Nieuws, actualiteit en politiek #5

Doodeng. Het was een KIND. Met een onderontwikkelde prefrontale kwab. Echt krankzinnig hoeveel mensen dit goedkeuren onder het mom van ‘had hij maar moeten luisteren’

18 likes

Ik werk met jongeren en een vijftienjarige met een wapen is in elk scenario net zo goed slachtoffer en verdient in geen enkele situatie, hoe vervelend ze ook zijn, de dood. Het kan over plusminus 10 jaar ook jouw kind zijn, zoveel bizarre afslagen hoeft een kind daar niet voor te maken.

38 likes
ik quote iemand, maar dat is blijkbaar in de tussentijd verwijderd

Ze doen 2x per jaar trainingen (met toetsen), maar het blijft altijd een training, het blijft je collega of instructeur die met een knuppel op je af komt rennen.
In het ziekenhuis is het niet anders, je traint voor dramatische situaties, maar die training blijft toch een plastic pop waar je naast staat te acteren met z’n allen. En je hoopt dan dat je die lessen toch in praktijk kunt brengen als er echt een blauwe patiënt onder je handen ligt, of je bij een mcdonalds op zondagmiddag iemand met een vuurwapen ziet zwaaien.

Het is allemaal in- en intriest, niemand heeft gewild dat dit zo afliep.

1 like

Ja, dat geloof ik zeker. Ik denk ook dat iedereen (behalve misschien de naasten van het dode kind, en andere mensen die onrechtvaardige en slechte ervaringen met de popo hebben) ook echt begrijpen dat politiemensen ook mensen zijn en soms uit angst of per ongeluk iets raars doen. Het is ook een heel stressvolle en gevaarlijke baan. Maar tegelijkertijd heeft de politie een geweldsmonopolie en dan is het terecht dat daar heel hoge eisen aan worden gesteld, en het is in dit geval niet ondenkbaar dat daaruit komt dat er gewoon verkeerd gehandeld is. Ik ben iig niet bereid om een dood kind te zien als terechte collateral damage.

13 likes

Het lijkt me vooral vooral hartstikke prematuur dat mensen hier nu al een oordeel over proberen te vormen, of een beeld van hoe het gegaan is. Er wordt nu onderzoek gedaan naar deze precieze situatie en dat zal vanzelf mee duidelijkheid geven over de (on)rechtmatigheid van deze actie. Hoezo denk je vanaf de bank hier nu al een mening over te kunnen vormen, dat slaat toch nergens op.

Voor de geïnteresseerden: de nieuwste aflevering van de podcast Napleiten gaat toevallig ook over een agent die schoot op een minderjarige, bij de boerenprotesten toen op een jongen in een trekker. Dat liep gelukkig heel wat beter af. Maar daar worden al best wat dingen uitgelegd over de wet op dit gebied die interessant zijn om te weten als je deze zaak volgt.

5 likes

Maar weet je van hoeveel kids van 15 ik daadwerkelijk kan inschatten dat ze 15 zijn. Tegenwoordig lijken ze allemaal 21 en schat dan maar is in of je een volwassene of een kind voor je snufferd hebt.

Helemaal niet, je bent zelf gewoon oud geworden en het leeftijdsverschil is nu zo groot dat jij denkt dat ze ouder zijn dan dat ze zijn.

Zelfde reden maar dan andersom dat cassieres van 15 mij om ID vragen omdat ze het verschil tussen oud (25) en tering oud (35) niet kunnen inschatten. Terwijl mensen van mijn leeftijd of ouder dat nooit doen.

Ik ben overigens ook geen fan van een volwassen man doodschieten om een fatbike, maar dat ter zijde.

35 likes

Ja eens met dit

Ben ooit als student eens naar een debatavond geweest over politiegeweld. Kan me nog goed verklaring van de agent daar herinneren over een voorbeeld waarbij een agent stond in te beuken op iemand. ‘Agenten hebben ook soms emoties’ (joh).

2 likes

Ja maar jij hebt voor je werk niet dagelijks of iig wekelijks te maken met deze doelgroep, de politie wel dus die kunnen dat heus wel inschatten.

Maar het ging niet om jatten. Het ging om zwaaien met een vuurwapen in de buurt van een drukke locatie met veel omstanders. Je trekt dingen uit verband.

10 likes

Waarom wil je zo graag de dood van iemand goedpraten?

9 likes

Ik ken meerdere agenten en ze zeggen allemaal dat het ontzettend moeilijk is om leeftijden te schatten. Maar prima joh.

1 like

Als je het erover wilt hebben moet je wel de juiste verhalen erbij vertellen. Jij doet alsof die een fatbike jatte, politie dacht hey ou schieten we gelijk even dood sukkel en dat dat het was. :sweat_smile:

2 likes

Ja en bovendien was dit ook nog eens jongen in een pleeggezin. En begrijp me niet verkeerd want pleeggezinnen kunnen heel liefdevol zijn maar met een beetje boerenverstand kunnen we ook wel begrijpen dat je meestal niet voor je lol in pleegzorg zit. Dus wie weet wat voor ontzettende treurige achtergrond deze jongen had. Maar goed, aannames hier.

Oh beetje wat shaar zegt, je wordt niet om niks een puber met een wapen

3 likes

Ik denk dat je op Telegraaf.nl meer medestanders zult vinden.

Stel je voor dat iemand ooit zo over jouw kind gaat praten.

3 likes

Dit is gewoon onzin, op een afstandje kan ik het mij nog voorstellen, maar de gemiddelde jongen van vijftien kan echt niet door voor 20. Meisjes vind ik aanzienlijk lastiger.

Dit is voor mij echt doodsimpel. Ook al blijkt het schot rechtvaardig, verdient het kind de dood niet. Ik heb heel veel compassie voor professionals die de dagelijkse shit op de straat fiksen, maar mijn solidariteit ligt toch echt bij het kind.

14 likes

Ja en misschien moet je geen domme lul zijn als je agent wil worden??

10 likes

Je doet zelf nu toch ook aannames. Ik heb weer gelezen dat hij van Curaçao naar Nl kwam voor opleiding, dus dan hoeft er verder niks ergs aan de hand te zijn. Maar niemand van ons weet het antwoord.

Stop hier gewoon mee.

1 like

Mooi ook hoe iedereen op z’n achterste poten staat als welke 15 jarige witte tiener dan ook vermoord wordt, maar als het een agent is en het slachtoffer een (zwarte) sukkel die domme dingen deed dan hebben we alle respect en begrip voor zijn moordenaar :pray:

35 likes

Het leest hier ook alsof niemand zich iets kan voorstellen bij hoe het dagelijks leven van tieners eruit ziet. Het zoontje van de burgemeester is gearresteerd met een wapen. Wake up mensen, niet alle tieners zitten in de slaapkamer te gamen en dan heb ik het nog niet eens over tieners die gewoon een absoluut kut leven hebben en overgeleverd zijn aan de grillen van de straat.

Een vijftienjarige met een wapen heeft dat per definitie - wellicht met ergens een tussenstap - van een volwassene gekregen.

19 likes