, goh
Het lijkt me echt heel naar om te weten dat er buiten je huis een hele meute mensen staat te wachten tot je sterft.
@Baymax oh wat stom dat ze het dan zo noemen in dat nieuwsbeircht. Dankjewel voor de opheldering!
Die liveblogs. Knap hoe het ze lukt om nieuws te maken over nieuws. Er is al uren geen update en er komen toch zoân 5 updates per uur met precies niks. Wat een tijden. Inclusief infographics met je raadt het: niks. Ik bedoel: wat is ditđ
Haha ja ik moest hier ook al zo om lachen. Wat een nieuwswaarde ook. Whatâs next, een live kaartje met alle familieleden en hun huidige locatie?
Het moment waarvan je wist dat het ging komen, maar toch voelt het heel apart dat het nu dan toch echt zo isđ
Mooie foto van de Queen. En direct genoemd: The King and The Queen Consort... Charles en Camilla. Koning Charles. Het is wat.The Queen died peacefully at Balmoral this afternoon.
â The Royal Family (@RoyalFamily) September 8, 2022
The King and The Queen Consort will remain at Balmoral this evening and will return to London tomorrow. pic.twitter.com/VfxpXro22W
Ja even heel naar gezegd gezien de situatie, maar zal Charles nog zoiets hebben van well fucking finally of had hij het liever aan zich voorbij laten gaan?
Mooi op tijd voor het 8 uur-journaal
Dat hij nu keihard het leeuwenkoning liedje I canât wait to be king draait
Is de correspondent van de NOS in Londen een FFâer die ons een teken probeerde te zenden? Ze zei âhet is gebeurd, ze is doodâ, ik vermoed dat in het volgende bulletin onthuld wordt dat ze van de trap op een spies is gevallen!