Nieuws, actualiteit en politiek #5

Dan hoop ik ten zeerste voor Oekraïne dat zijn standpunt over de Krim veranderde voor die tijd. Hij was nooit van plan de Russische invasie van de Krim te beëindigen.

4 likes

Naar mijn idee is dat standpunt altijd meer strategisch dan ideologisch geweest en sinds vorig jaar was er ook een shift. Dit artikel geeft wat meer achtergrond: Navalny's Policy Shift on Crimea May Be Too Little, Too Late - The Moscow Times

2 likes

En waarom precies, zodat hij toch ook een deel vd Russen achter zich kreeg?
Hij stond er toch ook wel om bekend vrij nationalistisch te zijn

1 like

Inderdaad om de steun van (een deel van de) Russische bevolking niet te verliezen en wellicht had hij ook (niet zo zuivere) andere motieven. Hij was waarschijnlijk niet de ultieme verlosser geweest, maar wel de grootste opponent van Putin die nu hoogstwaarschijnlijk uit de weg is geruimd. Om dan nu heel stellige uitspraken te gaan doen over hoe Navalny zou handelen in het volstrekt hypothetische scenario dat hij president van Rusland geworden zou zijn … Beetje vreemd.

2 likes

Hele stellige uitspraken? Ik plaats een kritische noot omdat men hem vaak inderdaad als ultieme verlosser zag, wat met enige kennis van zaken onwaar is.

3 likes

Kwam zijn eigen vader niet uit Oekraïne?
Wel vreemd om zulke ambivalente uitspraken te doen

2 likes

Ik snap de kritische noot maar dit

is een stellige uitspraak, vooral gezien hij in maart '23 nog heeft aangegeven dat hij daar anders in is gaan staan. En aangezien hij nu dood is, zo goed als zeker vermoord, gaan we het nooit weten.

2 likes

Over stellige uitspraken gesproken, hij was al maanden in hongerstaking. En Navalny vermoorden is ee gigantisch risico voor Poetin omdat hij letterlijk een martelaar van hem maakt terwijl hij hem ook ‘gewoon’ in de obscuriteit kon laten verdwijnen in een strafkamp.

1 like

ik weet niet of ik dit hier moet posten of in het racismetopic, maar acid (die de namen van de reuzegommers openbaar maakte) krijgt 800€ boete, een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden en moet 20k schadevergoeding betalen. echt wtf??? die zaak maakt me zo boos en verdrietig, die daders kregen 400 euro boete ofzo

16 likes

deze hele zaak maakt me zo boos, het is zo overduidelijk NIET het probleem van het COA dat dit moeilijk gaat

12 likes

Wow dit maakt me zo ontzettend boos. Kan hier nog iets aan veranderen? Denk ook wel dat dit onder zijn volgers wel voor heel veel boosheid en wantrouwen in de rechtstaat zorgt, als ik een beetje kijk naar de reacties van de afgelopen tijd.

1 like

En dit ook trouwens. Een dwangsom opleggen aan het COA is ontzettend niet de oplossing, lijkt mij. Doet ergens een beetje denken aan de toeslagenaffaire: iedereen wijst met het vingertje naar elkaar, maar de overheid komt er lachend mee weg.

7 likes

Ik vind Timmermans zo’n oude sok met dit soort dingen, vertel ons iets nieuws. Zo’n beetje vroom scoren met dingen die iedereen al weet. Corrigeer me vooral als het wel allemaal heel zinvol en vernieuwend is dat hij zich hierover uitspreekt.

5 likes

Het is wel minder dan eerst werd gezegd, maar alsnog belachelijk!

Dit is wel een understatement, hij krijgt een strafblad en die andere jongens niet.

13 likes

Vergeet niet dat hij namen genoemd heeft die geen eens terecht stonden.

1 like

Nee, snap ik, maar hoe moet je het anders noemen? Zijn toch geen woorden voor hoe scheef het is?

1 like

dat strafblad is wel omdat hij zelf blijkbaar een werkstraf had afgewezen, dan kan je ook niet anders al rechter*

*nog buiten beschouwing gelaten of de straf wel of niet correct is

1 like

Vernieuwend: nee. Maar als iedereen dit wel wist, hadden we denk ik niet de laatste uitslag gehad of het beeld van de laatste peilingen. Dus ik zou het toch zeker zinvol noemen. Een beetje in lijn met Sheila Sitalsings oproep laatst om juist het te blijven benoemen en bevragen en niet normaal te maken. Ook als het in zo’n zaal altijd preken voor eigen parochie is.

9 likes

vergeet niet dat zij iemand vermoord hebben

38 likes