Nieuws, actualiteit en politiek #5

We hebben in Nederland niet voor niks jeugstrafrecht. Berechting van jonge verdachten | Thema's | Rechtspraak

5 likes

:face_with_raised_eyebrow:

16 likes

Nou sorry hoor, in paniek wegrennen en denken nog weg te kunnen komen met de politie omdat er waarschijnlijk NERGENS in je hoofd omgaat dat je daadwerkelijk gaat worden doodgeschoten door de politie voor het stelen van een fatbikezou ik zelfs van een volwassene niet raar vinden.

Snap echt heel deze discussie niet? Ja het zal wss een lul van een 15jarige geweest zijn, maar we hebben het niet over een gewone arrestatie? Iemand is dood voor het stelen van een fatbike en hoe het nu LIJKT hield hij geen agenten of mensen actief onder schot etc. Dan mag zo een domme actie vsn mij zeker hard gestraft worden, maar dood??? Wie niet luisteren wil moet maar voelen of zo?

Proportionaliteit kent Chatgpt niet denk ik. Wel fijn dat de rechter in ieder geval niet meer hoeft te beoordelen of er sprake is van racisme :pray: aangezien het panel hier heeft gesproken. O oeps , wat doet dit artikel nu hier.

34 likes

Maar dit, in combinatie met dat je zelf een kind van kleur hebt, is wel waar voor mij een zorg zit. Racisme bij instituten, en ook de politie, is niet onbekend. En ja, daarom is het belangrijk om altijd te luisteren naar instructies maar ook om te weten dat de politie, zeker als jongen van kleur, niet je beste vriend is.
Er zijn best wat documentaires over dit onderwerp. En met een peuter is dit heus nog niet belangrijk, maar ik denk dat het als (witte) ouder wel goed is om weet te hebben van de ervaringen die je kind (van kleur) mee kan maken met instituten als hij in de puberteit zit. Dit zijn ook al de kleine dingen zoals 1 x door een leerkracht praten en eruit gestuurd worden terwijl andere kinderen dit 10 x kunnen doen en het enkel grappig is.
Nouja ik bedoel dit dus echt niet als aanval naar jou dus hopelijk lees je 't ook niet zo.

35 likes

De reacties op Twitter etc zijn echt walgelijk over de dood van deze jongen. Hier kan je toch niet blij om zijn, iemand van 15 die wordt doodgeschoten? Kan me ook niet voorstellen dat die politieagent dit ook wilde maar goed daar weten we nog niet echt iets over

3 likes

Als hij dat niet had gewild had hij misschien niet moeten schieten. Maar denk sowieso dat de gemiddelde agent geen enkele spijt heeft als hij een niet-wit jongetje neerknalt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ACAB blijkt toch vaker wel waar dan niet waar.

8 likes

Zonder verdere toelichting vind ik dit wel een opruiende opmerking, hoe kom je hierbij? Ik kan me zelf niet anders voorstellen dan dat het een enorme impact moet hebben (op de gemiddelde agent)

53 likes

De toelichting staat o.a. een paar posts erboven in de post van @Bunnyslippers , en er zijn genoeg van dat soort dingen naar buiten gekomen in de afgelopen jaren. Tel daarbij op hoe de politie reageert op protesten van (extreem)rechts en boeren tegenover anti-genocideprotesten of anti-klimaatveranderingprotesten en mijn vertrouwen in de gemiddelde agent is niet-bestaand.

Edit: zie ook niet wat er opruiend aan is, ik spoor niemand aan om agenten te gaan aanvallen oid.

4 likes

Deze week nog :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

3 likes

Opruiend in die zin dat je er wel een bepaald sentiment mee voedt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een agent ĂŒberhaupt lekker slaapt na het maken van een dodelijk slachtoffer, laat staan wanneer hij een kind neerschiet.

11 likes

Dan heb jij blijkbaar meer vertrouwen in agenten dan ik :woman_shrugging:t3:

Naar mijn mening mag er overigens juist wel meer anti-politie sentiment zijn dan nu, ze komen al met genoeg shit weg zonder dat ze zielig hoeven te woden gevonden omdat ze een KIND hebben doodgeschoten.

En zoals ik al zei, er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar iemand die een wapen trekt en dodelijke schoten lost op een 15-jarig jongetje lijikt me bij uitstek niet een van die uitzonderingen

11 likes

Het ding is ook een beetje dat het politieapparaat zelf sowieso echt fucking racistisch is, dus als je niet al racistisch was dan wordt je het wel. Dat is ook wel voor te stellen omdat je als agent heel de tijd in aanraking komt met criminaliteit en als dat dan vaak mensen zijn met een andere dan witte huidskleur dan wordt dat makkelijk 1+1=2. Denk dat veel agenten zelf het reflectievermogen niet hebben om heel de tijd te bedenken hoe het eigenlijk komt dat x groep mensen vaak overlast veroorzaakt/betrokken is bij y/etc, of dat misschien iets te maken heeft met kansenongelijkheid. En de politie als instituut doet daar ook vrijwel niets aan. Dus ja ACAB.

Maar ik bedoel niet perse alle individuele agenten dus, want ik kan mij ook goed voorstellen dat sociologische verklaringen minder relevant zijn als jij en je collega’s regelmatig in gevaarlijke situaties verkeren.

7 likes

Ja dit. N=1 maar vriend van een vriendin werkt bij de politie en komt en begeeft zich in een enorme linkse bubbel, maar door zijn ervaringen, ptss e.d. merk je bij hem echt die shift

2 likes

Mijn god zeg, acab?

Agenten staan er ook als iemand voor de trein is gesprongen, als je moeder gereanimeerd moet worden, net na een ernstig verkeersongeval etc etc

30 likes

Dat verandert nog steeds niks aan het structurele probleem van racisme binnen de politie. Wel knap staaltje whataboutism.

29 likes

Ja, mijn ex werkt al bijna twintig jaar bij de politie en hij is gelukkig wel kritisch en reflexief gebleven/meer geworden gedurende de jaren; hij geeft nu les ipv dat hij op straat of bij de recherche werkt en hij probeert zo wel “een goede” invloed uit te oefenen op de nieuwe lichtingen maar dat is maar een heel klein beetje invloed dat hij kan hebben op een heel kleine groep toekomstig agenten. Ik merk aan hem dat hij z’n eigen idealen en wereldbeeld steeds moeilijker kan rijmen met z’n werk (hij wordt steeds linkser zeg maar, dus hoe de politie omgaat met (klimaat/anti-genocide)demonstranten etc.

Maar bij een vriendin van mij die wel intelligent genoeg is voor nuance en reflectie etc maar niet zo politiek geĂ«ngageerd/minder in een linkse bubbel zit zie ik ook hoe haar houding verandert en de manier waarop ze soms praat over mensen met wie ze in aanraking komt voor haar werk. Ik vind het echt heel moeilijk, probeer (bijna) altijd kritisch te zijn/vragen te stellen etc maar zij zit echt vol in dat werk. Was ook altijd haar droom en die is ze op latere leeftijd gaan volgen, dus dat vind ik cool voor haar maar ik vind het echt doodeng hoe de politie opereert, zeker als ik dan ook nog “inside information” krijg :sob: ze komt vanavond eten samen met anderen en ik weet zeker dat iedereen ook haar verhalen wil horen maar ik word er vaak echt misselijk van

5 likes

Haha dit doet mij denken aan die ingezonden brief toen na die UvA demonstraties https://www.parool.nl/protest-op-uva-campus-roeterseiland/opinie-lieve-demonstrant-vraag-je-je-af-hoe-ik-me-voel-omdat-mijn-man-als-agent-werkt-in-amsterdam~b2b502f5/

3 likes

blue lives matter jongens :pensive:

vooral allemaal ewout met de wouten en andere politiepropaganda programma’s blijven kijken :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Dus politie heeft geen functie volgens jou? Of wat is het idee achter deze reactie. Hele discussie om deze jongen daar gelaten. Of is dit een persoonlijke ervaring? Ik kijk de programma’s niet overigens.

4 likes

Huh, hoe haal je dat nu weer daar uit?

12 likes